Skip to content

ComHemsida

Är det inte märkligt att ett stort företag med så många online-kunder som ComHem har en så genomusel hemsida? Den är oöverskådlig, obegriplig, ologisk, oinformativ (ininformativ på engelska?) och ungefär allt annat som börjar på o.

Jag har flera gånger försökt byta kanal i vårt digital-tv-utbud, och alltid varit på gränsen till ett nervsammanbrott. Jag har beställt hockeymatcher på pay-per-view, och alltid balanserat farligt nära en hjärtinfarkt.

Senast jag försökte beställa en match slutade det, efter inledande obligatoriskt navigeringsstrul, med att Drottningen fick logga in från sin dator för att få se en bekräftelse på att matchen var beställd. Nu kom fakturan, och då har de tagit betalt två gånger för samma match. Antagligen för att jag ”beställde” flera gånger eftersom det inte verkade registreras, men det finns liksom ingen som helst logik i att vi skulle ha beställt samma match två gånger. Även om vi hade två boxar och två tv-apparater; varför skulle vi sitta vid varsin tv och titta på samma sak?

Ok, logik är bevisligen inte ComHems starka sida så jag kräver inte av dem att de ska lista ut vad som är rimligt och inte. Alltså vill vi maila ComHem och påtala att det var lite strul vid beställningen och att vi inte vill betala två gånger för samma match. Drottningen loggar in på ComHems eländiga site, men något simpelt formulär för felanmälningar finns inte. Eller så finns det, men går inte att hitta. Så Drottningen noterar fakturanummer och söker efter en mailadress.

Man måste logga ur igen för att få se mailadressen! Är det inte anmärkningsvärt att det ska vara så svårt att kommunicera online med ett företag som bland annat erbjuder bredbandslösningar?

Drottningen mailar till ComHem, och får genast ett autosvar från en maskin med lite tips om enkel felsökning. Nåt slags FAQ alltså. Kan man inte lägga upp en FAQ på sin hemsida istället så att kunder slipper bli förolämpade av att få dumma svar på frågor de inte ställt? Dessutom kanske det skulle hjälpa ComHem att slippa få samma dumma frågor per mail om och om igen, även om de verkar ha löst det problemet ganska bra genom att gömma sin mailadress.

Autosvaret kommer dessutom från en adress som heter donotreply@comhem.se. Jag ska registrera en egen donotreply-adress som jag sen ska använda till att maila alla som envisas med att autosvara från adresser som man i sin tur inte får svara till. Sen ska jag skälla på dem för att de svarar till en adress som jag inte vill ha svar till.

En del av förklaringen är antagligen att ComHem är sprungna ur ett vårt minst servicebenägna företag någonsin; Telia. Men vakna för fan upp och inse att monopoltiden är över.

Published inGamla humlan
%d bloggare gillar detta: