Enligt Min Humla
Inget är för stort eller för litet för Joshens slägga

2007-06-15

Herr Duva

Kategori: Bloggosfären — Joshua_Tree @ 22:30

Sent omsider har Den Allvetande Duvan med pistol upptäckt min sågning av hans attityd i allmänhet och ett specifikt blogginlägg i synnerhet. Han reagerade ungefär som väntat; genom att iklä sig full martyrskrud och samtidigt försöka kasta lite paj åt mitt håll; jag är dräggig (enligt en kommentar i en gästbok på Lunarstorm), jag är avundsjuk på hans välbesökta blogg, med mera. Dessutom är jag en moralist (ha!), feminist (dubbel-ha!) och kom sist på hjärnjympan (även om jag vill stava gympa med G, men vad vet jag?).

Grejen är dock att herr Duva har fått ett par grejer om bockfoten. I sin post skriver han om hur jobbigt det är att en gammal fight dras upp till ytan av “eftersläntrare” som ska skriva om det. Problemet är att det är duvan, inte jag, som är eftersläntrare. Ty den post han nu kontrar är nästan exakt en månad gammal. Hur konstigt det än verkar för Den Allvetande så fanns vissa saker redan innan han upptäckte dem. Eller rättare sagt; innan någon av hans spioner upptäckte det.

Ett annat problem är att herr Duva anklagar mig för att gå bakom ryggen på honom. Att inte våga stå för vad jag tycker och skriva det direkt till honom. Men se, det har jag visst gjort. När jag, den tjugonde maj, skrev om grälet mellan herr Duva och Skinhead Barbiedoll så länkade jag till dem bägge och såg nogsamt till att göra trackbacks till de inlägg jag kommenterade hos respektive bloggare (bägge skrivna den artonde maj för övrigt, så mycket för eftersläntrandet). Det är inte mitt fel att trackbackfunktionen hos blogg.se fungerar lite sisådär.

I min förra sågning pekade jag på likheter mellan herr Duva och Linda Skugge. Här finns ytterligare ett par:

  • Bägge tycker om att kasta skit men kan inte ta kritik.
  • Bägge är självutnämnda kungligheter i bloggosfären.
  • Bägge vill påskina att de har fantastiskt många läsare och därmed är omåttligt populära.

Eftersom herr Duva är för fin för att besöka andra bloggar och därmed länge var lyckligt ovetande om vad jag skrivit om honom, och därefter blev så förorättad, försökte jag svara med en kommentar på en plats där han måste läsa; hans egen blogg. Föga förvånande raderades kommentarerna. Just eftersom det var föga förvånande sparade jag undan dem:

Kommentar 1, 14:49 den 15:e juni 2007:

Men kamma dig, bäste Instinct. Det blir lite fånigt att dissa det jag har skrivit när du i nästa andetag deklarerar att du inte har läst det. Har jag blivit moralist och feminist för att jag påpekar att man kanske inte blir hela världens krambjörn om man kallar alla av honkön för “slyna” och dylikt? Du sätter ribban för moralism lågt.
Och vad menar du med att jag saknar dase att säga något direkt till dig? Det jag skrev är i praktiken en lång kommentar, vilket jag på ett korrekt sätt gjorde en trackback av. Inte mitt fel att blogg.se har en trackbackfunktion som… tja, inte fungerar.
Dessutom verkar det intressant att du upptäcker min kommentar först nu. Det är aplängesen jag skrev den. Om du inte var så självupptagen hade du sett den för länge sen.
Slutligen måste jag också säga att jag trodde att du, som är så pigg på att sprida bitskhet och kritik omkring dig, också kunde ta en dos av det utan att lacka ur. Hade jag så fel om dig?

Kommentar 2, 14:53 den 15:e juni 2007:

En sak till: Hur bryter jag mot 80% av dina ordningsregler när jag skriver på min egen jävla blogg? Äger du hela internet nu eller? Du ifrågasätter min läsförståelse; jag börjar undra hur det står till med din verklighetsförankring…

Som synes kommenterar jag saker som inte längre går att läsa hos herr Duva. Detta beror på att han inte bara raderade mina kommentarer (förklara gärna hur man talar direkt med någon som beter sig så) utan dessutom ändrade i sin egen text. I sina regler förklarar herr Duva för oss om netikett. Nå, låt oss då tala netikett: Bloggare som raderar kommentarer anses oseriösa. Bloggare som i efterhand gör ändringar i sina texter utan att förtydliga det står inte heller högt i kurs. Dessutom är det kutym att länka till den man skriver om. Jag har gjort det hela vägen, och gör det även nu. Inte för att starta något drev utan för att det är korrekt. Herr Duva gjorde det inte. Vem pratar bakom ryggen på vem? Hans läsare, till skillnad från mina, har ingen möjlighet att finna min ursprungliga kritik och göra en egen bedömning.

Herr Duvas stora problem är att allt i hans värld handlar om allt eller inget. Antingen är man hans okritiska beundrare eller hans svurna fiende. Om man inte dyrkar marken han går på smutskastar man honom. Vill du ha någon så okritisk i din närhet föreslår jag att du skaffar hund.

“Uncompromising men are easy to admire”, sa Robert the Bruces leprafarsa i Braveheart. Han glömde tillägga att de är ännu lättare att förakta.

Och till herr Duvas kommentator Galowitch: På vilket sätt var min “moralbloska” oärlig? Som jag redogjort här ovan hade jag länkat och trackbackat, till skillnad från din idol. När jag kommenterar hos honom blir jag raderad. Du däremot som diskuterar mitt skrivande hos andra är förstås världens mest reko kille. Det här är motangreppet du efterlyste. Du är välkommen in med åsikter.


Andra bloggar om: , ,

31 kommentarer »

  1. Duvan — 2007-06-16 @ 10:08 [ Quote ]

    Hej ditt späck.

    Jag pallar inte svara dig i ännu ett eget inlägg, så jag tar det här.

    Ja, det var jag som var eftersläntaren i detta fallet. Helt riktigt. Även om det viktigaste är VAD du skrev, inte NÄR du skrev det. Sättet du gjorde det på var lägre än Glocalnet. Det går liksom inte att komma ifrån.

    Jympa stavas faktiskt med J :). Gymnastik stavas med G, men slanget av ordet stavas med J. Räkna dock inte med att hitta skiten i någon ordbok.

    Likheterna mellan mig och Linda är pinsamma, inget annat än försök från dig att provocera eftersom du vet att jag inte tål människans alster. Du är inte helt ute och cyklar där, men du överdriver allting något. Det är fine. Det är normalt.

    Yes, jag raderade dina kommentarer. Och jag njöt av det. För första gången fick JAG köra modereringsprylen, och jag hade inga betänkligheter när jag raderade dina små fina rader. Rätt eller fel, min blogg är min mark, och jag betackar mig för din typ där. När du skriver ett sånt inlägg som du gjort, så är du liksom lovligt byte mannen. Det finns miljarder saker och personer som jag hellre lägger tid på än dig (motsägelsefullt nog, då jag nu är här och sväljer ditt tjafsbete med hull och hår igen).

    Att du är cranky för att jag inte länkade till dig är bara för att du då inte får några nya läsare. Ledsen om jag inte är så tappad som dig som gjorde misstaget att länka först. Det skulle aldrig falla mig in att skicka läsare till dig. De förtjänar bättre. Lite därför tog jag också bort din kommentar. Du gjorde ett kasst val, stå för det istället för att leka martyr, som du säger.

    Sen är det bullshit att man måste dyrka mig. Finns många som besitter den nobla konsten i att framföra kritik på ett respektfullt sätt. Thomas Tvivlaren t.ex. Vi är i varsin ände av den politiska skalan, han håller bara med mig om ungefär varannan sak, och låter mig alltid få veta när han inte gör det. Men han gör det rakryggat, med hyfs, och med skön stil. Då får han också respekt tillbaka. Ber om ursäkt om jag inte finner ett Bandidos-prospect som fegbloggar om mig utan att säga till, lika värdig respekt som honom.

    Bottom line är att du skrev ett förnedrande och okallat inlägg om mig, utan att infa mig. Blogga all u want om hur präktig och by the book du är, sanningen vet jag redan, och det räcker.

    Nåja. Avlsutar bloggkriget här och nu. Svartmåla och baktala mig all u want. Nog kan både du och jag vara överens om att det är bäst om du och jag håller oss ifrån varandra på alla sätt. Nuff said.

  2. Josh — 2007-06-16 @ 11:23 [ Quote ]

    Hej själv din knölföding.

    Du la tonvikten på att jag eftersläntrade, därför svarade jag med att visa att så icke var fallet. Flytta inte fokus.

    Eftersom gympa/jympa är slang finns det troligen ingen vedertagen stavning, alldeles riktigt. Jag skrev att jag ville stava det med “g” och det var för att förtydliga att stavningen inte var min.

    Ja, att jämföra dig med Linda Skugge är en fullt medveten provokation. Eftersom du är en mästare på att just provocera fram reaktioner (definitionen av att trolla förresten) så hade jag blivit besviken om du inte sett igenom det. Det hedrar dig dock att du inser att likheterna faktiskt finns.

    Du har modererat förr. Försök inte med nåt “för första gången”-snyft. Och ja, jag är lovligt byte. Jag tiggde bokstavligen om det när jag uppmanade dig att plocka på någon i din egen storlek. Veva på.

    Jag är inte cranky. Jag och mina tre läsare klarar oss utmärkt. “Jag har fler läsare än du”. Sandlåderetorik, och dessutom obevisat. Den egentliga anledningen till att du inte länkar är för att du inte vill att dina läsare ska kunna gå till källan och se vad det egentligen står, eller hur?

    “Ber om ursäkt om jag inte finner ett Bandidos-prospect som fegbloggar om mig utan att säga till, lika värdig respekt som honom.”

    Ursäkten godtages.

    Hur många gånger ska jag berätta att jag inte baktalade dig? Hur många gånger ska jag berätta att det inte är mitt fel att blogg.se har en icke-fungerande trackbackfunktion? Vad fan förväntade du dig? Att jag skulle skicka ett telegram?

    Jag vet att du vet sanningen. Problemet är att din uppfattning av sanningen sällan överensstämmer med resten av världens. Men det är resten av världen som har problem, förstås.

  3. Mayline — 2007-06-16 @ 14:14 [ Quote ]

    Boxer-shorts, anyone?

  4. Jenny — 2007-06-16 @ 19:53 [ Quote ]

    Okaj, i min “okunniga ordbok” stavas gymnastik med G och ordet “jympa” existerar inte alls. Snarare heter det jumpa, som slang. Det finns tydliga språkliga regler för hur man sammansätter g-y, j-u, och vice versa. :) Sammansättningen j-y är regelvidrig. :) Men det var min betraktelse av det hela. Känner inte folket i övrigt utan fick mig bara ett stort garv av någons kommentar… Helt klart OT. :D

  5. Hemlige Arne — 2007-06-16 @ 22:50 [ Quote ]

    “Likheterna mellan mig och Linda är pinsamma”

    Håller med.

  6. Josh — 2007-06-16 @ 23:14 [ Quote ]

    Jenny: Hmm, det var en språklig regel jag inte känner till. Man säger hur som helst “jympa”. Men enligt din språkregel skulle alltså min stavning “gympa” vara okej. Jag vinner igen. ;)

    Hemlige Arne: *asg*

  7. Nina — 2007-06-17 @ 0:39 [ Quote ]

    Josh.Hmm…tror att jag, åtminstone delvis, kan förklara varför “Dove” har fler läsare.

    Jag checkade även hans sida igår och hittade en kommentar från honom idag, med en uppmaning “checka hans blogg” och ett “löfte” om att jag “om jag inte var hooked efter ett psr tre inlägg, skulle få en smörgåsgrill”?!

    Tänker därför vara fräck nog att svara Dove här istället, har redan checkat…sorry, not hooked, dessutom har jag redan en smörgåsgrill och skulle den gå sönder, går jag ut och köper en ny… ;-)

    Josh, jag lade till din blog i blogrollen redan igår, men glömde (mitt i gapskrattandet) fråga dig om det är ok, flåt…om det inte är det, tar jag bort den igen…

  8. Josh — 2007-06-17 @ 0:45 [ Quote ]

    Jag tror faktiskt inte att Dove har fler läsare. Inte för att vara stöddig, men en snabb koll på bloggtoppen igår visade att vi låg ungefär lika. Problemet är bara att jag tog bort koderna för bloggtoppen från min blogg redan i tisdags och således hade jag uppnått samma besökarantal på knappt två dagar som han på nästan fem. Å andra sidan känns inte bloggtoppens statistik tillförlitlig vilket var anledningen till att jag tog bort den. En annan var att jag inte vill ha en ful ikon. :)

    Du behöver inte be om lov för att länka vet du. Du gör vad du vill med din blogg. Självklart är jag smickrad.

  9. Nina — 2007-06-17 @ 1:36 [ Quote ]

    Inser att jag inte formulerade klart nog…har ju ingen aning om vem av er som har flest läsare…det var “bara” mitt sätt att protestera mot hans sätt att “fiska”.

    Kanske såg han att jag hade kommenterat här min inte där, addat din blogg men inte hans, eller kanske är det “rutinfiske”…strunt samma!

    Jag vet att jag inte behöver be om lov, men tycker ändå att det är artigast att fråga, om dock en smula post destum, denna gången… :D

  10. Josh — 2007-06-17 @ 1:47 [ Quote ]

    Aha! Jag fattade inte först att snubben hade kommenterat hos dig och lovat en smörgåsgrill. Nåja, far han runt på det viset och spammar så får han såklart besökare. Om han får läsare är en annan sak…

  11. Nina — 2007-06-17 @ 3:13 [ Quote ]

    Jodå…pinsamt men sant.

    Du har helt rätt…besökare och läsare är långt ifrån samma sak, jag var slarvig igen?! :-(

    (Note to self: get some sleep, and stop embarrassing yourself!)

  12. Josh — 2007-06-17 @ 9:13 [ Quote ]

    *S* Nej, du var inte slarvig. Det där med besökare kontra läsare är ingen vedertagen definition, men en och annan bloggare har börjat hålla isär begreppen. Jag tror att jag läste det första gången hos stationsvakt. Idén är alltså att alla besökare inte är läsare och att man kan locka till sig besökare på många sätt, men det svåra är att få dem att stanna och bli läsare. Ungefär så.

  13. SKiNHEaD BArBiEdOLL — 2007-06-17 @ 10:13 [ Quote ]

    Jag ligger bra över 20 placeringar över Tvål Med Pistol på Bloggtoppen.Se, gör det mig till en bättre människa eftersom han verkar mäta så mycket värde i antalet besökare? Eller fan, glömde ju bort att jag är en liten slyna som lockar mina besökare med sex, fan! Skämmes mig tamejfan, måste gå & bli anusknullad som straff.

    Klockrent med Linda Skugge-jämförelsen.

  14. Josh — 2007-06-17 @ 11:47 [ Quote ]

    Ja huvva! Spamma andra och locka med smörgåsgrillar går bra, men inte med sex. Använd ett vattenbaserat glidmedel och iakta försiktighet, har jag för mig att Malena brukar skriva. ;)

  15. Nina — 2007-06-17 @ 17:07 [ Quote ]

    Josh.Nej, kanske inte vedertagen (än) men det ä r ju så, skillnaden mellan besökare och läsare är rätt så markant.

    Hmm…får nog också skämmas då, jag också, föredrar ju sex framför smörgåsgrillar…förmodligen någon bristsjukdom, eller allergi?
    Måste nog söka för det!

    Skinhead Barbiedoll.Tja, något måste man väl mäta i, även om man är en beväpnad tvål, är ju ens tvålande livslängd inte så sabla lång…

  16. Jenny — 2007-06-17 @ 19:57 [ Quote ]

    Japp, fullt regelrätt Josh! Håll dig till ditt eget språk, vet-sig-på:are brukar oftast inte veta bäst. :)

  17. Herr Schremser — 2007-06-18 @ 3:25 [ Quote ]

    Både gympa, jumpa och jympa står med i SAOL. Så inte ens Horace och grabbarna kan enas om vilken stavning som är den bästa.

  18. Josh — 2007-06-18 @ 10:36 [ Quote ]

    Där ser man. Själv har jag inte tillgång till SAOL utan kollade SAOB som hastigast på nätet. Där fanns inget av det.

  19. Peppe — 2007-06-18 @ 16:06 [ Quote ]

    Hrmpf, du länkar minsann till den beväpnade duvan men inte till mig. Det känns väldigt orättvist. Stryk skulle du ha pojkvasker. ;)

  20. Josh — 2007-06-18 @ 16:08 [ Quote ]

    Är du kränkt? :) (fixar)

  21. N|. — 2007-06-18 @ 16:42 [ Quote ]

    Hehe… jag tänker dissblogga duvan efter det här. Och jag förväntar mig att han påpekar att jag är avundsjuk typ… ska bli så roligt roligt tralala…

    Fan, jag är ju pigg och uppvilad efter semester så nu vill jag ha ett litet uppiggande flame war! :)

  22. Josh — 2007-06-18 @ 17:13 [ Quote ]

    *S* Knock your self out, men glöm inte att berätta för herr Duva att du har klappat till honom. Annars lär det dröja innan han märker det.

  23. Peppe — 2007-06-18 @ 20:46 [ Quote ]

    Självklart blev jag oerhört kränkt!!
    ;)

    Nu känns det bättre :)

  24. pingback från Enligt Min Humla » “Vad är trackbacks?” — 2007-06-21 @ 23:44 [ Quote ]

    [...] också trackbackat till honom; första gången i den kommentar han raderade, andra gången i den text jag skrev som respons och tredje gången i en kommentar till den text jag skrev som respons. Ingen [...]

  25. N|. — 2007-06-23 @ 12:45 [ Quote ]

    Problemet är att han blockar alla som inte tycker som honom. En klar narcissistisk inriktad snurrpelle vars hantering av det hela liknar Skugges: man får inte säga något om hans person men han anser sig ha rätten att dissa alla och envar både när det gäller utseende och personlighet – och det anser han sig ha rätt att göra utan att få kritik: därav att han blockerar i princip alla utom några av hans stjärtslickare.

  26. Josh — 2007-06-23 @ 16:09 [ Quote ]

    Javisst. Den analysen känns korrekt. Problemet är också att han inte acceptera några sanningar utöver sina egna. Om han har en egen definition av ett ord så är det den definitionen som gäller.

  27. Galowitch — 2007-06-30 @ 1:53 [ Quote ]

    …ja men jag ser ju att kritiken som har framförts nu är lite mer saklig än den där tidigare vågen av “moralpanik”. Jag uppfattade din kritik, som lite smörig. Om du känner till Instinctans stil sen tidigare, så borde du väl inte vara förvånad över den politiska inkorrekten och de “fula” ordena…?

    Kritiken var säkert saklig för dej, men jag tyckte det var för mycket moral inblandat.

    Jag är en ingen asslicker till någon, om du trodde det. jag drar gränser.

    Han hånade en tjej, som jag också skulle ha hånat och stört mej på en blogg. So what ? Är hon vän till dej ?

    Nåja, har inget mer att tillägga nu. take care :)

  28. deep.ed — 2007-07-01 @ 0:30 [ Quote ]

    Galowitch. Har du slut på batterier till dildon? Vadå att du skulle hånat? Du är ju så feg att du inte lägger till länken till din egen blogg.

  29. deep.ed — 2007-07-01 @ 0:31 [ Quote ]

    Och det är onekligen intressant att se hur Galowitch slickar Anders Lundin och Sören Olsson både här och där: "Galowitch" – Google

  30. Josh — 2007-07-02 @ 5:23 [ Quote ]

    Galowitch: Ok, moral är dåligt alltså. Då vet jag.

    Nej, hon är inte en vän till mig. Om jag ser en brud bli insläpad i buskarna en lördagkväll ska jag förstås också bara ingripa om jag känner henne.

    Att jag känner till hans stil sen tidigare har liksom inget med saken att göra. Att han alltid har varit ett arsle är väl för fan ingen ursäkt?

    deep.ed: Ska kolla resultatet av ditt detektivarbete lite senare.

  31. pingback från Enligt Min Humla » 2007 var jag arg på… — 2007-12-31 @ 17:16 [ Quote ]

    [...] sen blev det juni och bloggkriget fortsatte. Dessutom tyckte jag till om Seyfo och hånade begåvningreserven i [...]

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Ordet är fritt

CommentLuv badge

Powered by WordPress
Creeper MediaCreeper