Djurisk heder och reklam

Vissa debattörer vill påskina att hedersmord skulle vara något typiskt för Islam. Timothy McEvitt och Jonathon Porter låter inte som några typiskt muslimska namn, eller hur? Nå, de har i alla fall dömts för att ha hedersmördat en struts.

På en strutsfarm i Half Moon Bay, Kalifornien, försökte de bägge ynglingarna imponera på ett par kvinnor i sällskapet genom att leka med strutsarna. Strutsarna var dock inte med på noterna och en av dem, vid namn Gaylord (som om historien inte var bra nog ändå), sparkade helt enkelt skiten ur dem. Stryk av en struts tänkte de inte ta så de återvände senare och sköt ihjäl det uppkäftiga fjäderfäet. Tjejerna blev säkert jätteimponerade.

Och Tele2:s reklamfilm där en schimpans tumlar runt med en boll stoppas. Schimpansen blir förlöjligad. Förmodligen är den kränkt också. Men det är ju märkligt att ingen protesterar mot att folk apar sig i Big Brother och Idol. För att inte tala om hur Tele2 förlöjligat dvärgar genom åren.

Beträffande reklam så är jag grinig på Falcon. Ni har sett den, irländarna som grälar om vems skägg som är tjockast. Riktigt skägg. Riktig öl. Haha. Skitkul. Framför allt heter det riktigt öl och det borde faktiskt ett bryggeri känna till även om de ägnar sig åt att göra blask. Det heter ett öl när man pratar om sorter (exempel: Zubr är ett gott öl) men en öl om man pratar om enheter (exempel: en öl tack).

För övrigt påstår tevekanalerna att de har mätt ljudnivån och det är inte alls högre under reklamavbrotten. Riiight. Dra den om Rödluvan också. Tevekanalerna är förstås helt opartiska i frågan och därför kan vi lita på dem.


Andra bloggar om: , , , , , , ,

10 reaktioner på ”Djurisk heder och reklam

  1. Klart att de blev imponerade…om inte annat så över hur långt den heliga enfalden, verkligen, kan sträcka sig.

    ”Öl” bläusch! ;-)

    Givetvis är de oförvitliga tevebolagen aaalldeles objektiva i sin undersökning, det är alla vi andra som har fel på hörseln, alternativt har hallisar…

  2. Det räcker ju med att lyssna på det gamla klassiska ”Kjell ger igen”-avsnittet om tv-reklam från Pippirull för att inse att tv-bolagen är ganska jävla medvetna om vad de håller på med.

    Dvärgar är mindre (pun intended!) värda människor, så dem kan man driva med hur som helst. I övrigt är svenskar i gemen större djurvänner än människovänner, verkar det. I Expressen som jag läste i ett väntrum idag, stod det en liten spalt om att en man åkte fast medan han höll på att strypa en kvinna. Förvisso är inte Expressen representativ för journalism, men bredvid den artikeln var det en halvsida om tre katter som äntligen hade hittat ett hem, inklusive en stor ”Såhär kan du hjälpa”-ruta.

    Det gäller att prioritera.

  3. Aja, jag har själv ofta lättare att känna sympati för djur än för människor.

    Och Kjell ger igen minns jag med glädje. ”Har du allt på max nu? Bra, för nu ska du få!” :)

  4. ”För övrigt påstår tevekanalerna att de har mätt ljudnivån och det är inte alls högre under reklamavbrotten. Riiight.”

    De kan faktiskt ha rätt, fast vi alla upplever något helt annat. Örat är mycket mer komplicerat än några mätinstrument, och därtill kommer hur vi tolkar ljudet i hjärnan.

    Två olika ljudkällor som enligt mätinstrument ska låta lika starkt, ha samma ljudtrycknivå i dBA, kan ändå i våra huvuden låta helt olika beroende på sammansättningen av toner. Mycket diskant eller mycket bas, få toner i taget eller många på en gång, starka och svaga om vartannat eller bara endera osv.

    Därför trycks ljudet i reklamfilmen och musiken ihop så att det ska bli kompaktare. Nivån är mätbart densamma, men den upplevda energin i ljudet är märkbart högre.

    Att reklamakarna och tvmännen inte fattar att det går fortare att byta kanal än att sänka ljudnivån…

  5. karibien: Det må så vara, rent tekniskt, men nånstans borde faktiskt tevekanalerna också ta tittarnas uppfattning av verkligheten på allvar. Inte hävda att mätinstrumenten har rätt och kunderna fel. Kunden har alltid rätt.

  6. Karibien:

    Om det skorrar och distar i högtalarna så fort det blir reklampaus måste man väl ändå förutsätta att det är något (även rent tekniskt) som förändras i ljudnivåerna?

    Även om de kompressar ljudet och håller på utan att faktiskt höja nivån, så blir den faktiska påfrestningen på utrustningen större, det märker man inte minst när man sitter med hög ljudnivå redan från början för att nån halvdöv släkting har svårt att hänga med annars.

    Apropå att byta kanal, när jag hade tv var det alltid ett säkert kort när det skrällde till i högtalarna i början av en reklampaus att kasta sig över fjärrkontrollen och byta till nån SVT-kanal, och sen sänka och eventuellt byta tillbaka efteråt. Alternativt kasta sig på mute-knappen. Marknadsförarna måste verkligen känna att de uppnår sitt mål när man sitter och koncentrerar sig på fjärrkontrollen framför en tyst reklamfilm.

  7. Buddy Jesus sätter fingret på varför det låter högre. Varenda reklamfilm är stenhårt komprimerad – inga svaga ljud här inte – så då blir den faktiskt upplevda volymen högre även om inte topparna är det.

    Eller för att göra kanalerna till lögnare: ljudvolymen ÄR högre mätt som median, medel eller minimum, men inte mätt som maximum.

  8. Att anspela på landet som gett oss Guinness för att marknadsföra ett anonymt pissöl som Falcon är för övrigt rena skämtet.

Kommentarer inaktiverade.