Skip to content

Webbfängelset

Följande har hänt:
I mitten av februari gick Proinet ner för räkning efter ett angrepp. Det var andra gången sen jag flyttade in hos dem i höstas.

Första gången det hände, i början av oktober, hade Blogge i rummet bredvid nyligen publicerat det klotter som påstås föreställa Muhammed som rondellhund. Eftersom attacken den gången ska ha utförts av islamister är Blogges publicering åtminstone ett tänkbart motiv.

Den här gången kom attacken strax efter att jag retat gallfeber på dansbandssverige. Nu tänker ni säkert att dansbandare är väl inga hackers. Inte? Bägge är väldigt förtjusta i att stava saker med Z. Tung bevisning, eller hur? Därför tror jag att det var Leif-H4xx0rz som låg bakom det hela.

I alla fall. Att ett webbhotell råkar ut för angrepp utifrån kan väl hända, även om det nog finns skäl att starkt ifrågasätta Proinets säkerhet. Men vad som hände i efterdyningarna är inget annat än en fars.

Först låg allting nere i ett par dygn. Totalt nere. Till och med Proinets egen site, och deras driftinfosite. Således fanns ingen som helst information att tillgå för oss kunder.

När saker och ting så smått började tuffa igång fortsatte informationen att lysa med sin frånvaro. Några knapphänta rader på driftinfo om att man utsatts för angrepp, att man skulle installera om allt på ett nytt ”hemligt” operativsystem samt att kunderna skulle få nya lösenord per snigelpost. Det var allt. Sen dog driftinfo igen och sågs aldrig till mer.

Några lösenord per snigelpost kom inte heller. Vår domän scriptorium.se vaknade förvisso till liv, även om dess tillvaro var allt annat än stabil, men jag kom inte åt mailen, jag kom inte åt mitt ftp-konto, inte min databas (för administration, den var uppenbart uppe och sprang i och med att våra bloggar fungerade). Ingenting.

Vid det laget hade jag bestämt mig för att flytta och bokat nytt webbhotell, men ville komma åt mina grejer så att jag skulle få med allt det senaste. Jag mailade Proinet tre gånger innan de slutligen svarade och gav mig ett nytt lösenord till hela klabbet. Men se databasen kom jag likförbannat inte åt! Webbhotellet visade sig vara ett webbfängelse.

Slutligen kom det upp ett forum där driftinfo tidigare inte funnits. Där kan kunderna hjälpa varandra, och ibland kommer nån surkart från Proinet in och skriver saker som ”amen hallå asså!” eller något motsvarande fjortisaktigt. Kliv in och läs lite om ni har en stund över – det är ganska underhållande, åtminstone om man själv inte är berörd. Där slängde någon ut ett litet php-hack som jag och andra kunde använda för att spara ner våra databaser.

Nu visade det sig vara inte alls problemfritt att få upp databasen på mitt nya webbhotell, Oderland, heller. Eftersom jag inte kan ett smack om mysql mailade jag till slut Oderlands support för att försöka få lite idéer om vad som kunde vara fel. De erbjöd sig att titta på databasen men det skulle inte finnas tid för det förrän efter helgen. Jag har full förståelse för att det inte var prioriterat – det är inte deras sak att kontrollera mina filer alls – så jag var mest tacksam över den hjälp jag kunde få. Istället slutade det hela med att Oderlands vd(!) ägnade delar av lördagen åt att knöla med min databas. Viss skillnad i service.

Jag förstår att Proinet fick det skitjobbigt, och till en början led jag lite med dem även om jag tycker att det verkar som att deras säkerhet har brustit. Jag förstår att det blev hektiskt och jag förstår om man emellanåt till och med känt att man bara velat ge upp. Jag hade kunnat förlåta dem för det, om de inte hade hanterat det hela så jävla illa. Om de hade informerat kunderna istället för att tiga. Om de hade erbjudit någon form av kompensation. Om de hade visat lite serviceanda istället för att behandla kunderna som ett störande inslag i verksamheten. När man tittar på forumet numera så far de dessutom med osanning. Till exempel påstås att alla kunder informerats om att de kunde ringa för att få ut nya lösenord. Det är skitsnack. Såvida man inte informerat om det på något hemligt ställe som jag inte känt till. Eller för all del; man kanske annonserade det på den där driftinfosidan som låg nere.

Man får vad man betalar för, heter det. Det är inte sant. Jag anser inte att jag har fått det jag har betalat för. Om man bortser från att saker som ”hög säkerhet” eller ”snabb support” är luddiga formuleringar och icke-exakta mått som är svåra att bedöma så garanterar man faktiskt en tillgänglighet på 99,8 procent per månad. Man behöver inte vara något mattensille för att räkna ut att det sprack rätt ordentligt både i oktober och februari, och det har varit tillgänglighetsproblem även mellan attackerna.

Beträffande säkerheten så skrev Computer Sweden efter den första attacken i oktober:

Säkerhetsproblemet som angriparen utnyttjade ska nu vara åtgärdat.

Det vore väl det minsta man kunde begära, tycker man, men efter den senaste attacken skriver Computer Sweden emellertid:

Ett sedan tidigare känt hål i Linuxkärnan tycks ha utnyttjats vid intrången.

Bra åtgärdat! Med tanke på hur saker har skötts börjar jag misstänka att man lagade hålet i Linuxkärnan genom att skicka ner Bosse till serverhallen med en rulle tejp.
”Jamen hur ser Linuxkärnan ut då?”
”Tejpa över alla hål så är det lugnt.”

Så till alla som funderar på ett webbhotell: Stay the fuck away from Proinet! De är inte pålitliga och frågan är hur länge de finns kvar. Jag hoppas att alla deras kunder lämnar skutan snarast; dels för sin egen skull och dels för att Proinet ska konka snarast möjligt. Och sprid vidare. Ett företag som inte bryr sig om sina kunder förtjänar inga heller.

Jag har betalat för ett år och det är väl tveksamt att jag kommer att få tillbaka några pengar, även om jag hänvisar till deras garanti som antagligen inte är vatten värd. Just nu känns det som det kvittar. Proinet kan behålla pengarna, köpa sig en stor gaffel att placera sitt kollektiva arsle på. Och snurra.


Andra bloggar om: , , , , intressant?

Published inDatorSociala medier

40 Comments

  1. *applåderar*

    Och good riddance, Proinet. Jag behöver nog inte skriva någon egen post om den här affären tror jag :)

    West’s last blog post..Grejar

  2. […] Här har ni förklaringen. Själv använder jag mig i princip bara av termer som “funkar” eller “funkar inte”. Ni med större intresse än så kanske tycker att de här trådarna från ett forum är roliga/intressanta. Jag läste dem och begrep inte mycket mer än att Proinet vare sig verkar ha koll på webhotellande, kundvård eller företagande. […]

  3. west: jodå, ju fler desto bättre ;)

  4. Jag menade mest att jag inte behöver skriva en lång harang om det, jag kan ju länka hit bara. Självklart ska det uppmärksammas! :)

    West’s last blog post..Grejar

  5. ”Proinet kan behålla pengarna, köpa sig en stor gaffel att placera sitt kollektiva arsle på. Och snurra.”

    *asg*

    För övrigt så har herrn och Opassande-Marie samma blogg-personlighetstyp (hittat via Peter Karlberg). :) Kolla själv på eftermiddagens ”pimpla-kaffe-och-småsofta-innan-jobbandet-fortskrider-nöje”:

    http://typealyzer.dante.getmyip.com/typealyzer.cgi

    Själv är jag strateg/systembyggare vilket stämmer rätt ok.

  6. Det är populärt att basha Loopia – men jag har haft sidor på deras hotell i fem år utan en, säger en enda glitch. Supporten funkar när man behöver den (dvs när det är skit bakom spakarna) också.

    Oderland – låter inte så lite brunskjorta över det… men jag har i alla fall inte hört något negativt om de.

    Studiomannen’s last blog post..Peter insåg aldrig storheten i Chocolate Rain

  7. jag tror att det är så enkelt som att det är samma personer som har hand om Proinet som var med i dansbanden du dissade. Don’t mess with the dancebanders, liksom =)

  8. [Comment ID #40641 Will Be Quoted Here]

    Är Opassande-Marie släkt med den vi känner som Opassande-Emma? :)

    Har för övrigt kollat in den där typalizern. Den är intressant, och tycks träffa rätt.

  9. [Comment ID #40642 Will Be Quoted Here]

    Jo, vi är flera som har reagerat över att det låter brunskjorta om namnet Oderland. Säga vad man vill om brunskjortorna, men de fick jobbet gjort! ;)

  10. :D Vi är tvillingar!

    Alltså, det är för jäkla kul när du blir förbannad, då skriver du alltid som bäst. Men å andra sidan känner jag empati med att du, och alla på scriptorium, skulle behöva genomgå den här pärsen. Jäkligt glad att du är tillbaka!

    emma’s last blog post..Den akterseglade filmindustrin

  11. [Comment ID #40652 Will Be Quoted Here]

    Det är lite jobbigt det där, för jag tycker själv att jag skriver som bäst när jag är arg. Jag är bara så trött på att vara arg. Mitt blodtryck är farligt högt. :)

  12. […] Andra som blivit ägda på sistone är Enligt Min Humla som blev ägd av Proinet tillsammans med många andra, han skriver av sig här. […]

  13. Jag gjorde så jävla rätt i att flytta med en gång…

  14. Det gjorde du definitivt. Det borde jag också ha gjort, istället för att ligga kvar och lägga upp ytterligare ett par poster i en databas som jag inte kom åt att göra backup på. Jag visste inte då att det inte gick – jag utgick förstås från att en databas som fungerar också är tillgänglig för moderation. Nu vet jag bättre.

  15. @Josh & Opassande-Emma-Marie: Situationen är en smula förvirrande för närvarande. Opassande förvirrande skulle man kunna säga. Men namnförbistringen beror nog mest på att jag ”nät-lärde-känna” fröken Opassande innan vederbörande blev med blogg så Marie hänger kvar.

    *funderar på att anamma ”Torsten Tvivlaren”*

  16. @Emma: Inte prata illa om mamsen nu! *partiellt och delvist tillfälligt anammande av Toblerone-Monas skattesyn*

    /Torsten

  17. Prionet Proinet…

    Detta har medfört att mycket namnkunniga delar av den svenska bloggosfären drabbats hårt av det digitala prionet Proinet. Inget ont som inte har något gott med sig då undertecknads bredaste smilband för dagen genererades av Josh i dennes slutfi…..

  18. Hear hear! Jag hade samma bugg med Cliche innan jag bad dem kamma sig snett och dra åt helvete. Webbhotell som går ned för räkning utan att fightas en smula är rena skämtet.

    Stefan’s last blog post..SAS

  19. […] visst besvär lyckats flytta ifrån de inkompetenta nollorna på Proinet. Varför och hur kan du läsa om här, jag nöjer mig med att säga: ska du skaffa webbhotell så håll dig för alla gudars skull borta […]

  20. Andreas Andreas

    Jag skulle kunna skriva en bok om detta… Det såg så otroligt lovande ut till en början, men blev precis vad du kallade äventyret för: En fars. Jag är inte stolt över att ha rekommenderat Proinet till ett flertal personer en gång i tiden. Idag ger jag istället rådet att välja webhotell efter deras rykte – inte efter vad webhotellet själv lovar. Och dessutom att aldrig välja webhotell som verkar lova mycket till ett fantastiskt lågt pris (tänk one.com). Man får vad man betalar för, och om förhållandet pris/funktion verkar vara för bra för att vara sant så är det sannolikt det också.

  21. Josh.Är du säker på att du inte menade hötjuga?!
    :D
    Vansinnigt irriterande, när ett serviceföretag har fått för sig att det betyder att kunderna ska serva företaget.

    Nina’s last blog post..Att minnas någon.

  22. Andreas Andreas

    Oderland har ganska höga priser och ganska begränsade paket. Det kan det naturligtvis vara värt om servicen i övrigt är jättebra, men brons- och silverkontona skulle jag inte rekommendera eftersom både utrymme och trafikmängd äts upp ganska snabbt om man har lite tur (eller otur, beroende på vad man har för mål med bloggandet). Guldkontot räcker däremot ganska långt, men för det priset kan man få mycket mer om man väljer en annan leverantör. Med det i tankarna (och naturligtvis också av ren nyfikenhet) så undrar jag vad som fick dig/er att välja just Oderland? Berätta gärna hur den första tiden har fungerat sen, när det har gått ett par månader! :)

  23. Tod Tod

    Oderland har litet högre priser, men de är väldigt professionella och har bra support. Har anlitat dem under ett par år nu och är väldigt nöjd. Aldrig något strul.

  24. Aha, det är därför min kommentar plötsligt försvann! Jag som började undra ifall jag skrivit nåt fel ;)

    Greenchili’s last blog post..Jobbsök och antiklimax

  25. Jenny Jenny

    Hm känner igen det där alltför väl, fast med annat webhotell som jag nyttjade för många år sedan. Det lustiga är att de nya webhotellen inte lärt sig ett skvatt eller tagit åt sig de fel som uppdagats. Till Proinets försvar var det många linuxservrar som drabbades av krasch i februari, både småföretag och stora drabbades. Men de flesta hade, till skillnad från ert webhotell, lite serviceanda och hårt arbetande tekniker som jobbade hela nätterna med att lösa de nya problemen. I know, min make var en av dem. :) Lycka till på det nya webhotellet!

  26. [Comment ID #40685 Will Be Quoted Here]

    Som sagt: Jag anser inte att jag fått ens det jag betalat för, men visst; det verkade lite för bra. Du var dock inte den ende som rekommenderade Proinet.

    [Comment ID #40691 Will Be Quoted Here]

    Jag kör silverpaketet nu, och jag tyckte det verkade motsvara det paket jag hade hos Proinet. Varför jag valde dem? Tja, återigen rekommendation, med skillnaden att det är ett företag som funnit och fungerat stabilt länge. Den som huvudsakligen rekommenderade dem har haft sina WP-bloggar där i flera år. Och faktiskt för att de är dyrare. Efter att ha valt billiga skithotell två gånger kändes det säkrare att gå upp i prisklass. Jag hoppas på att tesen ”man får vad man betalar för” stämmer. :)

  27. [Comment ID #40686 Will Be Quoted Here]

    Hötjuga, gaffel, en spetsig påle, Rocco Siffredi… Det är inte så noga. Huvudsaken är att den orsakar dem rektal smärta. :)

    [Comment ID #40697 Will Be Quoted Here]

    Jag hoppas att det håller i sig. På bägge mina tidigare hotell tycks problemen ha börjat strax efter att vi flyttat in. Så om Oderland börjar krångla så vet du vems fel det är. ;)

    [Comment ID #40699 Will Be Quoted Here]

    Nejdå. Det ska mycket till för att jag ska radera kommentarer. Din finns sparad också, jag har bara inte lyckats importera den än.

    [Comment ID #40705 Will Be Quoted Here]

    Proinet påstår att de jobbar hårt på det. Det var också deras svar på en kunds klagomål om brist på information; ”vi prioriterar att få sakerna att fungera”. Visst. Problemet är att vi kunder inte ser vad de gör, och om de inte informerar så ger det känslan av att de inte gör något. Kunderna hade haft större tålamod om de skrivit långa haranger om hur hårt de jobbar och sen suttit och druckit kaffe. :)

    [Comment ID #40708 Will Be Quoted Here]

    Va?

  28. Josh. :D Det är inte utan att jag förstår dig!

    Nina’s last blog post..Att minnas någon.

  29. Tobbe J Tobbe J

    Efter en snabb blick på forumet tror jag att jag ser problemet (om vi bortser från ev. teknisk inkompetens). Proinet verkar låta teknikerna sköta kommunikationen med kunderna. I teorin låter det bra, eftersom teknikerna förmodas veta vad de snackar om, i praktiken är det så gott som alltid en katastrof eftersom de flesta som valt tekniska yrken gjort det just för att de inte vill jobba i serviceyrken. Jag vet, för jag är själv ingenjör. Ska jag prata med främmande människor skall det fan vara om något intressant, inte om trista problem de har med vår produkt. Och jag är ändå mindre misantropisk än somliga, jag har i alla fall brytt mig tillräckligt för att lära mig stvava. :-)

    I längden lönar det sig att anställa någon hyfsat smart och social jävel som kan (och inte vantrivs våldsamt med att) agera buffert mellan kunder och tekniker, på så vis får man behålla både kunder och anställda längre.

  30. Z Z

    Josh

    Förtydligande: Undrar om dansbandsmaffian är ute efter min bloggidentitet….Z-et,
    Lyckas de stoppa trafiken på ert webhotell, vet man aldrig vad de kan ta sig till

    Z’s last blog post..De har också sina fördelar….

  31. [Comment ID #40747 Will Be Quoted Here]

    Du har förmodligen rätt. Tekniker ska göra teknikersaker, och hålla käften. :)

  32. ”Du har förmodligen rätt. Tekniker ska göra teknikersaker, och hålla käften. :)”

    Fast i det här fallet så verkar ju det grundläggande problemet varit på teknikernivå. Vid första attacken så fick man ju varningar direkt från leverantören Red Hat om att man borde uppdater men ändå hände inget på tre dagar.

    Å andra sidan kan det ju ha varit någon ”bestämmare” som nedprioriterade det…

    Lite OT men får man fråga vad herrn har för snitt på besökarantalet (per dag)? 37 kommentarer är ju en del. *nyfiken*

  33. Innan kraschen låg jag på drygt trehundra per dag. Sen har statistiken dippat betänkligt men efter flytten har jag kommit upp på trehundra+ igen.

    Rekordet, både vad gäller besöksantal och kommentarer, var dansbandsmanifestet. På ett dygn hade jag över elvahundra besökare, och kommentarerna borde du läsa om du inte redan gjort det. :)

  34. Jo, jag har läst kommentarerna… Det var en rejäl ”can of worms” du öppnade där. Men i sedvanlig ordning underhållande.

Comments are closed.

%d bloggare gillar detta: