Skip to content

Konsumentinformation

Hej konsument! Viktigt meddelande: Försök inte handla saker av datorbutiken.com. Du kommer bara att bli frustrerad.

Den 30:e juni la jag en order på diverse datordelar som sedemera skulle limmas ihop till vad som var tänkt att påminna om en dator. Minnesgranna läsare vet hur det är med mig och monterande, varför tanken hela tiden varit att bjuda hem West på en ”skruva dator och dricka öl”-kväll. Han skruvar dator, jag dricker öl.

Nå. Datorbutiken meddelade mig via automatiserat mail att datorn skulle levereras tidigast den fjärde juli, för att sedan snabbt skjuta upp det till den elfte. Jag kunde leva med det eftersom jag ändå skulle jobba en period. Därefter sköts det upp ytterligare till den fjortonde, och då började jag bli en smula frustrerad ty vi skulle nämligen åka upp till Gävle och en plan hade då varit att släpa med sig hela klabbet och spika ihop delarna däruppe. Närmare bestämt den femtonde skulle vi åka, så det fanns fortfarande en chans.

Icke! Den femtonde hade fortfarande ingen dator levererats och när jag loggade in på datorbutiken.com och granskade min order stod det fortfarande att man avvaktade nytt leveransdatum. Innan jag åkte upp till Gävle skrev jag till datorbutikens kundtjänst och frågade om jag kunde förvänta mig leverans inom de närmaste dagarna eller om jag kanske borde byta ut de två komponenter som var försenade.

När jag två dagar senare kom hem från Gävle hade jag ännu inte fått något svar, inget nytt autogenererat mail om nytt leveransdatum och siten sa fortfarande ”avvaktar nytt leveransdatum”. Jag gav dem fredagen, väntade över helgen och fram till måndag kväll innan jag skrev på nytt, den här gången mer irriterat. Jag påminde om att jag skickat en fråga tidigare som inte besvarats, att jag var less på att vänta och att om jag inte fått någon form av svar av dem före tisdag eftermiddag skulle jag avboka hela ordern och ge mina pengar till något annat företag som var mer intresserat av att ha mig som kund.

Under tisdag eftermiddag fick jag ett nytt autogenererat mail där man skrev att min order kunde levereras tidigast den tjugofemte juli. Tidigast! Men fortfarande har ingen människa brytt sig om att besvara mina frågor. Så då gav jag upp. De har fått sin chans.

Nu har jag istället lagt en order hos komplett.se och hoppas att det går bättre. Prismässigt ligger de ungefär lika på alla komponenter utom chassit som skulle bli dyrare, men det gjorde inget eftersom det chassit ändå inte fanns i lager och jag är trött på att vänta så jag valde ett ännu dyrare…

Så av ren och skär omtanke om datorbutiken.com uppmanar jag nu alla att inte handla av dem. Omtanke såtillvida att eftersom de uppenbarligen tycker att kunder är ett störande inslag i deras verksamhet så vill jag göra allt i min makt för att de ska slippa sådant.


Andra bloggar om: , , , , , intressant?

Published inDator

24 Comments

  1. Men fan vad trist. :(

    Och jag som trodde att datorbutiken.com var en seriös firma. Visserligen är det ju semestertider nu, men ändå. Har man inte personal att hålla affärerna igång under sommaren kan man väl låta bli att ta emot beställningar helt så man iaf slipper missnöjda kunder.

    West’s last blog post..Såld så det visslar om det

  2. Tja, detta stämmer ganska väl med vad jag upplevt av db.com också. De slarvar, är sega, har dålig support och är ingen match för komplett.se överhuvudtaget. Komplett levererar snabbt, har en bra hemsida, vettig support och helt ok priser.

    Martin’s last blog post..FRAnk och Jessie

  3. aku aku

    Tack för att du säger detta. Jag som hade tänkt beställa en dator från datorbutiken. Då blir det komplett istället, vilket jag planerat innan jag såg att jag skulle tjäna lite om jag inte gjorde det.
    Hellre lägger jag ner lite extra cash än blir sur.

    aku’s last blog post..onaturliga människan

  4. Stefan Stefan

    Jo komplett är helt OK de gånger jag har handlat av dem, praktiskt med hämtbutik i Götet också, jag vet inte hur de hanterar reklamationer än. Jag tycker att deras sortiment har minskats sen de startade och jag tycker nog inte att de gör riktigt skäl för sitt namn längre…

    Dustin är också att rekommendera, iofs inte billigast men de levererar i tid, har bra kundtjänst och om något skulle gå sönder så är det aldrig något tjafs!

  5. Jenny Jenny

    Oj vad tråkigt att du fått sådan erfarenhet av dem. :( Jag har handlat många datordelar där genom åren och alltid fått dem inom en vecka. Skumma bananer. Om du behöver monteringshjälp är maken datorjoxarnisse och hjälper säkert gärna till. ;) Och vi bor ju redan i stan. Lycka till!

  6. Bra att veta, tack!

    Har själv kört komplett.se hittills, eftersom jag kan hämta direkt i butik här i stada.

  7. Det ska förvisso föras till protokollet att det (förmodligen) är datorbutikens underleverantörer som krånglar. Men det ursäktar inte att de inte kan besvara förfrågningar från sina kunder.

    Dustin tipsades det om ja. Jag har mycket goda erfarenheter av Dustin och rekommenderar dem varmt. I just det här fallet var det dock inte riktigt ett alternativ då de inte tycktes ha det moderkort jag ville bygga på, så redan där hade jag fått lägga på ett par hundra. Sen fortsatte de ligga lite över på processor, grafikkort och minnen och där slutade jag för jag insåg att slutsumman skulle bli rätt mycket högre.

    Aku: Ja, om du beställer av någon annan får du lägga några kronor mer (komplett har dock priser som tycks ligga i paritet med datorbutiken, åtminstone på de komponenter jag jämförde) men å andra sidan får du en leverans till slut. Å andra sidan – att aldrig få sina grejer är förstås skitbilligt. Förutsatt att man inte förskottsbetalat med visa. :)

  8. Lake: Ska läsa om Sterling strax. Jag har ett par olästa av dig i min rss-läsare.

  9. Hm, jag börjar ana ett mönster: Först låter du Drottningen montera ihop och ansluta ditt TV-spel medan du ”offrar” dig med att laga mat åt henne (Blev det Felix gulashsoppa?), och sen får Mattias bygga datorer medan du håller kapsylen under näsan på honom för att höja motivationen…
    ;-)

    Peter Harold’s last blog post..Om jag ändå vore en skvallerkärring!

  10. Du ser rakt igenom mig, Peter. :)

  11. Själv skulle jag köpa ett fläktlöst AMD Radeon HD 2400 med två DVI utgångar hos Datorbutiken.com för 396kr.

    Först skickade de HD 2400 med fläkt och DVI+VGA.
    När jag klagade fick jag ett HD 2600 med fläkt och två DVI.
    Jag klagade igen (på fläkten, inte att jag fått ett bättre kort) och de skickade ett HD 2400 utan fläkt och med DVI+VGA i stället.

    Sen blev jag sur, krävde pengarna tillbaka och gick till den lokala datoraffären och köppte ett grafikkort som uppfylde mina specar, även om det kostade 899kr…

  12. Jösses… Hur svårt kan det vara liksom? :)

  13. Jon: Ja, fast det där behöver inte vara datorbutikens fel. Jag har märkt att saker gärna går åt helsike när ATI är inblandade på något vis. xD

    West’s last blog post..Såld så det visslar om det

  14. Tam Tam

    Jag har liknande erfarenheter av db.com. Nuförtiden köper jag det mesta av komplett. Gillar att beställa en dag och kunna hämta ut dagen efter på hämtbutiken på Jakobsbergsgatan. Och frakten blir då typ 29 kr, istället för de dryga hundralappar man är van vid annars.

  15. Köper över disk numera för jag orkar inte äta den skiten längre. Fast å andra sidan sett sitter jag nu vid en Dell som jag fick hemlevererad… och den har inte kraschat än, så jag kan inte svara på hur supporten på Dell funkar. Däremot kan jag berätta om att jag rekommenderar framförallt två ställen att handla på: Kjell & Company i första hand och sedan Dustin. Har aldrig handlat av Datorbutiken och lär inte göra det nu heller.

  16. Dells support fungerar utmärkt – om man har köpt datorn direkt från dem. Så har det sagts mig. Däremot är det helt jävla omöjligt att få någon hjälp av dem om man köpt sitt dellvete begagnat och utan servicetaggar. Jag ville att de skulle sälja en fläkt till mig. Stört omöjligt!

    DELLvete

  17. Jag har också haft lite dålig erfarenhet av dem. Inte riktigt så illa som du med leveransen, men det berodde på att de delade på sakerna. Min sista fläkt kom 3 månader efter resten. Nåväl.

    Det som jag fann mest skrämmande med dem var när jag ville byta mitt lösenord hos dem. Det går nämligen inte! Så när jag frågade dem vad jag skulle göra så sa de att jag antingen skulle skicka det i klartext till dem (!) eller skapa ett nytt konto.

    Då beslutade jag mig för att återgå till gamla trevliga Komplett.

  18. […] Till slut hittade jag en återförsäljare och drog iväg en beställning, betalade lite slarvigt med mitt VISA-kort och satte mig att vänta. Och vänta fick jag göra. Efter flera dagar av ingenting drog jag så iväg ett mail till återförsäljaren och undrade vad som händer med min beställning. Då fick jag svar, nästan medsamma, om att musen var försenad från underleverantören. Låter det bekant? […]

  19. […] Jag beställde en dator i delar i fredags, från komplett. Jag har nämligen hört från en säker källa att det antagligen är därifrån man ska beställa om man vill ha något utan några större […]

Comments are closed.

%d bloggare gillar detta: