Enligt Min Humla
Inget är för stort eller för litet för Joshens slägga

2008-09-11

Kung av skräp

Kategori: Notiser,Politik,Samhälle — Joshua_Tree @ 9:51

I helgen vågade ett modigt gäng på sisådär tjugo killar ge sig på att sparka ner en ensam tjej i Södertälje. Det måste vara bland det tuffaste någonsin! Respekt!

Jävla arslen. I aftonbladet står det att Södertälje under lång tid haft problem med “etniska konflikter”. Det här har inget med dylikt att göra – det handlar om en bunt fega fjantar. Och då syftar jag inte bara på de ynkryggar som överföll en tjej i helgen, utan också om politiker som inte tar tag i problemen. Resultatet är att Södertälje är en segregerad stad där kulturpluralister som Nationaldemokraterna och Sverigedemokraterna givits rollen som sanningssägare. Ja, givits. Eftersom etablerade partier inte vågar röra ämnet får extremisternas ord stå oemotsagda.

De som kan lämnar Södertälje. Kvar blir slöddret. Grattis, Anders Lago. Du är kung av skräp.

Det finns dock en liten solskenshistoria inbakad i det här. Sex hockeyspelare ingrep nämligen, trotsade ett uppenbart numerärt underläge och vetskapen att de skulle få ta stryk. Helt enkelt för att de kände sig tvungna. Det är respekt på riktigt. Som en liten ironi är de inte hemmahörande i Södertälje, utan i Gnesta.


Andra bloggar om:

31 kommentarer »

  1. Peps — 2008-09-11 @ 10:15 [ Quote ]

    Jo, att hålla tyst är att hålla med, men jag behövde ändå hojta till! Bra talat, väl rutet eller vad du vill, men du har helt rätt i vad du säger!

    Peps’s last blog post..Har hört bättre!

  2. Hans J — 2008-09-11 @ 10:56 [ Quote ]

    Vi har hört om Gnosjö-anda.

    Kanske kan vi nu mynta begeppet:

    GNESTA-ANDA

  3. Jenny — 2008-09-11 @ 12:21 [ Quote ]

    Visst var det ironiskt? Jag och maken skrattade nästan åt att de, utomstädes, försökte göra en god gärning, i den här laglösa hålan. Som du säger- det är synd att ND och SD är de enda som “känns vid” problemen i stan, och vad de bottnar i. Det måste till förändringar i politiken för att stävja galenskapen som härskar.

  4. Tobias — 2008-09-11 @ 12:47 [ Quote ]

    Ojo, det handlar i mycket hög grad om etniska och kulturella “konflikter”:

    http://www.bra.se/extra/faq/?action_question_show.339.0.=1&module_instance=2

    En rättelse, bara. Nd är etnopluralister, sd är kulturnationalister. Mer om etnopluralism och kulturnationalism finns på Wikipedia.

    Sedan är sd inte extremt (nd uttalar jag mig inte om):

    http://falkblick.nu/?p=374

  5. Joshua_Tree — 2008-09-11 @ 12:59 [ Quote ]

    Första gången jag råkade på begreppet “kulturpluralist” var det Marc Abramsson, nd, som använde det för att beskriva sig själv och sitt parti i LT.

  6. jerpa — 2008-09-11 @ 13:26 [ Quote ]

    Jag är uppväxt i södertälje och jag är inte förvånad.

    16: 8 Den som i uttalande eller i annat meddelande som sprids hotar eller uttrycker missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning, döms för hets mot folkgrupp till fängelse i högst två år eller om brottet är ringa, till böter.

    Är brottet grovt döms till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas om meddelandet haft ett särskilt hotfullt eller kränkande innehåll och spritts till ett stort antal personer på ett sätt som varit ägnat att väcka betydande uppmärksamhet. Lag (2002:800).

    Hon kallades “Svennehora” innan hon misshandlades = hot eller missaktning för folkgrupp, med anspelning på etniskt ursprung…detta borde vara solklart fall…dessvärre har vi inte sett några fällande rättsfall om detta ännu.

  7. Thomas Tvivlaren — 2008-09-11 @ 14:03 [ Quote ]

    Illa, illa. Kommer att tänka på när en närstående under 80-talet bodde i Brixton, en rätt nedgången förort till London. Hon berättade om att ett 20-tal ungdomar hade misshandlat och våldtagit en ung tjej. Minns att jag tänkte “tur man bor i Sverige”. Det var då det…

    Och för sjutton hakar, vi har ju terrorister att bekämpa och FRA-övervakning att bygga upp! Man måste prioritera!

  8. Tobias — 2008-09-11 @ 18:40 [ Quote ]

    Joshua_Tree: Det kände jag faktiskt inte till. Det må så vara, men deras officiella “ideologi” är i alla fall etnopluralism. För nd har etnicieteten en mycket viktig funktion. Det var just därför partiet uppstod ur sd som en “splittring”. För sd är det kulturen som är det viktigaste. Kanske blev han felciterad, eller så var han nervös och sade fel, eller så minns du fel, eller så förhärligade han sanningen, särskilt med tanke på att det gäller Södertälje. Nåja, jag ska inte spekulera mer i det. Det är tämligen avämnes.

  9. Joshua_Tree — 2008-09-11 @ 18:55 [ Quote ]

    Aja, för mig känns det faktiskt rätt oviktigt vilket ord som används av vilken organisation. Jag menar, folkpartiet kallar sig ju liberala… Men tack för klargörandet. :)

  10. Jah Hollis — 2008-09-11 @ 19:17 [ Quote ]

    Kan man verkligen bara sopa den etniska vinkeln under mattan i det här fallet?
    Våldsverkarna tyckte tydligen i alla fall att det var viktigt att poängtera att offret var “svennehora”.
    Med sådana fiender behöver sd och nd och allt vad de nu kallar sig inte några vänner.

    Jah Hollis’s last blog post..Det blev VM-kvalet som drog längsta strået

  11. Jessika — 2008-09-11 @ 19:32 [ Quote ]

    Äh etniska konflikter my ass. Sociala konflikter där allt det etniska används som ursäkt för/anledning till/förklaring för allt jävulstyg som bryter ut.

    Jessika’s last blog post..Mina fredagar framöver

  12. Gubben — 2008-09-11 @ 20:53 [ Quote ]

    Länge leve mångkulturen!
    Ge dessa stackare, som hamnat en aning fel, stöd och lär svenne att ta hänsyn till och respektera deras traditioner, t ex synen på kvinnan.
    Lär också svenne att det aldrig är fel att sparka skallen av en svennehora!

  13. Erik Werner — 2008-09-11 @ 20:55 [ Quote ]

    Både Hovsjökidsen och Abramssongänget gömmer sig bakom idén med etnisk konflikt för att få lite mening i den tomma värld de byggt med sin lata, pantade medelmåttlighet. Idioter finns det gått om inom mänskligheten, ett riktigt universiellt drag som förenar alla de så kallade etniciteter som vi gillar att fästa så mycket vikt vid.

    Det som dock är upseendeväckande i det här fallet är polisens totala kapulitation inför problemen. Deras kommentar efter dådet var att folk nog bör undvika Centralstationen!? Vi pratar nu om Södertäljes största kollektivtrafikknutpunkt, rakt utanför vårt nya stadshus som när det ska slå upp portarna i november aspirerar till att bli ett “medborgarnas stadshus”. Fast polisen kan tydligen inte garantera att man inte får skallen insparkad i gångtunneln som leder dit.

    Penn Station i Baltimore ligger två kvarter från ett område som har getts upp helt och hållet till knarkhandel och skjutningar. Detta till trots, under mina fyra år i Charm City så kände jag mig alltid säker vid Penn Station på grund av det enkla faktum att något ljushuvud på Baltimore PD hade insett att man kanske alltid, repeterar ALLTID, borde ha polisnärvaro på en så vital samlingsplats och infrastrukturpunkt. Jag var för övrigt rätt trygg i mitt dagliga liv överhuvudtaget, detta i en stad som har problem som får Södertälje att framstå som rena Shangri-La.

    Att klaga på Lago är i sammanhanget slösad tid. Han har ingen som helst styrning över de resurser eller mål som pajasarna på justitiedepartementet sätter upp för våran polis. Han har heller ingen möjlighet att bestämma vart folk ska bosätta sig och det ska vi nog vara jävligt glada för. Han skulle ju i och för sig kunna utmana och sätta upp en egen polisstyrka inom stan (efter amerikansk modell) men det kommer ju aldrig att hända. Och vi får nog tyvärr vänta på att en lynchmob drar igenom Hovsjö innan Beatrice Ask kanske reagerar och sänder in tillräckligt med fotpatruller för att stävja skiten. Jag är normalt restriktiv i vad man bör låta polisen göra men det är ingen tvekan om att, i sådana här situationer, en mag-lite kan stävja både det ena och det andra. De skulle kanske kunna passa på och banka skiten ur Marc Abramsson också? Det skulle han må gott av.

  14. Joshua_Tree — 2008-09-11 @ 21:21 [ Quote ]

    Din analys av den “etniska konfliktens” roll i det hela känns rätt klockren, Erik. Jag bugar.

    Likaså låter förslaget att ha ständig polisnärvaro vid centralstationen som något åtminstone värt att ta under övervägande. För om människor inte vågar röra sig kring kollektivtrafikens stora knutpunkt så uppstår isolering.

    Det må så vara att det är verkningslöst att klaga på Lago, men gratulera honom till att vara kung av skit måste man väl ändå få göra? Det är ju trots allt hans ämbete. Det han åkte över Stora Pölen för att skryta om, på bristfällig engelska.

    Att banka skiten ur Abramsson torde inte vara så svårt. Han är tre äpplen hög.

  15. Erik Werner — 2008-09-11 @ 21:33 [ Quote ]

    Sen borde jag inte prata om medelmåtta i samma paragraf som jag stavar gott med å…

  16. Danni. — 2008-09-11 @ 22:51 [ Quote ]

    Jag tycker nog att det är korrekt att benämna det hela som etniska konflikter, om man inte går djupare inpå ämnet, så jag tycker Aftonbladet kunde skriva så. Ska man sätta etikett på de problem som finns här så är etiketten att vi har etniska konflikter i Södertälje. Det är ju väldigt ofta konflikter mellan olika etniska grupper här, det går inte att förneka. I grunden är det en social konflikt, som sedan utvecklats till etniska konflikter.

    Just i detta fall tror jag inte att det var en etnisk konflikt dock, visst, de skrek svennehora, men de var tydligen bara ute efter att slåss och kunde lika gärna ha skrikit tjockis.

    Nu kan man som tjej alltså inte: Gå hem själv, åka taxi, ta sig fram kollektivt via stationen eller vistas vid stationen.

    Varför inte bara låsa in Södertäljes kvinnor på polisstationen? Det är ju så fruktansvärt jobbigt att få ditt brottslingar trots att man har registreringsnr, så varför inte utnyttja den tomma ytan? Då kanske man äntligen kan känna sig säker, dörr i dörr med polisernas fikarum, dvs konstant bevakning…

    Danni.’s last blog post..Gastroskopi

  17. Joshua_Tree — 2008-09-11 @ 23:54 [ Quote ]

    Visst har vi etniska konflikter i Södertälje. Ingen, utom möjligen Anders Lago, kan säga emot det. Men, som du själv också påpekar, det här var knappast ett utslag av etniska konflikter.

    Var det inte nån som sköt rätt in i polishuset för ett par år sen? Det vore väl bra ironiskt om du blev vådaskjuten när du är frivilligt inlåst för att vara säker? ;)

  18. Tam — 2008-09-12 @ 2:18 [ Quote ]

    Brottsligheten i Sverige är mycket låg. Det här är bara ett pojkstreck. Man kan förmoda att det är en protest mot utanförskapet. Vi skall inte ha fler poliser eller strängare straff, för då blir det som i USA. All forskning visar att brottslingar inte får förföljas eller bestraffas, då blir ännu farligare.

  19. Tam — 2008-09-12 @ 2:37 [ Quote ]

    Här behövs alltså kraftfulla åtgärder som vi vet fungerar! Det är alltså hög tid att länspolismästaren, tillika fd dagisfröken Carin Götblad och kommunalrådet Anders Lago tar och bjuder in till samtal med alla berörda parter: socialassistenter, kriminologer, fritidsledare och invandrarföreningar.

    Sen måste vi alla hjälpa till solidariskt i bred samverkan, bla, bla, bla, och så åker experterna hem till sina villaområden i Bromma, fria från såväl svartskallar som white trash.

    Och så lever vi lyckliga i alla våra dagar!

  20. Joshua_Tree — 2008-09-12 @ 9:28 [ Quote ]

    Om alla hade ett villaområde i Bromma att åka hem till skulle Södertälje inte ha några problem. Ropen skalla; villaområden i Bromma åt alla!

  21. Martin — 2008-09-12 @ 11:11 [ Quote ]

    Det mest intressanta med det här fallet är uppmärksamheten kring det. Svensk tjej nedslagen av invandrargäng – det är medelsvenssons värsta mardröm besannad. Klart det blir en uttömmande artikel i aftonbladet och efterföljande upprörda bloggkommentarer till det. Hade någon brytt sig om offret hade varit en annan invandrarkille, som väl det oftast är i såna här missahandelsfall?

  22. Joshua_Tree — 2008-09-12 @ 11:43 [ Quote ]

    Svårt att svara på. Om fallet blivit uppmärksammat i media och kommit till allmän kännedom tror jag att reaktionerna i bloggosfären blivit ungefär desamma. Kanske inte riktigt, men det beror mer på att det anses ännu mer avskyvärt att slå ner en tjej än en kille, än det beror på att det skulle vara mer avskyvärt att slå ner en svensk än en invandrare. Den springande punkten är dock om det hade fått samma exponering i media. För utan mediarapportering kommer saker sällan till allmän kännedom, och det man inte känner till är svårt att reagera på.

  23. Martin — 2008-09-12 @ 12:37 [ Quote ]

    Jag tänker mest på alla små notiser man ser i tidningarna – “misshandel i Tensta/Rinkeby/Ronna” etc. De misshandelsoffren får ingen sympati som i det här fallet av media och bloggar. Och jag tror att offrets etnicitet också spelar roll för sympatin även om kön slår högre. Troligen är preferensen Svensk tjej > Invandartjej > Svensk kille > Invandrarkille (svensk kille och invandrartjej byter plats om man är nationalist)

  24. Joshua_Tree — 2008-09-12 @ 13:03 [ Quote ]

    Jag säger inte emot dig.

  25. Jessika — 2008-09-12 @ 14:03 [ Quote ]

    När jag säger sociala problem snarare än etniska problem så menar jag att det är ett socialt problem när x procent i en stadsdel går på socialbidrag. Det är samma sociala problem att man kan vandra runt i sagda bostadsområde och tro att det här är inte Sverige. Det är ett jävligt stort problem att ungar lämnar den svenska grundskolan, är födda och uppvuxna i Sverige och pratar svenska som om de kom igår. De kommer ingenstans, de sitter fast i hela socialbidragsmojset. Undantag? Visst. Men etnisk konflikt, absolut inte. Att svenskar bor på sitt hörn och invandrare på sitt är en fråga och pengar och i viss mån om tillhörighet. När svenskar flyttar till spanien och flyttar in i svensk kolonier då är det förståeligt och helt okej, när invandrare gör det i Sverige då är det konstigt och strange och varför händer det bara här? Det gör det inte för att göra en lång diskussion kort.
    Sedan har vi ju alltid integrationsprojekt och gud bevare oss alla. De pågår i ett år men gör ingenting fundamentalt. Invandrargrabbar slår ner svensk flicka, frågan är mer komplicerad än att invandrarkillar slog ner svensk flicka. Lösning har jag inte, Lago är nog längre från lösning än vad jag är.

    Jessika’s last blog post..Sjuk

  26. Jah Hollis — 2008-09-12 @ 15:03 [ Quote ]

    “De sitter fast i hela socialbidragsmojset.”
    Intressant analys.
    Och därmed har de också rätten att ta ut sin frustration genom att överfalla folk och sparka ner dem och så vidare?
    På något sätt tycker jag det avslöjar en märklig syn på dem som “sitter fast i hela socialbidragsmojset”.
    http://www.youtube.com/watch?v=N3LJYO3r1xw

    Jah Hollis’s last blog post..Dags att Dylan får Nobelpriset nu

  27. Jessika — 2008-09-12 @ 15:22 [ Quote ]

    Nej, det sa jag faktiskt inte. Jag menade att det är en ond cirkel. Att våld är en del av den cirkeln var din slutsats. Socialbidragskarusell då.

    Jessika’s last blog post..Kvinnomagasin

  28. jerpa — 2008-09-12 @ 20:49 [ Quote ]

    det handlar om ren och skär rasism i södertälje. All hets mot folkgrupp ska stävjas, spelar ingen roll mot vilken etnicitet.

    Lycka till och få polisen att agera…

  29. shimmeringblade — 2008-10-03 @ 14:33 [ Quote ]

    Hejsan
    Jag håller på att göra en blogg om grov misshandel av kvinnor i allmänhet, och om misshandeln i Södertälje i synnerhet.
    Jag vill få igång en diskussion om vår nuvarande lagstiftning för den här sortens brott och har lagt in en poll där man kan rösta på olika typer av straff man själv skulle vilja se.
    Syftet är att försöka få fram en bild av hur allmänheten skulle vilja att den här typen av extremvåld mot kvinnor bestraffas, om nuvarande straffskala är tillräcklig, behöver den skärpas eller bör vi ta in helt nya former av straff? Jag hoppas att fler vill hjälpa till med bloggen, jag anser att detta är en så pass viktig fråga att jag inte ska göra detta arbetet själv, dessutom är jag helt nybörjare på bloggning och behöver hjälp.

    Just nu är bloggen under uppbyggnad, Södertäljefallet är upplagt samt en första pollversion. Jag vill nu få feedback på det jag skrivit och på pollen innan jag börjar sprida bloggen mer aktivt. Man kan rösta om man vill, om jag genom feedback ser att pollen behöver göras om så kommer jag, om det går, att föra över rösterna från den gamla till den nya.
    Här är bloggen http://20killarmotentjej.wordpress.com/

    shimmeringblade’s last blog post..Den här bloggen handlar om gängmisshandel av tjejer i Sverige

  30. Joshua_Tree — 2008-10-03 @ 15:40 [ Quote ]

    Så du tycker att det ska vara olika straffskalor på misshandel av kvinnor respektive män? Misshandel av kvinnor är viktigare än misshandel av män? Jag kan garantera att det är mycket vanligare att män blir gängmisshandlade än att kvinnor blir det. Jag råkar veta att en kollega till mig tillsammans med ett par kompisar blev överfallen av ett tiotal helgen efter det uppmärksammade fallet. Också det i Södertälje. Har inte sett så mycket som en rad om det i media.

  31. WysiWyg — 2008-10-04 @ 19:51 [ Quote ]

    Jag vill minnas att enligt de officiella siffrorna från BRÅ så är det ungefär 30 gånger (just det, gånger) så stor risk för en kille att bli överfallen ute som en tjej.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Ordet är fritt

CommentLuv badge

Powered by WordPress
Creeper MediaCreeper