Skip to content

Hårda slag och tjocka skallar i TPB-debatten

Den senaste tidens debatt kring The Pirate Bay och förundersökningen i Arbogamålet har innehållit en del förvirring kring vad som är vad. De som är arga på The Pirate Bay och styvnackat vägrar lyssna på förklaringar om tingens ordning hävdar att det är The Pirate Bay som har publicerat förundersökningen. I bästa fall. De som ännu mer vägrar ta till sig argument hävdar att The Pirate Bay publicerat bilder på döda barn, vilket är fel på så många sätt att jag inte vet var jag ska börja. Så jag struntar i det.

Enligt samma synsätt, översatt till något tillräckligt ålderdomligt för att stofiler som Janne Josefsson ska kunna relatera till det, skulle allt innehåll på varenda sida i varenda bok på ett bibliotek vara bibliotekets ansvar. Eftersom, enligt resonemanget, biblioteket har publicerat materialet. Därför begav jag mig ner till Södertäljes stadsbibliotek för att se vad för slags omoral jag kunde hitta där.

Jag minns att när jag var i tonåren satt vi ofta på biblioteket i Skutskär och väntade på bussen hem. Antingen spelade vi schack eller slog oss ner i en fåtölj och lyssnade på en skiva. Eller så bläddrade vi i böcker. Jag minns att någon hittade en fotobok som innehöll en bild som förmodligen var tagen någon gång i sjuttiotalets frigjorda anda och som skulle få en och annan av dagens pedofilofobiska moraltanter att svimma av indignation. Bilden föreställde en naken frodig kvinna och en lika naken pojke i pubertal ålder. Han låg på hennes arm, om jag minns rätt. Möjligen förekom beröring hand mot lår. Han hade stånd. Det fick nog jag med. Jag var också i pubertal ålder. Man får stånd av allt då.

Att försöka hitta en liknande bild idag när jag inte har en aning om vilken bok att leta i föreföll meningslöst, men jag är alldeles övertygad om att om man börjar bläddra i konst- eller fotoböcker kan man hitta en väldans massa omoral. Jag är också tämligen övertygad om att man kan hitta obduktionsbilder i medicinböcker, men även det kändes lite som att leta efter en nål i en höstack. Däremot minns jag också att man kan hitta ett och annat lustigt och en smula obehagligt i gamla uppslagsverk. Riktigt gamla. Före världskrigen, högertrafikomläggningen och införandet av politisk korrekthet.

Efter visst letande hittade jag ett uppslagsverk som heter Nordisk Familjebok som bestod av en väldans massa band med utgivningsår 1913. Perfekt! Jag gav mig genast på band 19 och slog upp neger.

Om neger fanns en hel del att lära sig som jag inte hade en aning om. Till att börja med finns det olika sorters negrer; boken skiljer i huvudsak på bantuneger/kongoneger och sudanneger, det senare är tydligen att betrakta som en äkta neger. Man nämner också australiska negrer och papuanegrer men slår fast att de inte är egentliga negrer eftersom de inte är afrikaner. Vidare lärde jag mig att alla afrikaner inte per se är negrer:

De semitiska och hamitiska i Sahara, Abessien och egyptiska Sudan liksom ock hottentotter och buschmän i Kaplandet samt dvärgfolken i urskogarna skiljas på goda etnologiska grunder från negrerna, ehuru samma, i alla nyanser mellan brunt och svart växlande och i gult eller rödt stundom dragande, hudfärg förekommer hos alla dessa folkslag.

Hängde ni med? Nå, det blir bättre. Negrer har nämligen ett kranium av ”abnorm tjocklek, som låter negern uthärda slag, hvilka ovillkorligt skulle krossa en normal europeisk hufvudskål”. I övrigt ägnas en avsevärd mängd text åt att beskriva hur negrer ser ut, vilket möjligen kan förklaras med att foto- och tryckteknik inte var så utvecklat eller ekonomiskt fördelaktigt vid tiden. Gissar jag.

Men under huden (och det abnormt tjocka kraniet) är vi väl alla lika? Icke!

I psykisk hänseende kan negern sägas i allmänhet stå på barnets ståndpunkt med i regel klen begåfning och liflig fantasi. Han är glad och obekymrad, ehuru stundom skenbart allvarlig; han saknar kraft och uthållighet, hänger sig åt ögonblickets ingifvelser och snabbt växlande stämningar samt är mycket känslig med utprägladt sinne för det komiska. Han är vidare i besittning af ett rikt inre lif, kan stundom visa prof på utpräglad vänskaplighet, men ter sig i regel skygg, misstänksam och i saknad af hvarje spår af barmhärtighet och medkänsla. Om negerns objektiva känslor: kärlek, vänskap, förtroende, tacksamhet o. d., ha vi dock svårt att uttala oss, då negerns sinnesriktning är så grundolika européens.

Beträffande negerns skygghet kan man ju tänka sig, och nu spekulerar jag, att negern kanske är vis av erfarenhet; han hava kanske inga direkta anledningar att uppvisa vare sig förtroende eller tacksamhet gentemot den vite mannen. Negern är dock ”modig på sitt sätt; han undflyr helst faran men bragt i trångmål kämpar han till sista andetaget”. Det låter ju förvisso som en beskrivning som passar på vilken levande varelse som helst.

Och så där fortsätter det. Det är omväxlande skrattretande och hårresande att dylikt står att läsa i uppslagsverk som inte ens är hundra år gamla. Det får en att undra vilka av våra ”vetskaper” det kommer att skrattas åt om hundra år. Men jag ska inte uppehålla mig vid de tankarna, ty min poäng är nämligen en annan:

Varför publicerar Södertälje stadsbibliotek sån här smörja? Varför har de inte gått in och rivit ur de sidor som på ett så nedvärderande sätt avhandlar negrer? Tror ni att någon bibliotikarie kommer att riva ut sidorna om jag spammar biblioteket med mail från ett flertal olika adresser med min begäran? Eftersom min bror är mulatt (jag är osäker på om hans far är en riktig neger eller bara en bantuneger, han tillhör i vart fall inte dvärgfolken i urskogen, ej heller en hottentott från Kaplandet) är jag som anhörig mycket kränkt över att Södertälje stadsbibliotek publicerar dylikt.


Andra bloggar om: , , , , intressant?

Published inMediaSamhälleSociala medier

24 Comments

  1. Det är sådana här inlägg som fått mig att följa ditt skrivande i massor av år. Inte förutsägbara ”öppet mål”-inlägg som dansbandsmanifestet, utan texterna som visar att du tänker lite längre och gärna anstränger dig för poängens skull. Applåder!

    Andreas’s last blog post..Peaking the charts

  2. Jag kan samtidigt tipsa om mitt privatbibliotek, där det också torde gå att hitta en del omoral. Just andra upplagan av Nordisk Familjebok har jag tyvärr inte, men väl den tredje, som utkom ungefär 20 år senare. Eller vad sägs om så politiskt nervkittlande titlar som Den vita rasens erövring av jorden, Sweden, model for a world, Long live victory of the great cultural revolution under the dictatorship of the proletariat samt Hemlig skrift och koder?

    Alla böckerna finns hemma hos mig, men det är LibraryThing som publicerar katalogen och länkarna till mig, så att den som vill ladda ned mina åsikter om (eller rentav citat ur) böckerna kan göra det omedelbart sedan jag skrivit ned dem. Janne Joshensson kanske vill konfrontera personerna bakom LibraryThing med några miljoner offer för den kinesiska kulturrevolutionen i en direktsänd bloggdebatt, och se vem som kan skrika högst?

    Min egen roll då? Tja, jag bara tipsar Joshensson om att den blodiga kulturrevolutionen kan laddas ned från Internet, så jag åtnjuter både meddelarskydd och tipsarvode…

  3. Nordisk Familjebok är ju ett av ett fåtal verk som sluppit ur upphovsrättsmaffians giriga grepp, och som faktiskt finns i sin helhet on-line.

    Artikeln om ”Negrer” börjar här.

    På ordet Zambo kan man till exempel läsa:

    (sambo), Sp., afkomling af neger och mulatt eller af neger och indian; äfven afkomling af neger och zambo.

    Så vårt vårt moderna ord sambo är alltså nyspråk? :)

    Björn Felten’s last blog post..Kantareller, kantareller och mer kantareller

  4. Tobbe J Tobbe J

    Jag skulle inte bli ett dugg förvånad (snarare tvärtom) om det kom fram att biblioteken plockar bort material av PK-skäl.

  5. Jag är ingen våldsam person men ger gärna förslag på våldsamma reaktioner (som att skjuta prick på ungarna över gården som aldrig har ett röstläge under konsertdecibel), så vi skjuter JJ i fötterna och läser sedan högt från alla underliga källor och icke-källor i en vecka. Vi kan ha en maraton.

    Det finns en del del information därute som definitivt inte skulle gå under politiskt korrekt men man måste också minnas i/under vilken tid och under vilka omständigheter något skrevs. Nordisk familjebok från 1913 är ju ett bra exempel. Som matnörd samlar jag på en serie gamla köksböcker och jag har en som bl a handlar om hur man anställer hembiträden och vad man kan och inte kan kräva av henne. Klassamhälle, jodu. Den gavs ut 1912. Om information eller skriven text etc., kommer att handla om att du får bara läsa vad jag tycker att du ska läsa, eller som det är läsa, bara det säger ju att det är dags att inse att det brinner i knutarna. Bokbål anses ju vara hemskt som sjutton, varför är informationen på nätet på mer inflammatorisk? (Sedan var jag också felinformerad, jag trodde tills någon förklarade hela bittorrent att TPB kontrollerade materialet. Jag måste fundera på om på free for all… Att media gjorde så att något får mer spridning borde vara uppenbart och det får gammelmedia fundera på i sin ringhörna. Om de nu funderar. JJ gör det nog inte)

    Jessika’s last blog post..Note to self

  6. Andreas: Tack!

    Anders: Det där verkar läckert. Måste jag ta mig en närmare titt på. Tack för tipset.

    Björn: Internet är fantastiskt. Inte bara för dess innehåll utan för att man skriver en bloggpost och får de mest oväntade upplysningar bland kommentarerna. Tack för tipset du med. :)

    Tobbe: Inte jag heller.

    Jessika: Du har en viktig punkt där. Inte nödvändigtvis den om att högläsa ur tvivelaktiga källor för JJ utan den om att bokbål är förkastligt men folk skulle gladeligen sätta eld på diverse internetsiter om det gick. Det är märkligt. Samtidigt får jag en viss förståelse för hur bokbålen har kunnat förekomma, om man ser till den senaste tidens hets mot TPB.

  7. Egentligen borde du ge dig på hyresvärden för biblioteket om det ska bli riktigt. Att biblioteket faktiskt tillhandahåller materialet är ju skrämmande och borde regleras men att kommunen (som jag förmodar är hyresvärd) pekar ut riktningen till biblioteket där man kan läsa denna smörja är ju minst lika illa som en länk som pekar ut var förundersökningar ligger.
    Kommunen bör alltså ta ned bibliotekets skyltar och direktionspilar på stan som visar vägen, allt medan polisen gör beslag på biblioteket.
    Eller ja. Absurt är det i alla fall. Bra formulerat Josh.

  8. *S* Ja, så kan man ju också se det. :) Och tack.

  9. När jag pluggade skulle vi läsa någon (politisk) klassiker. Jag valde Niccolo Macchiavellis Fursten. Övergripande handlar boken om hur en bra furste ska vara och en bra furste är en diktator i stort sett. Boken skrevs på 1400-talet. Och jag tyckte att det var rätt jävligt. Fick på fingrarna av lektorn över just det där: man måste minnas vilken tid man befinner sig i, oavsett hur pk eller inte åsikterna som framförs är. Hade Macchiavelli inte skrivit vad han skrev hade Medici-familjen halshuggit honom förr eller senare.

    Jessika’s last blog post..Pay it forward

  10. Afrosvenskarnas riksförbund JK-anmälde ”Tintin i Kongo” för hets mot folkgrupp. Om jag inte missminner mig stoppades boken i Sverige :-/

  11. Johanna, verligheten är mer absurd än de satiriska beskrivningarna.

  12. Jessika: Givetvis måste man minnas i vilken tidsanda ett verk är skrivet – det obehagliga är väl sällan skriften i sig utan vittnesmålet om vilken anda som råder?

    Johanna: Jag minns det där ja. Gräsligt dum historia. Hur det slutade vet jag inte, men afrosvenskarnas riksförbund kan behöva lära sig ett och annat av samernas dito.

  13. Iom att biblioteket (utgår jag ifrån) ger tillgång till Internet så borde de väl också hållas ansvariga för allt som finns att hitta ”där ute”?

  14. Jag tror att Södertälje kommun kommer att ordna bokbål där man under rituella former bränner Nordisk familjebok – nu när det är uppenbarat att böckerna från 1913 innehåller dessa rysliga skrivningar. Att den inte bränts tidigare bara pga titeln är förvånande. Den heter ju Nordisk och dessutom Familjebok. Torde kunna falla under hetslagarna.

    Jag tycker att Erik Laakso fulländade jämförelsen med den analoga världens publiceringar, fildelningar och pekanden på riktningar. Och visst bör biblioteken hållas ansvariga för Internet.

    Ja, du Josh, när det gäller yttrandefrihetsfrågor och fildelning som sådan – där är vi nog nästan fånigt överens.

  15. Glöm inte ”Barnens Ö”, där den tioåriga(!) huvudpersonen har sex med en vuxen kvinna och inte har vett att känna sig kränkt och utnyttjad…

  16. Wysiwyg: Jo, men jag tror faktiskt att de har nåt slags filter på bibliotekets datorer. Inte säker dock. Däremot kan man förstås ta med sig sin egen laptop till biblan och koppla upp sig på deras hotspot.

    Tant: Det uppenbart omoraliska i ”nordisk” och ”familj” slog mig inte ens. Jag måste nog bränna mig själv på bål.

    Per: Åh herregud, jag måste gå och tvätta ögonen!

  17. Definitivt Josh. Det är mycket i det här som man kan ifrågasätta. Den relativa upprördheten över att nätet är fritt, ie. att DN inte får tycka själva exklusivt längre och att bloggosfären anser att dn debatt är det skämt det alltid har varit. I slutänden är det makt. Makt över informationen. Lokaltidningen här, med betoning på lokal, bloggade om sjuksköterskestrejken, till förmån för sjuksköterskor. Visserligen på en blogg men det var chefredaktören som skrev. Likaså hade man tydliga åsikter i ett brottmål. Ingen är objektiv var det någon som sa coh så är det kanske, men om nu gammalmedia är ”bättre” och med mer självdisciplin, egenmoral, gränser och ”self-policing” (läs egen-censur) då kan vi ju sluta låtsas helt och hållet om alla gammelmedier. Jag förväntar mig att tidningar är tidningar, om de vänder sig till förmån för någonting då är ramaskrin från tidningar bara ett kackel att ignorera. Säger du att du är subjektiv får du försöka leva upp till det. Jag bloggar på mina billkor, den det inte passar kan simma vidare. Sen finns det begränsningar i det, för hur långt jag tycker att det är okej att gå men sen har vi yttrandefrihet. Så länge man inte bryter mot några lagar så.
    Jag förstår inte varför folk på tidningar får betalt för att blogga på arbetstid. De måste ju ändå följa tidningens linje så vad får vi då? En märklig blandning av någonting…
    Om du bränner dig själv, Josh, skickar du ut inbjudningskort då? ;)
    Och gud bevare oss från Yrsa Stenius

    Jessika’s last blog post..Pay it forward

  18. …och vad kommer inte att stå i kommande (tryckta) uppslagsverk (alt. ”Vem är det?”) om Janne Josefsson om sådär 50 år.
    En slugger som ibland träffar rätt med sina rallarsvingar, men ofta slår stora hål i luften. Och under bältet. Och trillar själv på näsan.

    Men på internet finns då censur som stoppar allt … dvs om internet ens finns då.

    larserick’s last blog post..FRA-frågan har lett till en ideologisk kollaps

  19. Eftersom jag oftast skriver berättelser som utspelar sig före 1:a Världskriget är Nordisk familjebok (den upplaga du nämner) en given inspirationskälla. 50-talsupplagan är i jämförelse betydligt mer utvattnad.

    Mordisk… eh, Nordisk familjebok är också en stor källa till kunskap och inte enbart fördomar. Jag rekommenderar ett besök på gutenberg.net!

    Du är inte den enda som går till det kommunala biblioteket för att leta efter ”omoralisk” litteratur. Även andra gör det också, med mindre tolerant sinne. Därför har faktiskt åtskilliga böcker med naket innehåll försvunnit från våra bibliotek. Jag har efterfrågat ett antal titlar som inte finns kvar på bokhyllorna, och biblioteket hävdar att böckerna har stulits. Personligen misstänker jag att de satts i giftskåpet eller makulerats eftersom alla böcker är larmade.

    Själv håller jag på och samlar på mig mycket av denna sorts litteratur som jag ämnar donera till Det Förbjudna Biblioteket. Numera är Nabakovs ”Lolita” långt ifrån uppseendeväckande, men Amanda Pachis ”Nakna män” har ju hamnat på svenskt bokbål. Sedan har vi ju en hel del inhemsk litteratur från 70-talet som inte är sökbar via Regina.

    Peter Harold’s last blog post..2008 – året då Sverige förlorade mödomshinnan

  20. Peter: Det du beskriver är sorgligt. Det vore rent ut sagt för jävligt om intoleranta människor fick böcker bortplockade av en eller annan anledning.

  21. Jonas Jonas

    Förfäras lite över Nordisk Familjeboks beskrivning av Afrikas fauna. Det är uppenbart att man inte hade tagit in hela bilden på den tiden. T. ex. så nämns det inget om negerns förtjusning över eld och alkohol eller hur de gillar att rulla med ögonen och äta vattenmelon. Men det är väl sånt vi kan skratta åt idag när vi sitter med facit i hand. Historia är allt bra lustigt på sitt sätt.

  22. […] människor som fnyser åt digitala källor tenderar att tro att allt som står i en bok är sant. Nordisk familjebok från 1913 till exempel. Det må så vara att en bok har en högre trovärdighet inbyggd eftersom […]

Comments are closed.

%d bloggare gillar detta: