Skip to content

Förbannade klåpare!

Efter mitt benmärgsprov för en tid sedan fick jag ett telefonnummer dit jag så småningom skulle ringa för att fråga om provsvaren kommit. Ni hör ju. Redan där är det något som är snett. Varför ska jag ringa och fråga om provsvaren kommit? Vore det inte enklare om de kontaktade mig? Jag förstår ju om det inte finns tid att sitta och ringa till folk som kanske inte svarar men ett utskick med posten där det står ”dina provsvar har kommit, kontakta XX” kan väl inte vara så svårt? Men nej.

Så igår ringde jag. Naturligtvis var det samtal före och jag hade plats ett i kön så det var ju bra. Jag undrar dock varför alla dylika meddelanden talas in av en kvinna som låter vansinnigt kåt. Rekryterar man från 071-branschen när man vill ha meddelanden inpratade eller?

Efter en förvånansvärt kort tid fick jag prata med en riktig människa, förmodligen en undersköterska. Jo, provsvaren hade kommit. Problemet var däremot att läkaren som tog provet (på pappret, i verkligheten var det en annan stadigare karl som utförde ingreppet) har slutat. Det visste jag, men han hade tydligen inte lämnat över ärendet till någon specifik läkare, så nu måste vår undersköterska hitta en lämplig läkare att hänvisa mig till.

Efter visst bläddrande i datan (hon hade garanterat en ”data”) fick hon fram ett namn och undrade om det gick bra att nämnda läkare kontaktade mig mellan elva och tolv idag. Det gick bra, försäkrade jag. Hon fick mitt hemnummer och mitt mobiltelefonnummer. Det senare var uppenbarligen väldigt svårt att få rätt.

I skrivande stund är klockan 12:44. Tror ni att någon har ringt? Nej, just det. Det är till att visa respekt för sina patienter. Först skrämmer man upp folk genom att slänga sig med termer som lymfom lite slentrianmässigt, och efter ett par veckors väntan på provsvar kan man inte ringa och meddela på uppgjord tid. För jag har inget bättre för mig än att sitta och vara orolig över vad proverna faktiskt visar?

Jag hatar dem.


Andra bloggar om: , ,

Published inSamhälle

10 Comments

  1. Någonstans i utbildningen (lite svepande och generellt men i alla fall) känns det som om idén med kundfokus, dvs patient (som sitter och är orolig)inte har bankats in tillräckligt hårt bland rekryterna.

    Skulle man implementera konceptet ring-oss-för-att-kolla-om-vi-gjort-vår-del-av-avtalet till tex bilhandlarbranschen, skulle förmodligen inte så värst många bilar bli sålda.

    – ja då ringer du oss om ett par veckor för att se om din nya bil har kommit in
    – eh…är det inte enklare att ni kontaktar mig den dagen bilen kommer in
    – varför då
    – pja…en anledning är att ni då vet NÄR ni ska ringa.
    – ja men vi vet inte när bilen kommer in
    – ja men det är inte riktigt det jag menar
    – näh…vi gör som jag beslutar. du ringer oss
    – när då
    – om ett par veckor
    – jag ringer imorgon
    – ja men då har inte bilen kommit in
    – då ringer jag i övermorgon
    – men…
    – jag kommer att ringa er varje dag
    – men…
    – så blir det

    grrrr

    Stefan’s last blog post..Teflon, teflon, teflon, teflon

  2. *asg* Det är vid såna här tillfällen jag till fullo förstår de som förespråkar privat, konkurrensutsatt vård. Jag säger inte att jag är med på den båten, men just i dylika lägen kan jag se fördelarna med det. För om en bilhandlare skulle agera som i ditt exempel skulle jag vända mig till en annan bilhandlare. Ett serviceyrke som inte är konkurrensutsatt erbjuder inte särskilt mycket service.

    Nu ska jag ringa och skälla ut ett sjukhus. Ciao.

  3. På dem bara!

    Man kan iofs vara hyfsat vänlig om än påstridig tills man kommit fram till rätt person. Undersköterskan har förmodligen inte ansvar eller makt att ändra några rutiner alls, särskilt inte läkarnas. Gå direkt på chefen – avdelningsföretåndaren eller klinikchefen.

    Vad du gör, sitt inte och vänta. Efter min biopsi fick jag instruktionen – om du inte hör av oss inom tre veckor så var det bara en cysta, är det en tumör hör vi av oss inom tio dagar-två veckor. Efter fyra veckor får jag veta att provet inte ens gått att analysera utan måste göras om…

    Förresten löses nog inte problemet med dålig service bara med att konkurrensutsätta den. Visst, har en vårdcentral dåliga rutiner kanske man kan byta till annan med annan vårdgivare – men det finns knappast mer än en akutmottagning på orten. Först om sådär tre år kan en ny arbetsgivare gå in, ta över samma personal, och för lägre penning eventuellt åstadkomma bättre service. Nej, klaga till chefen direkt. Och till patientnämnden eller vad det nu kan heta, landstingets avdelning för klagomål om vården.

  4. Jag har vad som räknas till en privat vårdcentral. Den är, med vissa brister, väldigt bra.
    Man har visat på ett par akutmottagningar, som provverksamhet, att det går att t ex korta väntetider och få till och med småskador (stukningar och sånt kan bli tillsedda, eventuella frakturer blir uteslutna och så hem inom kanske en timme eller två). Såna projekt har varit mycket framgångsrika och fler och fler landsting vill anamma den metoden.

    Jessika’s last blog post..Det började bra…

  5. Vi hade mycket att prata om i måndags kväll, men sjukdomar avhandlade vi inte så mycket. Säger det nu: hoppas att allting löser sig och att du blir bättre!

  6. Karibien: Jag var snäll mot undersköterskan. Och nej, det krävs mer än att konkurrensutsätta systemet för att det ska bli bättre. Vad jag menar nånstans är snarare att problemet är inbyggt i en tradition av att vara ensam på banan, om du förstår vad jag menar. En kompis till mig som är mycket hockeyintresserad började åka till Tjeckoslovakien, på den tiden det fanns, för att titta på hockey. Han berättade om hur landet förändrades efter murens fall. Enligt honom behandlades man som att man kom och störde när man gick in i en affär för att handla. Personalen fick ju betalt vare sig man sålde något eller inte, enligt det gamla systemet. När kapitalismen tog över dröjde det ändå innan personalen fattade att det där med konkurrens och service. Hårdraget, naturligtvis. I Sverige finns liknande exempel på hur gamla monopolföretag haft svårt att anamma att de plötsligt har konkurrens. Telia är väl det mest klassiska exemplet. Vad jag menar är alltså att konkurrens inte är den omedelbara lösningen, men att bristen på detsamma är en orsak till problemet.

    Jessika: Det där låter intressant. Har du lust att berätta mer om hur det fungerar? Hur jobbar dessa akutmottagningar?

    Studiomannen: Jag mår bättre. Jag mår rent av bra. Men jag vill gärna veta vad det var, eller är, för fel på mig.

  7. Peter Harold Peter Harold

    För att få spela djävulens advokat:
    Det är ju inte Landstingets fel att du blivit sjuk och måste besvära dem!
    :-)

    Krya på dig. Jag är säker på att du har hunnit bli frisk innan de kommit på något sätta tt bota dig..

  8. Björn Odlund Björn Odlund

    ”Jag undrar dock varför alla dylika meddelanden talas in av en kvinna som låter vansinnigt kåt.”

    Det är väl för att man inte ska lägga på innan man kommit fram å fått prata med någon? Eller nått. ;-)

  9. Hanna Hanna

    Det är inte så långt mellan att bara låta behaglig och vänlig i telefon och att låta vansinnigt kåt som man skulle kunna tro… :)

Comments are closed.

%d bloggare gillar detta: