Enligt Min Humla
Inget är för stort eller för litet för Joshens slägga

2009-02-22

Veckans plattnacke v.8

Kategori: Plattnackar,Politik — Joshua_Tree @ 15:08

Denna vecka går priset kollektivt till Sverigedemokraterna. Anledningen är de otroligt genomtänkta kommentarer från SD:s företrädare, publicerade i Aftonbladet.

Till att börja med berättar Göran Nilsson i Landskrona att:

En zebra som flyttar till Sverige blir ju inte en häst. Alltså kan en arab inte bli svensk, även om han blir svensk medborgare.

För häst är ju en nationalitet. Invånarna i den baltiska staten Hästland kallas hästar. Det vet ju alla. Om Göran istället hade sagt att arab som flyttar till Sverige inte blir en blekfis så hade det varit alldeles sant, självklart och oväsentligt.

Dessutom; om det är något som ska definiera nationalitet så borde det väl rimligen vara medborgarskap? Hur annars? Menar Göran Nilsson att de svenskar som utvandrade till USA på artonhundratalet fortfarande är svenskar? Finns det överhuvudtaget amerikaner, utöver de urinvånare som undvek att utrotas av immigranter när den amerikanska kontinenten koloniserades?

På frågan om en person som är född i ett annat land kan bli svensk svarar Harald Lind i Hässleholm:

Nej, inte om det är en muslim eller en afrikan. Ja om det är en dansk, en finne eller­ en norrman.

Aha! Så en åsna kan lyckas med det som är omöjligt för en zebra – nämligen att bli en häst! Det innebär ju i så fall att det finns hopp även för Harald.

Kjell Malmgren, som sitter i kommunfullmäktige i Landskrona, anser att om man som invandrare vill bli svensk så finns det vissa krav som behöver uppfyllas. I grunden håller jag faktiskt med honom – jag har aldrig förstått varför det skulle vara fel att avkräva till exempel grundläggande kunskaper i det språk som talas i landet man vill bli medborgare i. Notera nu att vi pratar om medborgarskap, inte uppehållstillstånd. Kjelle har dock andra krav än språkkunskaper:

De ska godta vår religion och våra lagar och bestämmelser. Gör de inte det ska de utvisas. Jag är inte främlingsfientlig men jag vill ha ordning och reda i Sverige.

I Sverige råder religionsfrihet och vi har ingen statsreligion. Staten och kyrkan är officiellt separerade. Det finns helt enkelt ingen “vår” religion att ta till sig. Vidare är det intressant att Kjell Malmgren vill utvisa den som inte uppfyller dessa krav. Med “bli svensk” menar han alltså “förtjäna ynnesten att bo i landet Sverige”. Det torde innebära att vi är rätt många som måste sticka. Jag menar, jag är förvisso svensk (eller häst) så långt tillbaka jag känner till. Mina förfäder har alltid bott i stallet. Men jag skiter i religion och med tanke på att undersökningar visar på att uppemot så många som 85% av befolkningen kan kategoriseras ateister eller agnostiker torde det bli rätt öde när Malmgrens utrensningar är klara.

Och då har vi inte ens snuddat vid det där med lagar och regler. Fildelare måste väck förstås. Fortkörare, felparkerare, tv-licensskolkare… Vi kan inte ha pack som så uppenbart inte godtar lagar och regler i landet! Hur är det med den saken inom Sverigedemokraterna förresten?

Ovanstående är alltså de svar Aftonbladet fick när de frågade kommunpolitiker vad de tycker, och detta trots att partisekreterare Björn Söder skickat ut ett mail som stöd så att de skulle veta vad de skulle tycka och svara. Undrar hur det hade gått annars.


Andra bloggar om: , , , intressant?

23 kommentarer »

  1. Peter Harold — 2009-02-22 @ 17:31 [ Quote ]

    Är det här man kan använda uttrycket “Ge honom ett rep, så hänger han sig själv”?

    Mona Sahlin försökte “ta debatten” med Sverigedemokraterna med måttlig framgång (hon är ju iofs inte den starkaste lågenergilampan i IKEA-varuhuset), men personligen anser jag att det är just genom att låta yttrandefriheten ha sin gång som man bäst ser till att Sverigedemokraterna förblir utanför Helgeandsholmen. Och med fler sådana här insändare finns det en god chans att det blir så. :-)

    Peter Harold’s last blog post..Söndagskrönikan: Vad är sanningen bakom “nine-eleven”?

  2. Joshua_Tree — 2009-02-22 @ 17:41 [ Quote ]

    Jag kunde inte instämma mer. Jag har länge hävdat att man genom att försöka tiga ihjäl SD och ND bara gör dem en tjänst. Då framstår de som sanningssägare som etablissemanget måste tysta. Dessutom; om man är säker på att man har rätt, vad har man då att frukta i en debatt?

  3. lars-erick — 2009-02-22 @ 18:00 [ Quote ]

    Skönt skrivet om allvarliga saker.
    Man behöver få småle mitt i allt eländet.
    Som sagt, tiga ihjäl sd är ingen bra taktik. Dessutom vill vi ju själva bli lyssnade på…. av riksdagen t ex.
    Problemet med att debattera med sd är att man måste veta dels vad de vill, dels vad man själv vill och står för. Utöver den råa makten då (om man är riksdagspolitiker).

    Äsch, nu blev det för svårt…

    lars-erick’s last blog post..SAAB-matte

  4. Roger Svensson — 2009-02-22 @ 19:04 [ Quote ]

    Nu är det ju knappast så att dessa enskilda företrädare representerar Sd åsikter i dessa frågor, möjligtvis sina egna. Man kan också starkt misstänka att AB har valt ut just de svar som passar deras anti-Sd agenda, AB är ju knappast känd för sina opartiska, objektiva journalistisk. Med AB:s halsbrytande logik kan man ju ”bevisa” vad som helst bara man gör ett ”lämpligt” urval från en grupp tillfrågade. Tror att AB:s oseriösa kampanj-journalistik snarats gynnar Sd, det bara bekräftar partiets image som några som motarbetas av ett korrupt, maktfullkomligt etablissemang …

  5. smen — 2009-02-22 @ 19:44 [ Quote ]

    Kan inte låta bli att undra vilken religon han syftar på.

    Är det månne den som baseras på en sån där sydlänning med förmodad ryamatta på bröstet, som inte kunde hålla sig till naturlagarna, utan valsade runt på vattnet, och dessutom ställde till det för det lokala näringslivet genom att dumpa efterfrågan på fisk.

  6. Joshua_Tree — 2009-02-22 @ 19:52 [ Quote ]

    Roger: Du har helt klart en poäng där och jag borde ha formulerat mig annorlunda – plattnackeutmärkelsen ska gå till de utpekade sverigedemokraterna och inte till SD som sådant (även om jag inte har mycket till övers för SD i övrigt heller). Förvisso är ett parti summan av sina medlemmar men det betyder inte att enskilda uttalanden kan stå för partiet som sådant.

    smen: Om det är filfiskdelaren Jesus du tänker på så var han blond och blåögd – en häst som spontant föddes i Zebraland – det vet alla. Dessutom börjar jag misstänka att det var just att han STAL från de lokala fiskhandlarna som fick honom korsfäst.

  7. Nicklas Eriksson — 2009-02-22 @ 21:13 [ Quote ]

    Och bröd! Glöm inte otjänsten den där Josefsson gjorde de lokala bagarna!

    Nej, jag begriper heller inte vilken religion han menar. Sverige har inte någon religion och svensken i gemen är inte mer religiös än en oskivad skogaholmslimpa.

  8. Göran Widham — 2009-02-22 @ 21:17 [ Quote ]

    Jag vet inte om jag kan understödja denna misskreditering av plattnackar.

    Vad gäller blonda och blåögda bröd- och fiskälskare så kan jag inte argumentera mot saker jag lärde mig som sexåring genom ringlekar.

  9. Rikard — 2009-02-22 @ 21:18 [ Quote ]

    Äh, kom igen nu, va?

    Du vet mycket väl att det finns hästar som är araber? Det är ju en jättefin hästras. Och åsnor finns det gott om i de politiska församlingarna. Zebror var ju ett konstigt exempel men jag antar att ränderna aldrig går ur.

  10. Pontus — 2009-02-23 @ 1:16 [ Quote ]

    Med tanke på att det är vinter.. De där du skriver om, har nog inte skottat ända fram.

  11. Erik Werner — 2009-02-23 @ 19:45 [ Quote ]

    Ville bara påminna om att vi faktiskt inte har något officiellt språk i Sverige lika lite som vi har en officiell religion. Är det någon som är förvånad att SDs företrädare är rasistiska idioter?

  12. Besökaren — 2009-02-23 @ 19:50 [ Quote ]

    fuck. Nu åker jag ut. Jag är hedning/ateist (fel religion) och född i Tyskland (invandrare).

    Besökaren’s last blog post..Moralisterna är i farten igen

  13. Joshua_Tree — 2009-02-23 @ 20:14 [ Quote ]

    Erik Werner: Vi har flera officiella språk i Sverige men bara minoritetsspråk intressant nog.

    Besökaren: Jag tror att SD kan hålla en särskild gräddfil öppen för just tyskar faktiskt. ;)

  14. Erik Werner — 2009-02-23 @ 20:23 [ Quote ]

    Precis, officiella minoritetspråk men inget huvudspråk, det är lite grann som i Storbritannien. Svenska är däremot officiellt sprak i både Finland och EU. Hepp! Jag tycker nog att vi kan behålla det så, låt befolkningen själva bestämma vilket språk de vill tala. Jag menar, det kan inte skada om en och annan plattnacke tvingas bli tvåspråkig.

  15. Joshua_Tree — 2009-02-24 @ 0:40 [ Quote ]

    Men det råder väl ändå ingen tvekan om vilket som är huvudspråket här? Underlättar det inte för alla om medborgarna klarar av det språket hjälpligt?

  16. Globetrotter — 2009-02-24 @ 8:12 [ Quote ]

    Råder det någon tvekan om vilket som är huvudspråket? Nej. Men är det rätt att kräva detta av alla medborgare? Varför skulle man göra det? Folk som pratar meänkieli ska inte behöva prata svenska bara för att vi sydlänningar tycker det, speciellt inte som det är ett “erkänt” minoritetsspråk.
    Det är klart, jag är ju inte tvungen att prata meänkieli heller!
    I de områden där meänkieli pratas, måste ju statsmakten och dess myndigheter faktiskt vara beredda att vara tillgängliga på ett annat språk. Man kan inte på ett storsvenskt sätt kräva att alla ska förstå och tala svenska, som bor i det här landet – eller ens är medborgare i det här landet; så enkelt är det. För konsekvensen är att döva måste tala svenska också. Romer, tornedalingar, ådalingar, skåningar… eller ungdomar (som idag faktiskt inte klarar av en normal rättstavning). Vi skulle ju, i migrationministerns anda faktiskt kunna ta ifrån dem medborgarskapet, eftersom de inte talar svenska.

    Ska vi inte passa på också att bestämma oss för att BARA mälardalssvenska får talas… medan vi ändå är igång.

    Globetrotter’s last blog post..Tullverket behagar skämta…

  17. Joshua_Tree — 2009-02-24 @ 10:52 [ Quote ]

    Globetrotter: Du har en del bra poänger där,i synnerhet avseende ungdomar. :D Jag tar med mig det.

  18. Erik Werner — 2009-02-24 @ 18:46 [ Quote ]

    Globetrotter har talat. Och förstått precis vad det handlar om. Det är fascinerande att se alla som hänger sig åt retorik som åberopar svenskhet och svenska värderingar. Det är ju så jävla effektivt. För i andra änden sitter Pelle och tänker:’Fan va bra, jag är ju svensk och äntligen ska mina värderingar sättas högst på listan’. Givetvis utan att tänka på att jag också är svensk och mina värderingar skiljer sig avsevärt från hans.

    Och det är dit vi kommer att komma. När de har slängt ut invandrarna så kommer det att fokuseras på svenskarna som inte är svenska nog. Att folk aldrig lär sig.

    Noterar för övrigt att Anders Lago nu har bestämt sig för att Södertäljes problem inte beror på att han är en medelmåttig (för att inte säga värdelös) borgmästare. Det är givetvis invandrarna som är problemet…

  19. Joshua_Tree — 2009-02-24 @ 18:54 [ Quote ]

    Erik: Ja, det finns inga svenska värderingar. De svenska värderingarna är på sin höjd summan av invånarnas (även om våra politiker gör sitt bästa för att låtsas något annat). Väl talat.

    Anders Lago är väl ingen medelmåtta? Han har ju fått åka till Uvesa och frottera sig och skryta om hur bra integrationspolitik vi har i Södertälje. Och då måste det ju vara sant!

  20. Drottningen — 2009-02-24 @ 20:45 [ Quote ]

    Erik: det är inte ens invandrarna som är problemet enligt Lago, utan flyktingarna från Irak..

    Drottningen’s last blog post..Bara nästan fri

  21. Erik Werner — 2009-02-24 @ 21:58 [ Quote ]

    Drottningen: Ja, jag förstår inte hur de tänker de där irakierna. Flytta till ett ställe där de har familj och vänner? Alla vet ju att det är mycket enklare att ta med sig sina ungar på jobbintervju än att låta mormor eller en vän ta hand om dem. De ska fanimej integreras och in på arbetsmarknaden och alla vet att arbetsgivare älskar folk som har med sig sina snoriga ungar på intervjun. Att de vill ha med sina vänner ooh sin familj att göra överhuvudtaget kan man ju undra över? Flydde de inte från allt det där? De kom ju hit för att svenskarna är mycket bättre, mer civiliserade och allmänt överlägsna. När de sedan efter en så där tre år lyckas få en av sina svenska grannar att hälsa på dem i trapprummet så kommer de att glädjas över att ha blivit en integrerad del i det svenska samhället. De kanske till och med blir bjudna in på kaffe?

  22. Joshua_Tree — 2009-02-25 @ 8:50 [ Quote ]

    Jag tycker att det är tragikomiskt att irakiska flyktingar pekas ut som roten till problemen. Problemen fanns innan de kom hit, och det är då fan inte irakiska snorungar som kastar sten på bussar, det kan jag ta gift på.

  23. Thomas Tvivlaren — 2009-02-25 @ 10:02 [ Quote ]

    Grymt bra och håller givetvis med om att yttrandefrihetens styrka är att även plattnackar bör få uttala sig ty de tenderar då med all önskvärd tydlighet bekräfta 1) att de är plattnackar och 2) att yttrandefrihet är gött mos!

    För övrigt skulle nog en rekorddonation av ekonomiska medel till stöd för Dawit Isaaks frigivning krävas för att rendera SD lite motbalanserande och god PR i nuläget.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Ordet är fritt

CommentLuv badge

Powered by WordPress
Creeper MediaCreeper