Enligt Min Humla
Inget är för stort eller för litet för Joshens slägga

2009-03-24

Apropå

Kategori: Bloggosfären,Media — Joshua_Tree @ 0:14

Vågorna har gått höga efter Marklunds klavertramp, och den imponerande mängd text som har skrivits sedan Expressen publicerade hennes krönika illustrerar så väl det som jag och många med mig upplever som så fantastiskt med internet och bloggosfären, och som antagligen uppfattas lika skrämmande och hotfullt av andra. Nämligen att en väldig massa människor oberoende av varandra sätter igång att anlägga moteld och syna påståenden. Nu var det kanske inte de allra svåraste felaktigheterna att avslöja, men ändock; var och en börjar nysta på sitt håll, och den enes nystande ger en ny tråd som nästa kan ta tag i och inom kort är hela lapptäcket isärplockat utan att någon egentligen kan säga exakt hur det gick till.

Och ännu viktigare; ingen har givit instruktioner, ingen har överblickat och delat ut uppgifter. Inte en chef i sikte. Det är det här som vissa har så ofantligt svårt att förstå. Det märktes inte minst under TPB-rättegången. Ingen chef, ingen verksamhet. Alla andra modeller är helt otänkbara på sina håll.

Liza Marklund är sorgligt omedveten om vilken tid hon lever i. Detta är förvisso inget nytt, men det blir lätt pinsamt att hon, trots Gömda-debaclet (som jag förvisso tyckte var smått larvigt och överdrivet på sina håll, men det är en annan historia), inte lär sig. Hon har uppenbarligen inte förstått att murarna fallit. I den nya tiden blir även media granskade. Bluffar du blir du synad. Ljuger du blir du avslöjad. Och tiotusen ögon ser bättre än två.

Det var inte länge sedan Marklunds rotekamrat Jan Guillou uttalade sig beskt om “riktig media” som stod för trovärdigheten, makten och sanningen, och att allt annat var trams.

Babbla på bäst ni vill därute. I Aftonbladet och andra riktiga medier lyfter vi ändå bara in sådant som håller för våra normala rutiner. Tro inget annat. Men tipsa oss gärna.

Nå, om Guillou har rätt så är det något fel på de normala rutinerna. För det var faktiskt inte svårt att kontrollera Marklunds uppgifter, och även om en kolumn har lägre sannings- och objektivitetskrav så finns det ändå vissa trösklar att ta sig över. Viss höjd att uppnå. Åtminstone vill man tro det. En tidning som vill behålla sin trovärdighet kan inte låta kolumnister cykla iväg alltför långt från sanningen eftersom läsare förväntar sig att saker som står i tidningen inte är helt uppåt väggarna.

Jag är antagligen lite för trött för att utveckla något resonemang just nu, men gläds åt att Expressen gjort en rättelse. Inte på undanskymd plats, ett slags skamvrå som ingen läser, utan öppet. Det ska de ha heder av. Att stå för sina misstag istället för att ignorera dem, skjuta budbäraren eller komma med bortförklaringar ökar trovärdigheten.

Jag känner att jag har mer att säga om deltagarkultur, om svärmintelligens, om varför det här är så spännande tider, men nu börjar febern stiga och det bästa att göra åt det är att sova. Så istället tycker jag att ni ska läsa Mymlan som under kvällen har utvecklat mycket av det jag känner att jag vill säga om gamla och nya medier.


Andra bloggar om: , , , , intressant?

35 kommentarer »

  1. Nina — 2009-03-24 @ 4:50 [ Quote ]

    Tja, människor blir ju ofta rädda, känner sig hotade och reagerar därför aggresivt när de stöter på sådant de absolut inte förstår sig på.

    I synnerhet när de anser sig vara auktoriteter på “sitt” ämne och helt plötsligt finner att “murarna” inte bara “har rasat”, de tog dessutom med sig hela garderoben, prestigen och statusen också, när de gav sig av.

    För sådana “auktoriter” Som Guillou och Marklund, måste det ju kännas som om bloggosfären och de fasanfulla fildelarna, inte gör något annat än drar undan mattan (och samtidigt passar på att tömma deras plånböcker) under fötterna på dem.

    Vi kan naturligtvis inte förvänta oss att en (självutnämnd) auktoritet ska besvära sig med att sätta sig in i ett “nytt” koncept, som i deras ögon är likvärdigt med en jordbävning…
    Det vore ju att förlora ansiktet, för att inte tala om prestige och status, att behöva erkänna att man vare sig vet, kan eller förstår…och – i synnerhet – att man inte vill.

    Alltså gås det till attack, omyndigförklara, förfalska fakta, skrika på censur och Ddrlagar och riktigt visa fram hur okunnig man är, just genom att använda sådana klumpiga metoder.

    “Motproducerande”, tror jag att det kallas…

    Nu har jag aldrig varit någon beundrare av herr Guillou, men jag minns – trots allt – en tid då han inte förlitade sig på (eller hänvisade till) kvällsblaskornas intregritet och enorma trovärdighet…

    Nina’s last blog post..I all hastighet.

  2. iZac — 2009-03-24 @ 6:49 [ Quote ]

    Sen är det ju så att “allt som står på internet är sant”.

    Känner inte Marklund till det? ;)

  3. Joshua_Tree — 2009-03-24 @ 7:49 [ Quote ]

    Nina: Det frustrerande med det där motproducerandet är att vi aldrig får upp diskussionen till nästa nivå. Jag tror att det finns många på bägge sidor av staketet som vill försöka hitta lösningar och föra konstruktiva samtal. Jag _vet_ att det finns glada fildelare som har idéer om hur man kan tjäna pengar på skapande i den nya tiden och som vill dela med sig av det, men den diskussionen når vi aldrig på bred front eftersom de mest högljudda och genomslagskraftiga skriker TJYYYVAR! för fulla halsar och inte kan få stå oemotsagda.

    Jag förstår inte vad som har hänt med Guillou alltså. Etablisemanget tycks ha gosat ihjäl honom. Det är bekvämt i salongerna.

    iZac: In-ter-net? ;)

  4. Madmax — 2009-03-24 @ 8:27 [ Quote ]

    Krya på dig Josh. :-)

  5. Thomas Tvivlaren — 2009-03-24 @ 8:53 [ Quote ]

    Det finns några saker jag finner redigt intressant med det senaste Liza-debaclet.

    1) Än en gång ignorerar hon sanningen för att driva sin åsiktsagenda. Tidigare var åtminstone åsiktsagendan av relevans då det rörde relationsmisshandel…men i det här fallet har ju åsiktsagendan ingen annan tyngd än den man finner i hennes egen plånbok. Med tanke på att det inte var länge sedan Gömdaskandalen och att någon som ertappats med mameluckerna nere vid fotknölarna normalt ligger lågt ett tag så upplever åtminstone jag att hennes metoder och arbetssätt är så djupt rotade att det kanske finns fler lik i garderoben? Hur många Sanna Historier kan tänkas dyka upp för den som gräver?

    2) Hon använder sin kolumn för nepotism och vill lyfta fram en artist (och dennes band) med ett med något decennium passerat bäst-före-datum. Finns det ingen hederskodex bland krönikörer? När reagerar hennes uppdragsgivare? När får kollegan Guillou upp ögonen och inser att skiten skvätter över på deras affärer och vinstintressen? De senare verkar ju ligga honom varmt om hjärtat med tanke på hur han gått från principfast till principlös i tidigare hjärtefrågor som rättvisa och demokrati till synes utan någon annan orsak än hotet om plånbokens utarmning.

    3) Johan som i artikeln drar upp att “samma regler måste gälla på nätet som i verkligheten”. Jag vet inte hur många gånger jag läst det argumentet och snudd på regelmässigt så fortsätter den som fäller utlåtandet att antyda att andra långt viktigare företeelser från “verkligheten” som rättssäkerhet, meddelarskydd och andra demokratiska fundamenta INTE ska gälla på nätet.

    Som om försöken att särskilja nätet från “verkligheten” inte i sig själva är grymt pinsamma liksom. Lackmustest för var och en: När kommunicerade du senast något av vikt via mail/chat etc, dvs via det “overkliga” nätet? När kommunicerade du senast något av vikt via snigelpost? Vad är egentligen mest “verkligt”?

  6. Thomas Tvivlaren — 2009-03-24 @ 8:59 [ Quote ]

    @Nina: “Nu har jag aldrig varit någon beundrare av herr Guillou, men jag minns – trots allt – en tid då han inte förlitade sig på (eller hänvisade till) kvällsblaskornas intregritet och enorma trovärdighet…”

    För mig som faktiskt sett upp till Guillou innan han började diskutera Internet från sitt skrivbord (som visst fortfarande har skrivmaskinen som främsta objekt) så känns det än mer märkligt. Minns jag inte fel så har jag vid något tillfälle t.o.m. titulerat Josh som bloggosfärens Guillou… I dessa dagar så skulle det ses som en förolämpning. Karln är ju allt annat än dum i huvudet vilket inte minst framträdde under FRA-uppståndelsen i somras vid några tillfällen. Det är oförmågan att se helheten och konsekvenserna av övervakningsivern som följer med upphovsrättsvärnandet som gör att han totalt verkar kuka ur. Och som redan sagts så känns det alltmer som att det är egenintresset som styr vad han tycker och tänker.

  7. Anaïs — 2009-03-24 @ 11:20 [ Quote ]

    Haha! “Bloggosfärens Guillou” – vilken skymf i dagens läge! Det skall jag reservera för någon som verkligen förtjänar det… Hans namn har så att säga genomgått en pejorativ utveckling. Jag tillhör de som verkligen beundrat Guillou. Jag har, på grund av hans journalistiska gärning, betraktat honom som Sverigen skarpaste intellekt och vassaste penna (sic!). Därför är det rent smärtsamt att höra honom resonera som han gör idag. Det är som att betrakta en trafikolycka: man tittar bort, illa berörd och beklämd.

    Anaïs’s last blog post..Fem grabbar i ett garage

  8. Peter Harold — 2009-03-24 @ 12:18 [ Quote ]

    Underhålla. Skrämma. Opinionsbildning.

    Där har du de tre beståndsdelarna i kvällspressens innehåll. Jag noterade i gårdagens Aftonblad att man hade väderkaoset på lösedeln/förstasidan. SMHI har varnat för att det kommer blåsa och vara kallare än normalt. Och på nästa sida uppmanas läsarna släcka lyset i en timma för att rädda sälungarna som inte har tillräckligt med is i Östersjön.

    Vad underhållningen i samma nummer av tidningen bestod i var jag alltför ointresserad av för att leta efter.

    Peter Harold’s last blog post..NEJ! Jag släcker inte!

  9. Joshua_Tree — 2009-03-24 @ 12:21 [ Quote ]

    Madmax: Tack.

    TT: Du har en del intressanta poänger där. Framför allt om jämförelsen med “verkligheten” kontra nätet. För det första är nätet i allra högsta grad verkligt. Vad som är overkligt är att det fortfarande finns farbröder med flanellskjorta och för korta armar som hellre använder skrivmaskin och hörsägen än datorer och Internet. För det andra är det ju som bekant precis samma sak vi i Piratpartiet vill; att samma lagar och regler ska gälla på nätet som utanför!

    Anaïs: Nej, trafikolyckor stannar man och glor på. I bästa fall. Ännu oftare fortsätter man köra medan man tittar på olyckan, vilket orsakar så kallade tittolyckor. Människan är sensationslysten helt enkelt.

  10. Joshua_Tree — 2009-03-24 @ 12:24 [ Quote ]

    Peter: Ja, jag tror att vi har haft minst tre eller fyra SNÖKAOS i Stockholmsregionen den här “vintern”. Varje gång har jag noterat att det har fallit snö i varierande grad. Möjligen har vinden emellanåt fått snön att falla lite snett. Det är SNÖKAOS enligt kvällstidningarna. Eller enligt stockholmare. Att det har lett till trafikproblem beror mer på trängsel och oförmåga att hålla avstånd, och bör kallas för vad det är; trafikkaos. Snön föll mycket välordnat, inget kaotiskt alls över den. ;)

  11. Anaïs — 2009-03-24 @ 13:30 [ Quote ]

    Josh: Cirkulera..! Här finns inget att se..!!

    Anaïs’s last blog post..Fem grabbar i ett garage

  12. Thomas Tvivlaren — 2009-03-24 @ 14:33 [ Quote ]

    @Anaïs: Visst fasen är det tragiskt när hjältar faller? De växer ju inte på träd heller. Trots grodorna som hoppat strömhopp ur Guillous mun under senaste året så finns det något slags litet frö och förhoppning om att jag ska få anledning att utbrista “allt är glömt, du är förlåten”…men det är nog tyvärr bara ett bevis på intensiteten på den relation till Guillou jag en gång hade i mitt inre. Jämförelsen med en bilolycka var för övrigt klockren!

    “Cirkulera..! Här finns inget att se..!!”

    [Med Martin Ljungsk röst] Men han rör ju på sig? Och varför kvider han “viktig media”? Jasså, “riktig media”. Men den ä’ ju dö’!

  13. Studiomannen — 2009-03-24 @ 16:47 [ Quote ]

    En sak till: när jag tittar på Knuffpoänglistan känner jag igen rätt många bloggar. Flera av dessa läser jag i stort sett dagligen. Men det finns ju en ruskig massa bloggar utöver dessa. Så helt säkert är det ett stort mörkertal eftersom inte alla pingar eller anmäler sina bloggar till Bloggportalen och allt vad de heter. Kanske uppdagas helt andra saker bland en jävla massa andra bloggar varken du eller jag hört talas om.

    Det finns naturligtvis en massa skit bland bloggarna, men det är inte poängen. Poängen är att folk som uttalar sig på lögnaktiga eller felaktiga sätt faktiskt inte längre kommer undan med det.

  14. Nina — 2009-03-24 @ 18:42 [ Quote ]

    Josh.
    Ja, det är mycket irriterande, att diskussionen aldrig får en vettig chans att komma upp på bred nivå, det hade ju kunnat lösa så mycket!

    Till syvende och sist, handlar det ju om makt…de som har vant sig vid att ha den, som har vant sig vid att stå oemotsagda…

    Att bli “bemött” och ifrågasatt i t.e.x. tidningarna har ju dels tagit tid, dels oftast (om det inte varit från kolleger med eget pressutrymme) handlat om insändare som dels ska godkännas för att öht införas i bladet och som alltid kunnat avfärdas som “kverulanter utan eget liv”.

    Bloggosfären och internet, är _mycket dåliga_ nyheter för de som har vant sig vid att ha media som sin privata lekplats (där de ju har kunnat kränga och göra pr för sina olika alster efter behag).

    Givetvis blir de rädda, vi försöker ju – i deras ögon – sno deras käraste leksak!
    En sådan makt, ger man ju inte upp godvilligt, det är klart att de skriker så att de omöjliggör all form av vettig kommunikation.

    Det tragiska i det hela, är ju att de, som nu Marklund och Guillou, inte ens tycks förstå hur oerhört mycket de förlorar genom sina stupida vrål.

    Nina’s last blog post..I all hastighet.

  15. Nina — 2009-03-24 @ 18:49 [ Quote ]

    Thomas Tvivlaren.
    Ja, egenyttan och den egna plånboken, tycks ju blåsa bort både omdöme och förstånd hos honom.

    Förr, respekterade jag hans arbete, vad han åstadkom.

    Jag hyste ingen större beundran för honom i övrigt…hade oturen att vara stammis på samma ställen under åttiotalet…inte en upplyftande eller respektingivande syn.

    Nu är även den respekten borta, kvar finns avsmaken jag kände “privat”, fast nu i ny och utbredd förpackning.

    Nina’s last blog post..I all hastighet.

  16. Joshua_Tree — 2009-03-24 @ 18:58 [ Quote ]

    Studiomannen: Exakt! Det är _precis_ det som är poängen.

    Nina: Du har så rätt. Och beträffande Guillou – jag gillade verkligen karln. Jag var ett fan, får man säga. Starkt jobbat.

  17. Nina — 2009-03-24 @ 19:29 [ Quote ]

    Josh.Ja, men jag önskar (för en gångs skull *s*) att jag inte hade det!

    Tusan vete hur mycket gaphalsarna ska hinna förstöra innan det är “allmänt accepterat” att deras förtroendekapital är både dött och föruttnat, att det är bara begravningen av det som fattas.

    Visst är det starkt jobbat av honom, numera tycks han ju jobba lika intensivt på att ödelägga sin trovärdighet som han förr jobbade på att bygga upp den?!
    Obegripligt dumt!

    Nina’s last blog post..I all hastighet.

  18. Thomas Tvivlaren — 2009-03-24 @ 20:20 [ Quote ]

    @Nina: “Jag hyste ingen större beundran för honom i övrigt…hade oturen att vara stammis på samma ställen under åttiotalet…inte en upplyftande eller respektingivande syn.”

    Det där får du gärna utveckla. :) Själv har jag träffat herrn ett par gång afk. Första gången satt han precis bakom mig på Gladiator. Blev mäkta förvånad över att han var en tvärhand hög. Andra gången var då jag var på jobbuppdrag i Östhammar. Herrn parkerade sin bil och strosade iväg någonstans.

  19. Joshua_Tree — 2009-03-24 @ 22:52 [ Quote ]

    TT: “Själv har jag träffat herrn ett par gång afk.” Is there another way? ;)

  20. Anaïs — 2009-03-24 @ 23:02 [ Quote ]

    Haha! Touché!

    Anaïs’s last blog post..Un troll de papier

  21. Thomas Tvivlaren — 2009-03-24 @ 23:25 [ Quote ]

    @Josh: Där slog jag i övertydlighetens tak minsann! Hahaha… Undras om skrivmaskinen han nyttjar är elektrisk ens?

  22. Nina — 2009-03-24 @ 23:26 [ Quote ]

    Thomas Tvivlaren.
    Låt oss säga som så, på åttiotalet levde jag ett – minst sagt – intensivt uteliv.
    (Det vill säga, var ute minimum 5 kvällar/nätter i veckan…oftast på mer än ett ställe per kväll.)

    Framförallt på Kramer (Pub) och på Teaterrestaurangen (samt “måndagsklubben) var det oerhört svårt att undgå herr Guillou.
    Av någon anledning var han mycket i Malmö under några år och var – som sagt – ständigt förekommande i utelivet.

    (Det fanns ju långt fler ställen där man ramlade på honom, men på de två ovannämnda, var risken allra störst.)

    Herr Guillou hade – på den tiden – för vana att dels hälla i sig rätt mycket mer än han tålde, vilket ju är irriterande nog.
    Vad värre var, han stötte på allt som rörde sig och han tog MYCKET illa upp, när han inte rönte någon framgång.

    Man kunde få höra att man var både det ena och det andra, när man nobbade honom.

    Dessutom, vare sig det nu berodde på alkoholintag eller “allmän tankspriddhet”, var han aldrig klar över vilka som redan nobbat honom för kvällen eller för femtioelfte kvällen i rad, utan gick med friskt mod på i ullstrumporna.

    Vi var många som försökte dölja oss bakom längre och ståtligare vänner eller smälta in i tapeten, när vi såg honom närma sig.

    Därav min “bristande respekt”, som från början enbart höll sig “till det privata planet”.

    Nina’s last blog post..Alla dessa (Marklunds, Guillous och Adamos) klavertramp?!

  23. Thomas Tvivlaren — 2009-03-24 @ 23:31 [ Quote ]

    @Nina: Kul info! Anledningen till att han vistades mycket i de södra räjongerna av landet kanske hängde ihop med Rekordmagazinet (hette det väl?). Tror det var en Malmöproduktion…

  24. Thomas Tvivlaren — 2009-03-24 @ 23:37 [ Quote ]

    Jo det var Rekordmagazinet det hette och det var SVT Malmö som stod för fiolerna (se längre ned i inlägget):

    http://www.thomastvivlaren.se/2007/08/skytte-skjuter-lsplugg.html

  25. Nina — 2009-03-25 @ 0:12 [ Quote ]

    Thomas Tvivlaren.
    Nja…det är ju preskiberat vid det här laget…det är bara när jag och andra “överlevande från åttiotalet” någon gång träffas och forna tiders uteliv kommer upp, som hans beteende koms ihåg.

    Man kan ju säga att vi er en del, som fortfarande inte hade sett hans ankomst på något som helst ställe vi vistades på, med någon större hänförelse…misstänksamheten lever kvar…vi är lååångsinta!
    :D

    Ja, jag har för mig att Rekordmagazinet var Malmöproducerat, i alla händelser hängde han som regel med Skytte (tills de helt plötsligt inte syntes alls tillsammans längre?!) som inte var ett dugg bättre eller roligare.
    Men, han var åtminstone inte lika otrevlig…

    Nina’s last blog post..Alla dessa (Marklunds, Guillous och Adamos) klavertramp?!

  26. Nina — 2009-03-25 @ 0:18 [ Quote ]

    Thomas Tvivlaren.
    Nu har jag både läst och sett.
    Sådana gamla klipp, måtte ju vara lka pinsamma påminnelser för dem båda två…med tanke på var de tycks stå idag…
    :D

    Nina’s last blog post..Alla dessa (Marklunds, Guillous och Adamos) klavertramp?!

  27. Anaïs — 2009-03-25 @ 13:42 [ Quote ]

    @Nina:…”han tog MYCKET illa upp”…Och vi talar om _Guillou_ – fy tusan vad läskigt!

    Anaïs’s last blog post..Övervakning och straff

  28. pingback från Piratpartiets ideologi i en mening « infallsvinkel — 2009-03-25 @ 15:33 [ Quote ]

    [...] är: Falkvinge, Christian Engström, Calandrella, Oscar Swartz, HAX, Farmorgun, opassande, Enligt min humla, Anna Troberg, Copyriot, Mattias Bjärnemalm, Copy me happy, Svensk myndighetskontroll, El Rubio, [...]

  29. Sisi — 2009-03-25 @ 18:38 [ Quote ]

    Guillou är inte lite fräck, vem tror han att han är egentligen? Kung över ett folk av inkompetenta dummerjönsar ? Jag menar han säger ju uttryckligen att “vanligt folk” inget vet och inget KAN veta, vad är det för ogrundad märklig elitism som han och gammelmedia har avslöjat sig omfatta?
    Han borde bojkottas , samt även Liza M, det här senaste utspelet från henne var ju bara lite för mycket. Jag höll på henne i gömda debatten, men de dagarna är över.

  30. Nina — 2009-03-25 @ 21:50 [ Quote ]

    Anaïs.Ja, kul var det då inte…men det är – som sagt – lääänge sedan.

    Förhoppningsvis har han ändrat sitt beteende vid det här laget.
    (Fast…fan tro´t…)
    ;-)

    Nina’s last blog post..Alla dessa (Marklunds, Guillous och Adamos) klavertramp?!

  31. Nina — 2009-03-25 @ 21:52 [ Quote ]

    Sisi.Sedan när har Guillou inte varit arrogant/dominant/högljudd i sina uttalanden och åsikter?

    Det är ju “bara” så att han förolämpar sina läsare denna gången, själva tonen är inte mycket annorlunda, tycker jag…

    Nina’s last blog post..Alla dessa (Marklunds, Guillous och Adamos) klavertramp?!

  32. Joshua_Tree — 2009-03-25 @ 22:25 [ Quote ]

    Nina: Jag har förvisso alltid uppskattat Guillous arroganta ton i skrift. Men tidigare var den underhållande för att den samtidigt var så skarpsinnig (inte alltid, men ofta). Nu börjar det snarare bli underhållande för att han arrogant och mossig. Det gäller inte bara fildelning, jag tycker generellt att han har tappat sitt sting.

  33. Anaïs — 2009-03-25 @ 22:55 [ Quote ]

    Ja, men det är mycket sorgligt. Jan Guillou är idag inte en oöverträffad och skarp journalist, utan en påminnelse om vår dödlighet; om Tiden, Förgängelsen, Fåfängligheten och Döden. Ack ja…

    Anaïs’s last blog post..Utpressning via “Tyskland-Schweiz-Frankrike”-brev

  34. pingback från Svar till Thomas Bodström « infallsvinkel — 2009-03-25 @ 23:02 [ Quote ]

    [...] är: Falkvinge, Christian Engström, Calandrella, Oscar Swartz, HAX, Farmorgun, opassande, Enligt min humla, Anna Troberg, Copyriot, Mattias Bjärnemalm, Copy me happy, Svensk myndighetskontroll, El Rubio, [...]

  35. Nina — 2009-03-26 @ 2:36 [ Quote ]

    Josh.
    Jo, att jag (även förr) kunde reta mig på hans arroganta ton i skrift, härstammade väl från de gånger skarpsinnigheten lös med sin frånvaro.

    Nu har du ju (tyvärr) rätt i att hans underhållningsvärde snarare har fått in clownlik glans över sig, med allt vad det innebär av “komik” och tragedi.

    Tiden har sprungit ifrån honom, han hänger inte med, blir förbannad och tänker (uppenbarligen) inte “lida i tysthet”…
    Hela (den tidningsläsande) världen, ska få betala för att han personifierar klyschan om kolosenn på lerfötter.

    För naturligtvis kan det ju inte vara han som har fel…den store och skarpsinnige, nej det är utvecklingens och den otacksamma publikens (och de näriga fildelarnas) fel, att han mår så dåligt.
    Suck…igen…

    Nina’s last blog post..Alla dessa (Marklunds, Guillous och Adamos) klavertramp?!

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Ordet är fritt

CommentLuv Enabled

Powered by WordPress
Creeper MediaCreeper