Enligt Min Humla
Inget är för stort eller för litet för Joshens slägga

2009-07-03

Per Gessle visar vägen in i framtiden

Kategori: Musik,Pirat — Joshua_Tree @ 12:36

När jag vaknade hade jag fått ett MSN-meddelande från min vän Carina som berättade att Per Gessle släpper ny skiva. På LP. Jag tror det var då jag fick huvudvärk.

Carina själv kryddade länken med följande analys:

Han VILL verkligen inte sälja nåt, va? LP? Och sen när någon rippar den (för det lär ju nån göra, såna skivspelare finns att köpa på Clas Ohlsons) så gnäller han på att ingen köper hans skiva (som ligger på ett format som ingen kan spela längre).

Och det är ju det som är skivindustrins framtid. Släpp skivor och stäm sedan skiten ur människor. Om man även råkar sälja några skivor så är det bara bonus. Stäm fansen, inte instrumenten, är måttot.

I artikeln berättar Per Gessle själv att han just har fått mastertejperna och att det låter fantastiskt. Mastertejper? 1980 ringde och ville ha tillbaka sin inspelningsutrustning, Per. Och sin frisyr.

Okej, skämt åsido. Jag vet att det kan vara PR-mässigt smart att släppa på LP. Dels finns det en nostalgi som inte ska underskattas och dels finns det audiofiler därute som hävdar att LP låter bättre än CD på grund av ett större ljudomfång. Problemet är väl möjligen att den sortens musiknördar inte är så inne på Gessle.

Men vem vet? Jag kanske har helt fel. Det kanske blir en storsäljare och ett uppsving för vinylspelaren. Det låter ju trots allt fantastiskt. Det har Gessle sagt.


Andra bloggar om: , , , ,

29 kommentarer »

  1. Billy G — 2009-07-03 @ 13:17 [ Quote ]

    Tja vinylen säljer mer och mer så helt dumt är det väl inte..

  2. Kimmi — 2009-07-03 @ 13:55 [ Quote ]

    *Kollar i kalendern*

  3. Sophia B — 2009-07-03 @ 14:21 [ Quote ]

    Håller med Billy. Som innehavare av en kvalitativ vinylspelare och en använd samling skivor så tycker jag att det var lite retro-chique.
    Det ur smarta vore att följa upp med en annan utgåva enbart digitalt på nätet. Det bästa av båda vägar och en lyckad PR-grej.

    Sophia B’s last blog post..Timbro under kirurgkniven

  4. Göran — 2009-07-03 @ 14:27 [ Quote ]

    Vinylskivor är ju en trevlig produkt som ger mervärde. När alla spel, musik och filmer blir digitalt så kan det vara skönt att hålla något stort och solitt i händerna – kanske något lite mer “analogt”.

    Det behöver ju inte bli en storsäljare för det, men köpare som uppskattar vinyl finns det nog trots allt en del av (speciellt när ljudet inte kommit längre än CD-kvalité som väl är ungefär i samma kvalité som vinyl). Okej, det har funnits exotiska undantag…(SACD osv).

    Men, det jag nu främst undrar är om det finns något som hindrar Gessle från att släppa sin skiva som CD och digital distribution? Var det hela tanken att han inte skulle göra det?
    Om han inte kommer att göra det så har du kanske en viss poäng, annars så ser jag inga problem med att släppa skivan på vinyl Också.

  5. Swedish Angst — 2009-07-03 @ 14:39 [ Quote ]

    Man måste ju ändå ge Gessle cred för att han eh, uhm…

    *delete comment*

    Swedish Angst’s last blog post..I made a new song. And a video.

  6. PerG — 2009-07-03 @ 15:08 [ Quote ]

    Jag vet inte om det är allmänt känt men Per Gessle är en verklig föregångsman vad gäller att missbruka upphovsrätten och vränga lagar.

    Jag har en närstående person, låt oss kalla honom JGX, som har ett grossistbolag för CD och DVD. Runt 1996-97 blev han stämd och dömd till 2 års fängelse (villkorligt) för att ha krängt upphovsrätten. Fallet gick upp till Hovrätten som fastställde domen.

    Brottet var att JGX hade importerat en skiva från USA. Innan han hade sålt några av skivorna i Sverige ringde EMI och berättade att dom hade ett avtal i USA som gav McDonalds ensamrätten på skivan och att JGX inte fick sälja. Vilket han då inte gjorde.

    Ett halvår senare rusade 5-6 poliser (enligt uppgift med dragna pistoler) in i JGX lokaler och skrek “var är piratskivorna”. Personalen blev vettskrämda och några började gråta och ingen begrep vad polisen ville.

    Polisen beslagtog all bokföring, kundregister, m.m. som dom kom över och överlämnade det till JGSs konkurrenter (dvs den tidens upphovsmaffia från mediaindustrin). JGX fick inte vara med när dom gick igenom hans bokföring, undersökte vilka hans kunder var, osv.. En värdefull samlingskiva med Elvis som hade beslagtagits försvann från åklagarens kontor utan att JGX fick någon ersättning.

    De följande rättegångarna var farsartade enligt vad JGX har berättat. Målsägarna behövde tex inte visa det avtal som låg till grund för hela åtalet. Två års fängelse var maxstraff och det dömdes JGX till även om det fanns många förmildrande omständigheter.

    En sak som väl måste anses förmildrande var att JGX inte hade någon möjlighet att känna till avtalet med McDonalds. När han efter domen i Hovrätten ringde upp EMI och frågade hur han skulle veta vilka skivor han fick importera och sälja fick han svaret “de får du veta när vi stämmer dig”.

    Vi alla som deltar i sociala media kommer ihåg hur vi reagerade när domen kom i TPB-målet. Vi blev bestörta, arga, vi agerade, vi gick med i PP, osv..

    När JGX blev dömd var det efter en minst lika kurrumperad process och domen var lika orättvis som när det gällde TPB …..men ingen fick reda på det. Jag kontaktade alla riksdagspartier alla gammalmedia (inkl. TV) men ingen var intresserad. JGX stog helt ensam och det fanns inget parti eller något media som var intresserad.

    Jag skriver det här för att stryka under det som är viktigt och påminna om hur det var och hur det kan bli igen om vi misslyckas. Vi har fått ett media där alla kan delta och sanningar kan sägas och det kan den gamla makteliten aldrig fördra.

    Jag litar på de sociala medierna till den grad att jag skickar ut en, i mitt tycke, mycket viktig berättelse som en kommentar till ett mindre blogginlägg.

    Jo, jag glömde berätta att EMI, Per Gessle och Marie Fredriksson var de som stämde JGX.

  7. E-mannen — 2009-07-03 @ 15:37 [ Quote ]

    Nuförtiden köper man ju hellre en vinylskiva om man vill stödja artisten då de är bra mycket snajsigare än CD-skivor.
    Musiken laddar man sedan ner från valfri torrentsite ändå.

    (Iofs köper man inte vinylskivor heller nuförtiden om det inte är uttryckligen sagt att inga pengar går till medialobbyn. Bättre å kasta upp en hundralapp på scenen när bandet spelar live isåfall)

  8. drakvakt — 2009-07-03 @ 15:39 [ Quote ]

    Underbart skön humor det bjuds på.
    Jag tror faktiskt LP är (eller kan bli) ett mycket intressant format även i framtiden. En LP i sig är värdelöst som lagringsmedium, men kan ha ett mycket större affektionsvärde än en cd-skiva. På grund av sitt stora, platta format kan ju en LP bli en prydnad man gärna stoltserar med. Nu tror jag väl inte att Gessle förstått värdet av en LP, och kommer förfara sig över att folk rippar den till datorn, men det hindrar inte andra att utnyttja formatet som affärsmodell.

    Tänk dig följande affärsmodell:

    * Släpp ditt album fritt på nätet och via hemsidan. Detta skapar en avsevärt större fanbase och en positiv attityd emot publiken.
    * Teckna ett Creative commons kontrakt med STIM så att du kan få nyttja den kommersiella delen av din upphovsrätt.
    * Se till att Spotify och andra populära betaltjänster har ditt album.
    * Blogga kontinuerligt för att skapa en kontakt med dina fans.
    * Släpp sedan en LP till försäljning i butiker, som en prydnad och samlarobjekt. Eftersom du skapat värde kring din musik finns det värde i LPn och ingen behöver någonsin spela själva skivan

    Visst skulle det vara intressant att köpa?

  9. Outlaw — 2009-07-03 @ 15:56 [ Quote ]

    Vinylen är inte särskilt död – många plattor släpps på båda formaten, inom exempelvis punken släpps mycket enbart på vinyl… Roligare format att äga hur som helst.

  10. Harlekin — 2009-07-03 @ 16:11 [ Quote ]

    FLAC låter ju lika bra som vinyl men MP3 suger!

  11. David — 2009-07-03 @ 16:16 [ Quote ]

    Vinyl har bättre ljudomfång än CD. Därmed var jag övertygad att man skulle börja släppa även musik på DVD (även utan bilder) när DVDn kom.

    Att man aldrig gjorde det (Med förvisso åtminstone ett undantag med en specialutgåva av en Dream Theater-skiva jag har) finner jag lite förbluffande. Jag antar att det visar att bolagen i grund och botten inte bryr sig så mycket om kvaliteten på musiken.

    David’s last blog post..Rymdopera – filmprojekt

  12. Johan — 2009-07-03 @ 16:31 [ Quote ]

    En gång i tiden var du intressant att läsa. Nu är du politiker.

  13. Joshua_Tree — 2009-07-03 @ 16:37 [ Quote ]

    En del kul kommentarer. Ta det här inlägget för vad det är; raljerande och knappast analytiskt. Jag håller med om att vinyl kan vara ett intressant format även för framtiden. Drakvakt beskriver det hela rätt bra, och flera är inne på samma spår – tanka hem musiken och köp vinylen för att stödja artisten. Det kan vara en framkomlig väg bland många.

    PerG: Jag har inte hört den där historien förut. Låter klart intressant. Kan den verifieras på något sätt? Finns det mer att berätta? Maila mig gärna.

  14. Jay — 2009-07-03 @ 17:28 [ Quote ]

    @Johan;
    Mjae, jag skulle inte kalla Josh för Politiker, Politiskt intresserad – javisst, men steget är långt till att klassas som politiker.
    Klartext : Det är skillnad på den som skyfflar skit över massorna och säger åt dom att gilla det – och den som förklarar för massorna att det verkligen är skit som skyfflas över dom.

  15. Joshua_Tree — 2009-07-03 @ 17:42 [ Quote ]

    Johan: Om du hade skrivit den kommentaren till en post som faktiskt handlade om politik så hade jag förstått dig. Ibland känner jag själv att det blir för mycket politik här. Men när du väljer att slänga in den kommentaren på en post som faktiskt inte handlar om politik, då blir det konstigt. Och personligen tycker jag att det har varit förhållandevis lite politik den senaste tiden.

  16. Studiomannen — 2009-07-03 @ 17:57 [ Quote ]

    Jag är en ljudbög. Och en prylbög. Dessutom har jag köpt tonvis med musik genom åren. Men jag är inte nostalgisk ett piss vad gäller vinylen. Krängde iväg hela rasket för några år sedan. Dessutom var det ett jävla straff att tanka in vinyl. Så tiden med gamla 1200-or och back på back med vinyl ut på gig är sedan länge förbi, tack och lov. Min rygg tackar i alla fall… :-)

    Någon skrev om Flac. Alldeles riktigt. Det är ett kanonformat. Men med rätt verktyg och hög bitrate låter mp3 inte så illa.

    Att vinylförsäljningen ökar är kanske inte så konstigt, eftersom den faktiskt var nere på nära noll. Jag betraktar de som fortfarande håller på och ger ut nytt på vinyl som lika kufiska som de som köper dem.

  17. Joshua_Tree — 2009-07-03 @ 18:27 [ Quote ]

    Jag är inte heller nostalgisk när det gäller vinyl. Jag började inte intressera mig för att köpa skivor förrän CD:n, så det blev CD från början för mig. Därför har jag aldrig förstått vurmandet för de fina skivomslagen. Vadå? Jag vill ju ha en snygg booklet? Egentligen handlar det väl om vad man är van vid. Det är därför jag protesterar när folk säger att exemplarförsäljningen är död och att framtiden är helt digital. Nej! Jag vill fortfarande ha fysiska skivor, det är det jag vill betala för (men tänker inte göra det förrän Ipred är avskaffat). Musikfiler har däremot inget värde för mig. Men en yngre generation är säkert inte lika nostalgisk vad gäller fysiska exemplar. Tiderna förändras, helt enkelt.

  18. Andreas — 2009-07-03 @ 18:28 [ Quote ]

    Inget ont om LP-skivor – formatet har sin charm. Jag drömde länge om att få ge ut en egen vinyl, och den drömmen blev till slut verklighet tack vare ett skivkontrakt i England. Nu drömmer jag om att kunna hitta utrustning för att lyssna på min egen vinyl någon gång i framtiden. Pappas gamla grejer från tidigt 80-tal vågar jag inte pröva med. :)

    PerG: Fram med namnet på den utsatte personen. Det här är en historia som skulle få bra spridning idag. Om det finns målnummer, så publicera dem. Har ämnet beskrivits på någon annan sajt tidigare?

    Andreas’s last blog post..Time to suit up!

  19. drakvakt — 2009-07-03 @ 21:27 [ Quote ]

    @joshua: Jag tror faktiskt att de fysiska exemplaren inte kommer försvinna alls. Som jag ser det så är de fysiska exemplaren bara är en manifestation av vår vilja att tillsätta ett värde till en produkt. Som du säger så är musikfilerna värdelösa i sig, men de fyller en funktion vi vill ha. CD-skivorna har enligt mig fått se sin funktionalitet bli överträffad av det digitala samhället, men de innehar ett mycket större värde än så. Att sälja en CD-skiva handlar om att sälja ett paket med omslag, inlägg, booklet, utformning och estetik. Det var just det som var min poäng tidigare också, att man säljer något annat än just musiken.
    Rasmus Fleisher (ursäkta stavning) nämnde också ett liknande resonemang i en debatt nyligen. Han sade att ju mindre värde vi lägger i de digitala produktionerna ju större värde sätter vi till fysiska ting. Ta bara sociala medier som bloggar som ett exempel. Ju mer jag diskuterar och socialiserar via internet, desto större värde sätter jag vid fysiska möten. Internet kan effektivare utföra funktionen i ett samtal, men aldrig helt ersätta värdet av ett fysiskt möte.
    Just därför är jag övertygad av att fysiska exemplar inte kommer försvinna, men affärsmodellen kommer att bli fullständigt fokuserad på att skapa produkter som är värdefulla för konsumenten, hellre än att uppfylla funktionen. Att sälja en LP är att sälja ett vackert paket sprängfyllt med de saker som ger konsumenten en känsla av värde och ägande. Att då inte erbjuda en funktionalitet genom t.ex. laglig nerladdning på köpet är ju att skuta sig själv i foten.

  20. Joshua_Tree — 2009-07-03 @ 21:31 [ Quote ]

    Drakvakt: Jag har inget att tillföra till det där. +1, helt enkelt.

  21. Petter — 2009-07-04 @ 12:51 [ Quote ]

    @PerG precis som Joshua så vore det kul att veta mer om den här historien……….låter helt sanslöst!

    Joshua btw tack för en bra blogg.

  22. nef — 2009-07-05 @ 13:52 [ Quote ]

    Det är inte bara Gessle som kör en “retro-fit“. ;)

    nef’s last blog post..Till Anaïs

  23. Besökaren — 2009-07-05 @ 17:28 [ Quote ]

    PerG: “Runt 1996-97 blev han stämd och dömd till 2 års fängelse (villkorligt) för att ha krängt upphovsrätten. Fallet gick upp till Hovrätten som fastställde domen.”
    Det där är garanterat fel. Vi har nämligen inte villkorligt fängelse i Sverige. Han kanske fick villkorlig dom (den är på två år), men det är inte fängelse – inte ens i närheten. Det är lindrigare straff än 14 dagars fängelse, vilket är det lägsta fängelsestraffet. En ren villkorlig dom är ett straff som ungefär betyder “fy på dig, gör inte om det” och sedan händer inget mer.

    Även i övrigt är din historia bra osannolik – att svernsk polis skulle storma en grossis med dragna pistoler för ett upphovsrättsbrott är … ja, så osannolikt och dumt att det faller på sin egen orimlighet. Jag har inget till övers för skivbolagens sätt att agera, men rent fabulerande svammel av det slag du kommer med skadar saken mer än den gynnar den. Har du en historia att berätta så gör, det; skriv under den på så vis att det går att kontakta dig (om så under pseudonym) för att få saker verifierade och framför allt, ange åtminstone en pålitlig källa.

    Besökaren’s last blog post..Dumhet som i en liten Ask

  24. Joshua_Tree — 2009-07-05 @ 17:37 [ Quote ]

    Bra att du bringar rätsida på saker. Det där med dragna vapen tog jag bara som en typisk överdrift, men det är bra att det finns sakkunniga som reder ut det juridiska. Tack!

  25. Roger — 2009-07-05 @ 21:30 [ Quote ]

    Ursäkta att jag är sen till Gessle-krossar-kalaset. Men jag tycker att det här är en av de två vägar som är rätt att gå. Antingen gör man NIN och släpper skiten löst till massorna (med betalalternativ) eller så gör man riktiga fans riktigt glada med riktig musik.

    “Mastertejper? 1980 ringde och ville ha tillbaka sin inspelningsutrustning, Per.”

    För att det lät bättre: http://gizmodo.com/5213042/why-we-need-audiophiles

  26. Joshua_Tree — 2009-07-05 @ 21:34 [ Quote ]

    Roger: Jag medger att det här inte var en av mina mer genomtänkta poster. Som jag skrev i en tidigare kommentar; ta det för vad det är – raljerande, inte analytiskt. Jag instämmer i att det kan vara ett smart drag, men jag ställer mig tvekande till om Gessle verkligen är hjälpt av det lilla extra ljudet som vinyl anses ge.

  27. Roger — 2009-07-06 @ 13:09 [ Quote ]

    Att Gessle är för alltid dömd att vara en nostalgisk f.d. pop-idol som får det att tindra i ögonen på sådana som min far (no offense to neither) är det ingen tvekan om, sant. Och att skippa den digitala biten helt är ju bara idiotiskt. Hellre ta det spår som många amerikanska artister verkar gilla: Köper man vinylen får man mp3-albumet gratis (eller kraftigt reducerat) så slipper man köpa skräpspelaren från Clas Olson ;)

    http://www.nypost.com/seven/04272009/business/best_buy_turning_the_tables_with_vinyl_166384.htm

  28. Manne — 2009-07-06 @ 22:31 [ Quote ]

    hmmn, tror jag såg Battle of LA för några år sedan på vinyl

  29. Mr Profit — 2009-07-08 @ 1:28 [ Quote ]

    Angående vinylkärleken, så kan jag ju bara uppmana folk att testa med blindtester. För min egen del så når jag snabbt upp i mycket god kvalitet utan några tunga investeringar. Ska man sedan spendera för det lilla extra, så är det slöseri att lägga 3000 spänn på ett par guldkablar, när man istället kan betala 200 kr för att sambon ska försvinna med en kompis på bio. Det senare gör betydligt mer för musikupplevelsen än ett par sketna guldkablar.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Ordet är fritt

CommentLuv badge

Powered by WordPress
Creeper MediaCreeper