ComHem, vi börjar om igen!

Vad är det för fel på er? Maken till kundovänlig tjänst lär man få leta efter. Och jag vill redan nu påpeka att jag aldrig har haft några problem med bemötandet från personer på ComHem, snarare tvärtom, utan mitt problem är att överhuvudtaget få kontakt med ComHem.

Säsongskortet Elitserien har nu funnits i minst tre år och fortfarande går det inte att hitta någon vettig information om det på ComHems hemsida (vid närmare eftertanke har jag nog aldrig hittat något vettig information på ComHems hemsida) och än mindre kan man enkelt boka det via ett formulär hos dem. Man måste ringa.

Men det finns naturligtvis inget direktnummer att ringa för att boka säsongskortet. Njet. Man får ringa det officiella numret och försöka navigera sig genom labyrinten av knappval. Första gången valde jag fel eftersom jag i min enfald trodde att ”för att beställa pay-per-view, tryck 3” var rätt väg, eftersom säsongskortet de facto är just de matcher som sänds på PPV. Det var fel och jag hamnade i en återvändsgränd av automatik.

Efter att ha lagt på och börjat om försökte jag följa den vita kaninen och valde istället ”abonnemangsfrågor”. Det var bättre och efter ytterligare ett par knappval fanns så äntligen alternativet ”…eller dröj kvar så kan du få kommunicera med en livs levande människa”. Jag blev alldeles till mig av lycka, men det visade sig att innan jag kunde få prata med den där människan skulle jag få ytterligare grejer upplästa för mig. Var det kanske det bla bla bla jag ville? Tryck 1. Tystnad. Gäller det adressändring? Du vet väl att du kan adressändra enkelt genom att… Jag motstod frestelsen att trycka på någon knapp. Så här nära målet ville jag inte riskera att gå i en fälla.

”Vi genomför just nu en kundundersökning”, sa Rösten plötsligt. ”Om du dröjer kvar efter att ditt ärende behandlats så kan du få svara på några frågor om vår kundservice.”
”Det ska jag göra…”, väste jag tillbaka.
”Det är fem frågor och du besvarar frågorna på en femgradig skala med hjälp av knapparna på din telefon”, förklarade Rösten vidare.
”Jag behöver bara en knapp”, svarade jag.

Så svarade då äntligen en pigg kvinna. Jag förklarade att jag ville beställa säsongskortet och undrade hur man gjorde, varpå hon tog min beställning och that’s all she wrote. Ska det vara så jävla svårt? Varför, o varför kan jag inte bara få fylla i ett formujävlalär?

Efter samtalet dröjde jag kvar för att få genomföra den där kundundersökningen, men trots att ComHem är rätt primitiva i övrigt så verkar de ha installerat någon slags avancerat röstavkänningsmojäng som sållar bort irriterade kunder så det hände ingenting. Sedan hände mer ingenting. Sedan la jag på och tänkte att jag kan ju genomföra min kundundersökning på bloggen istället.

Därför ämnar jag nu ställa fem frågor till mig själv, och besvara dem på en ettgradig skala där 1 = suger.

Vad tycker jag om ComHems hemsida? 1

Vad tycker jag om ComHems reklam med de två tanterna som legat i ide sedan 1955? 1

Hur lätt tycker jag att det är att hitta relevant information hos ComHem? 1

Vad tycker jag om att ComHem gör sitt bästa för att slippa kommunicera med sina kunder, t ex genom knappvalslabyrinter? 1

Vad tycker jag om att ComHem uppenbarligen adressändat oss i minst ett av sina system eftersom de leverar digitalteve till oss men uppenbarligen inte i alla eftersom räkningarna fortfarande går till den gamla adressen? 1

Mitt tips till ComHem är att göra om och göra rätt. Riv hela hemsidan och gör om den från scratch. Utgå från vad som är enkelt för kunden, inte vad som är enkelt för er. För jag förstår att det är jättelätt för er att slippa ha kundkontakt och så, och tyvärr kan ni väl göra lite som ni vill för att ni av rättighetsskäl sitter på ett monopol så om jag vill se elitserie- och NHL-ishockey så har jag inget val annat än att svälja stoltheten och ta emot.

Nåväl. Ni får den här säsongen också. Har det inte skett en förbättring då så ger jag upp och idkar konsumentmakt.


Andra bloggar om: , , , , , , intressant?

22 reaktioner på ”ComHem, vi börjar om igen!

  1. ”De genomför _just nu_ en undersökning”…

    Bara så att du vet så är ”0771-” ett BETALNUMMER!

    Jag har ”Telia Alltid” eller ”Tele2 Always” eller vad det heter.

    FLATRATE… (Passar på att kyssa mig själv i arslet när jag ändå har huvudet mellan knäna) endast uppkopplingsavgift HoHoHo…

    FLATRATE gäller inte ”0771-”-nummer…

    DU (och jag) betalar för att vänta i Comhems kö och för att delta i deras ”undersökning”…

    Slicka i dig! (Jag lapar Comhem-röv jag också ibland)

  2. Jo, fast enligt ComHems fantastiska hemsida ska deras 0771-nummer kosta som ett vanligt Sverigesamtal. Men det kanske inte gäller vissa avtal? Själv har jag IP-telefoni via BBB så jag kanske också får betala satan för samtalet. Och ComHem och Telia är ju syskon, om vi ska bli lite konspiratoriska…

  3. Jag vet inte hur många gånger jag blivit vansinnig på ComBort. Och varje gång man skall kontakta dem reser sig nackhåren av blotta tanken. Fler än ComBort har den fantastiska knappa in hela ditt personnummer, det är tio siffror pucko, för att vi ska kunna hjälpa dig snabbare, för att när man kommer fram säga: Hejsan! Får jag be om ditt personnummer?. Jag kan aldrig låta bli att påpeka att jag precis knappat in det, trots att jag är säker på att de får höra det 50 gånger om dagen…

    Detta vansinne till trots var min senaste kontakt med CB fårvånansvärt okej. Jag ringde en tidig morgon och fick prata med en normal person efter ett par signaler bara.

    Dock har jag troligen dragit en nitlott, jag beställde Showtime för att se den fantastiska serien Dexter. Men nu verkar det som att Showtime i Europa skiljer sig från USA. Tur att det finns andra sätt kvar.

    Väderkvarnen (nu 100% FRA-tät)’s last blog post..HADOPI mon amour

  4. Om man har Medium 8 fvoriter som TV-tjänst ska man ju smidigt kunna gå in och byta ut dessa kanaler på deras webbsida. Dock har denna funktion varit sönder i över 6 månader nu och de hänvisar till att ringa dem (och köa) för att göra samma sak. Det ska inte kosta något (mot det normala när man måste betala för att göra det över telefon). Dock glömmer de (skiter de i) att de lovat att det är gratis och tar betalt 15 kr ändå. Om man orkar måste man då kontakta dem igen (och kanske köa). I 6 månader har de också hänvisat till en länk med ”Viktig information för dig med 8 favoriter” som går till en 404:a sida. Har påpekat detta för 6 månader sedan men tydligen så är inte informationen så viktig ändå.

  5. Jag synar dina COmHEm problem och höjer med Migrationsverket. Det tog mig tre dagar bara att hamna i telefonkö. Sen 20 minuter för att gå från plats 35 till 30.

    Sen bröts samtalet av någon outgrundlig anledning.

    Frugans visum har gått ut, vi vill åka och hälsa på henes familj till jul, fira att vi gift oss och sånt. Just nu ser det mörkt ut.Det värsta är att jag inte vill stöta mig med dem. DE kan verkligen fucka med oss om de blir sura.

  6. Ouch! Jag lägger mig. Det värsta ComHem kan göra mot mig är att hindra mig från att se Brynäs vilket, att döma av dagens insats, inte vore någon större förlust. Det vore nog rent av hälsosamt. :)

  7. F: men vi har ju 8 favoriter och jag bytte faktiskt en kanal igår. Iofs så har det ju inte varit månadsskifte än, så om det funkar återstår ju att se.

    Drottningen’s last blog post..Creme de la creme

  8. Drottningen: På webben? För mig går det inte, jag får bara en text om att ringa dem.

  9. Fan. Jag som just insett att jag måste göra det i morgon när de har öppet. Så kommer den här informationen. Jag ska inte skjuta budbäraren, utan tackar för förvarningen.

  10. Magnus: Nej, matchen slutade oavgjort. Brynäs 1, Skellefteå 1, domaren 1. Kvitteringsmålet var ju hans efter två tvivelaktiga utvisningar på några sekunder. ;)

    Skämt åsido. Grattis till segern. Brynäs har uppenbarligen en bit kvar. Alldeles för ojämt och hafsigt idag efter en bra öppningsperiod. Inledande fem satt jag och undrade om SAIK var kvar på E4 fortfarande. Tydligen anlände de i paus. Tyvärr. :)

  11. Tack for att du medverkade i var undersökning. Vi ar glada att du tycker om var tjanst sa mycket att du ger den högsta betyg i allt.

  12. En annan underbar detalj med ComBort är att när ens bindningstid gått ut så ligger man kvar på samma månadskostnad, trots att tjänsten blivit några tior billigare. Och går det att uppdatera via hemsidan? Icke då. Lika lite som det går att ”nedgradera” sin tjänst (från bredband ”large” till ”medium” exempelvis) där.

    Tantreklamen är verkligen bortom ord vidrigt usel.

  13. Det är väl så många som skäller på dem så han hinner inte kommentera överallt. ;)

    Just nu är jag grinig på Canal+ istället och undrar hur man kan ta bort något ur sitt utbud utan att tydlig klargöra det. Jag pratar förstås om NHL-hockeyn.

  14. Tillåt mig spekulera en aning. Undersökningen efter samtalet är något som den agent du pratat med borde koppla dig vidare till när agenten uppfattat det som att ni pratat klart. Men du kopplades aldrig vidare utan hörde ingenting. Agenten du pratat med kanske behövde lite tid att hämta en kopp te eller bara en kort paus för meditation. Agenten höll dig kvar en liten stund på mute istället för att koppla dig till undersökningen. Om du hade dröjt kvar längre hade du antingen blivit kopplad till undersökningen eller så skulle agenten ha fått en ännu längre paus innan nästa kund.

    Johan @ onasut’s last blog post..Biljettbokning inför helgen

Kommentarer inaktiverade.