Enligt Min Humla
Inget är för stort eller för litet för Joshens slägga

2009-10-08

EU-demokrati är som tjatsex

Kategori: Pirat,Politik — Joshua_Tree @ 18:40

En Bertil Wennergren dök upp och tog diskussion med mig efter min text om EU-versionen av demokrati. Den gode Wennergren har absolut ett par poänger och på det stora hela kändes det som en ganska trevlig och respektfull ordväxling.

Wennergrens klart tydligaste poäng är att kritiken mot hur saker hanteras i EU riktas mot de fall där man faktiskt har röstat! Och precis som Wennergren säger; om ett land genom folkomröstning förkastar ett förslag, och man ändrar förslaget, då är det väl helt i sin ordning att rösta igen? Det är det absolut, det håller jag med om. Problemet är dock att ändringarna i fördragen inte riktigt tycks stå i proportion till Ja-propagandan, om man säger så.

Jag tror att det generellt är lättare att reagera på saker som faktiskt har hänt än på saker som inte har hänt. Därför blir dubbelomröstningarna på Irland en symbol för en uppdämd ilska och en frustration över alla andra som inte får rösta alls. Men i sak har Wennergren rätt; det vi bör vara förbannade över är givetvis att vi inte får rösta, snarare än att irländarna får rösta flera gånger.

Om vi tittar på omröstningarna om Lissabonfördraget på Irland så var det så att Irland förkastade det i en folkomröstning. Irland fick då vissa garantier, bland annat om att få behålla sin medeltida syn på abort. Observera alltså att fördraget inte har ändrats – det är bara förutsättningarna för irländarna som har blivit annorlunda i och med att just de har fått vissa löften. Det här är ett sätt att få till en ändring utan att göra en ändring, eftersom en ändring i själva fördraget skulle ha tvingat andra länder att ratificera om det. Man kan tycka att fiffigt och man kan tycka att det är fiffel, men det är så det går till. Och de där garantierna ska jag återkomma till strax.

Nå. Wennergren undrar varför jag drog in Danmark i det hela, för han menar att det var helt i sin ordning att Danmark röstade en andra gång om Maastrichtfördraget, av den enkla anledningen att fördraget ändrades efter Danmarks nej. Jag håller med, förutsatt att det inte bara lovades saker. Garantier, kanske. Jag är för dåligt insatt i turerna där, så för argumentationens skull säger vi att Maastrichtavtalet förändrades något mellan omröstningar för att bättre falla danskarna i smaken. Fine. Vi säger också att dessa ändringar inte påverkade andra länder och därför behövde de inte ta ställning till avtalet på nytt utan rycka på axlarna och mumsa vidare på sina baguetter, njurpajer och jointar (beroende på var i Europa de befann sig).

Så långt är det helt i sin ordning. Om jag får ett erbjudande som jag inte tycker är tillräckligt bra och tackar nej till det är man naturligtvis välkommen åter med ett bättre erbjudande. Dock anser jag att Danmark-fallet är en del i ett mönster, där man hela tiden har en känsla av att ändringarna inte står i proportion till påtryckningarna, lobbyismen och propagandan. Sedan insåg jag något som är mer intressant.

Tidigare försökte man få igenom vad man rätt och slätt brukar kalla en EU-konstitution. Det är föregångaren till Lissabonfördraget och det var det Frankrike och Holland ratade i folkomröstningar. Man återvände till ritbordet och kom ut med Lissabonfördraget istället. En av skillnaderna mellan EU-konstitutionen och Lissabonfördraget är att EU-konstitutionen var tänkt att ersätta det lapptäcke av fördrag som just nu utgör grunden för EU. I Lissabonfördraget har man skippat de ambitionerna. Däremot, och det är här det blir intressant, innebär Lissabonfördraget att man gör vissa förändringar i befintliga fördrag, till exempel Maastrichtfördraget, alltså det fördrag som Danmark folkomröstade om två gånger.

Så nu undrar jag: När danskarna förkastade det första Maastrichtfördraget och därefter fick rösta igen efter att det modifierats, borde de då inte i konsekvensens namn också folkomrösta om Lissabonfördraget? Borde inte det ärliga och schyssta sättet att göra saker på vara att berätta för Preben på vilket sätt Lissabonfördraget ändrar Maastrichtfördraget och låta honom rösta en tredje gång utifrån det? För inte känns det väl som god sed att i efterhand ändra i avtal utan att alla parter är eniga? Och eftersom förändringar medger nya omröstningar så borde väl också Sverige folkomrösta om Lissabonfördraget och dess konsekvenser för Maastrichtfördraget, eftersom vi godkände det senare genom folkomröstning när vi anslöt till EU, och det med ganska knapp majoritet?

Och det är det här som är mitt och många andras problem med EU-versionen av demokrati. Det är som tjatsex; man frågar tills man har fått ett ja, och sedan kör man. När du har sagt ja är du fucked, bildligt och bokstavligt.

Irlands garantier ja. Det är som bekant lätt att raljera över löften och garantier från politiker. Vi vet ju vad det är värt, eller hur? Men såvitt jag förstår så är dessa garantier juridiskt bindande. Det låter ju bra, för irländarna, men: Om ett fördrag kan förändra ett tidigare, vad finns det för garantier för att inte nästa fördrag gör dessa garantier obsoleta? Jag skulle inte sätta alltför stor tillit till de där garantierna, om man säger så. Och när vetorätten väl är borta (generellt ogillar jag veto-tanken, men med ovanstående jämförelse om tjatsex i färskt minne så…) kan väl EU besluta sig för att kasta garantierna överbord?

Snårigt? Ja, det verkar så. Det tycks hopplöst att hänga med i alla turer. En del resonerar just därför som så att eftersom det är så snårigt att “vanligt folk” inte förstår, så borde vi överlåta det åt politikerna. För de kan ju det där, och vi har ju faktiskt givit dem förtroende att representera oss. Jojo. Eller så kan man se till att upplysa folk så att de röstar rätt. Och med upplysa menar jag just upplysa, inte föra bakom ljuset. Trots allt finns det en tjusig konsekvens inbyggd i demokratin som idé, och det är just att den som vill ha makten måste motivera sina beslut och få folks gillande. Tyvärr har det istället blivit så att den som ljuger bäst vinner och man gör saker medvetet komplicerade så att folket inte ska orka engagera sig.

In true democracy every man and women is taught to think for himself or herself.

- Mohandas K. Gandhi


Andra bloggar om: , , , , , , , intressant?

8 kommentarer »

  1. pingback från Intressant inlägg om EU:s ”demokrati” « Juggen reflekterar över intryck — 2009-10-08 @ 19:01 [ Quote ]

    [...] oktober 8, 2009 · Kommentera Joshua Tree skriver mycket bra om Lissabonfördraget på denna sida. [...]

  2. Goodvibes — 2009-10-08 @ 19:05 [ Quote ]

    “och man gör saker medvetet komplicerade så att folket inte ska orka engagera sig.” Bra sagt!

  3. Jah Hollis — 2009-10-08 @ 19:10 [ Quote ]

    Om vi i Sverige följt våra rådgivande folkomröstningar hade vi i dag ännu kört på vänster sida av vägen.
    Jag vet inte om det diskvalificerar vår demokrati.
    Över 80 procent av de som röstade var emot högertrafiken, men riksdagen körde över dem.
    Rätt eller fel?

    Jah Hollis’s last blog post..Kan Dan Brown få Nobelpriset någon gång?

  4. Joshua_Tree — 2009-10-08 @ 19:39 [ Quote ]

    Jah Hollis: Man väntade ändå tolv år innan man införde högertrafik (även om beslutet fattades åtta år efter folkomröstningen). Det är viss skillnad, men jo, jag tycker att det hade varit lämpligt att hålla en ny folkomröstning istället för att bara köra över folkviljan (oavsett på vilken sida av vägen man kör över den). ;)

  5. Juggen — 2009-10-09 @ 9:12 [ Quote ]

    Dessutom är högertrafik och Lissabonfördraget vitt skilda saker. Den ena gör att du måste köra på höger sida, den andra gör EU till en diktatur. Men visst, Jah kanske tycker att det är samma sak?

    Dessutom gavs folket en möjlighet att rösta då, vilket vi inte får nu. Varför? Kan man undra…

    Juggen’s last blog post..Intressant inlägg om EU:s ”demokrati”

  6. Erik Werner — 2009-10-13 @ 7:59 [ Quote ]

    Om något så illustrerar Irländarnas krombukter varför folkomröstningar är ett så jävla trubbigt instrument för beslutsfattande. Det illustrerar också det demokratiska underskottet i sådana omröstningar. Låt mig elaborera:

    Paddy röstade nej första gången. Jag bodde där under de två år som ledde upp till omröstningen och fick definitivt intrycket att det hela utvecklades till en missnöjesval mot den dåvarande An Taoiseach, the eminent Dirty Bertie, och hade väldigt lite att göra med Europapolitik.

    Paddy röstade ja andra gången. Jag är lyckligtvis inte boende på den gröna ön längre så jag avstår från att göra någon analys av orsakerna.

    Om Paddy fick rösta igen så skulle han säker rösta nej, och två månader senare skulle han rösta ja, för att sedan rösta nja om ett år och kanske ett ja med reservationer året efter… Ni kan se vart det barkar?

    Ingen har lyckats förklara för mig hur en sådan process, där de röstberättigande vid en viss given, frusen tidpunkt skall kunna (bindande skall kanske tilläggas) hur framtiden ska se ut för deras barn och barnbarn och samtidigt i processen beröva dessa framtida generationer direkt inflytande i saken? Det är inget annat en ett jävla fulspel för att sätta den parlamentariska demokratin ur spel.

    Sen kan man försås reflektera över varför det bara är nej som räknas i folkomröstningar? Vart är indignation över att den spanska folkviljan har körts över under de senaste fyra åren?

  7. Erik Werner — 2009-10-13 @ 8:37 [ Quote ]

    Ovanstående inlägg är ett tydligt exempel på vad som sker med den språkliga förmågan när man kombinerar att äta frukostflingor, sätta på sig ullsockor samt skriva i affekt.

  8. Joshua_Tree — 2009-10-13 @ 12:03 [ Quote ]

    Erik: Du har såklart rätt. Det är ett trubbigt instrument. Dessutom tycker jag att din kommentar är underhållande, trots eller på grund kombinationen frukostflingor, ullsockor och affekt. :) Du är givetvis välkommen att utveckla dina invändningar mot folkomröstningar som ett gästinlägg om du vill. Se bara till att ha lite affekt kvar, för det är då det blir som roligast. ;)

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Ordet är fritt

CommentLuv badge

Powered by WordPress
Creeper MediaCreeper