Skip to content

Bildelning dödar Trollhättan

Det går tungt för bilindustrin. Saab står med ena foten i graven, Volvo säljs till Kina och i USA står General Motors på ruinens rand. Det köps uppenbarligen inte tillräckligt många bilar. Analytikerna radar upp sig för att försöka förklara varför med allt från lågkonjunktur till bilmodeller som inte svarar mot vad kunderna vill ha och annat blaha. De använder fel verktyg när de analyserar och får därför fel svar.

Efter att ha studerat en annan het debatt under en lång tid har jag lärt mig hur man gör en korrekt analys. Det är egentligen en variant på Ockhams rakkniv och går ut på att den sanna förklaringen är den som kvarstår efter att man tagit bort alla andra tänkbara orsaker som stör. Således måste man bortse från lågkonjunktur, felsatsningar, bensinpriser och andra kostnader, etcetera och inte låta sig förledas att tro att de har något med bilindustrins problem att göra. Det som blir kvar då är den egentliga orsaken: Bildelning.

Tänk efter. Hur många är det inte som förflyttar sig i fordon som de inte äger? Man lånar bil av grannen för att man är för snål för att köpa en egen. Eller så tigger man skjuts. Man anordnar bilpooler så att så många som möjligt kan åka i en bil. Så långt är det visserligen icke-kommersiell bildelning men ändå.

Ännu värre är den kommersiella bildelningen. Tänk er att det finns de som livnär sig på att hyra ut bilar. De köper alltså ett par bilar och hyr sen ut dem om och om igen till andra, och går med vinst medan industriarbetarna i Trollhättan ligger sömnlösa och oroar sig för framtiden.

Och allt det här är lagligt i Sverige! Det är inget mindre än en praktskandal. Ska vi ha det på det här viset? Ska hederliga industriarbetare behöva bli ställda på bar backe på grund av släpphänta politiker som inte vill, vågar eller orkar ta krafttag mot den utbredda bildelningen?

Nu finns det förvisso de som försvarar bildelningen med att den är miljövänlig. De menar att biltillverkning har en kraftig miljöpåverkan och att varje bil därefter släpper ut massor med gifter. De menar att minskad trängsel i sin tur gör att utsläppen från de bilar som är i trafik också minskar eftersom de kan köras mer effektivt. Det är lätt att förledas att tro att de har rätt i det.

Det har de emellertid inte. Varför har de inte rätt? För att multinationella företag har mer pengar än miljömuppar förstås. I slutänden är det faktiskt så att eftersom det finns en fabrik som tillverkar bilar i Trollhättan så ska det för all framtid finnas en fabrik som tillverkar bilar i Trollhättan. Eftersom det finns bilar ska det alltid finnas bilar och biltillverkare och för att det ska fortsätta finnas måste de tjäna pengar. För alltid. Behov eller inte. Det är deras rättighet.

Så ta nu och gör rätt för dig. Gå och köp en ny bil och rädda livet på en familj i Trollhättan.


Andra bloggar om: , , , , intressant?

Published inKåseriPiratPolitikSamhälle

24 Comments

  1. L O L ! ! !

    XD XD XD

    jävligt bra skrivet!

  2. Väl formulerat, mycket övertygande.

    Tyvärr är jag av en enveten och tjockskallig sort som även framledes håller fast vid devisen att sharing is caring och dessutom envisas med att det här med miljön faktiskt är viktigare än att samla många pengar i en hög bakom en fin mur.

    *suckar* jag är nog ett hopplöst fall.

    Morrica’s last blog post..Det finns sämre alternativ

  3. Hurre Hurre

    Nu skulle jag vilja säga att den allmäna krisen inom bilbranschen inte har så mycket att göra med Volvo och Saabs problem. Båda har skötts dåligt av sina ägare, och i Saabs fall har det inte ens gått att köpa bilarna i den utsträckning kunderna efterfrågat dem, de har välfyllda orderböcker. Sammanfattning av läget finns bla. på http://www.iwontbuyfromgm.com (som syftar till att göra GM uppmärksamma på att somliga kommer vägra göra affärer med dem om de inte låter Saab få en sportslig på att klara sig med någon av de nya ägare som vill driva Saab).

  4. Nemz Nemz

    Maskinisterna måste ju få betaaaalt!

  5. smen smen

    Ask borde agera snabbt här. Det ligger ju onekligen i linje med hennes tro. Saabs anställda kunde bli privatpoliser. Kontrollera att ingen otillbörligen delar bil. Tycker nästan synd om Ask. Att vara konsekvent är en dygd, att vara dum är det inte

  6. Grå Grå

    En teori jag hörde var att GM helst vill sälja Saab dyrt (de är i behov av en väldans massa pengar), men hellre lägger ner det och tar en förlust än att sälja billigt. Orsaken skulle vara Saabs patent. I en försäljning inkluderas nämligen patenten som hör till, och då skulle GM:s patentportfölj minska i förhållande till de andra bilföretagen, och alltså bli svagare gentemot dem på stämningsarenan.

  7. Peter Andersson Peter Andersson

    Saab/Trollhättan påminner numera mest om ett tragiskt kvart-i-tre-ragg på krogen. En fyrtioplustaggare i ett dött äktenskap med för mycket make-up, viss övervikt och dito beroendeproblematik som inför den kommande skilsmässan fruktar försörjningsbördan som hon inte kommer att klara ensam och därför står där någonstans i närheten av utgången och kastar desperata blickar åt alla håll i hopp om att hon fortfarande ser tillräckligt bra ut för att någon rik karl skall vilja förbarma sig…

  8. Störtskönt!

    Jag tackar stort för det goda skrattet jag fick nu när jag vaknade.

    Isaksson’s last blog post..Underbart initiativ!

  9. Nedläggningen av bilindustrin hade givetvis kunnat stoppas om vi redan förra året skapat lagen Tarmvred. Den hade möjliggjort att bilindustrin fått befogenhet att stoppa varenda nedrig bildelare och begära fram körkort för att sedan kunna använda dessa personuppgifter för att skicka en fet stämning på dem. Då hade vi inte suttit här nu och helt saknat möjligheter att färdas medelst motorfordon.

  10. Hurre och Grå: *harkel* Vad har jag sagt om att blanda in förklaringar som inte matchar den förklaring man förespråkar? Fast Grås teori om patent är ytterst intressant. Här behövs lite spaning och detektivarbete för att utröna om det finns substans.

    Peter: Lysande liknelse!

    Mikael: Det är otäckt hur verkligheten alltid överträffar dikten. Varje gång jag försöker vrida till något in absurdum visar det sig att någon redan gjort motsvarande på fullaste allvar…

  11. stroll stroll

    Jag förväntar mig en motion om detta om du hamnar i riksdagen. Sarkasm är en lysande argumentationsteknik :)

  12. Julklapp till Piratpartiets riksdagskandidater…

    Tomten drabbades av ett utmattningsinducerat sammanbrott häromkvällen och delegerade mig och andra att dela ut några återstående klappar till de som gjort sig förtjänt av det. Härmed inleds denna försenade julklappsutdelning. Vilka som får …..

  13. Rikard: Som jag skrev tidigare; det är skrämmande att hur mycket man än försöker överdriva och fjanta sig så finns det alltid nån som redan har gjort det på fullaste allvar.

  14. en av få fildelningsallegorier som faktiskt fungerar :)

  15. Lottis Lottis

    hahahahaha!!

Comments are closed.

%d bloggare gillar detta: