Skip to content

Köpa skivor är inte så lätt

Disclaimer: Det här är inte på något sätt en bash av CDON och ska inte läsas som en sådan. Tvärtom är CDON ett företag som jag har goda erfarenheter av. Däremot är det ett vittnesmål om hur föråldrad och ineffektiv den affärsmodell som skivindustrin klänger sig fast vid är.

I höstas tänkte jag göra ett undantag från min branschbojkott och köpa en skiva. Jag tänkte beställa Dream Theaters Black Clouds & Silver Linings eftersom det är en förjävla bra skiva. Jag har lyssnat på den en hel del eftersom den plötsligt fanns i min dator. Måste vara någon hustomte som har laddat upp den genom vårt trådlösa nätverk eller något.

För att genomföra mitt tänkta inköp vände jag mig till CDON. Till min förvåning kunde jag inte hitta skivan i deras sortiment. Det är ytterst märkligt, i synnerhet som den fanns där tidigare – jag hade ju länkat till skivan på just CDON när jag recenserade den förut. Således skrev jag en kort fråga till kundtjänst:

Hej

Undrar varför inte Dream Theaters senaste album Black Clouds & Silver Linings går att hitta i CDONs utbud.

Svaret lät inte vänta på sig.

Hej,

Tack för att du kontaktade oss.

Om skivan du efterfrågar inte finns på vår site kan det bero på att den antingen har utgått ur våra leverantörers sortiment eller att den inte släppts i Sverige.

Om skivan är tillfälligt slut kan du genom att klicka på bevaka-knappen, få ett mail när varan återigen går att köpa/boka.

Vårt musiksortiment består av de skivor som finns hos de leverantörer (skivbolag) som är anslutna till GLF (Grammofonleverantörernas förening), i dagsläget över 100 000 titlar. Ligger musiken på mindre skivbolag, som inte är kopplade till GLF är det inget som tas in tyvärr.

Du kan alltid hålla dig uppdaterad genom att titta under ”Kommande” i menyn till vänster på vår site.

Okej, det där är kanske inte en copy/paste från avdelningen ”vanliga frågor”, men det känns ganska standardiserat. På’t igen.

Hej igen

Det tycks ju ytterst märkligt att just den skivan inte finns i utbudet när alla andra Dream Theaters skivor finns (ok, jag har inte dubbelkollat att det verkligen är ALLA). Till saken hör dessutom att den har funnits listad hos CDON tidigare, under följande länk: http://cdon.se/musik/dream_theater/black_clouds_%26_silver_linings-4199931

Slutsatsen blir alltså att skivan har funnits i utbudet men plockats bort, och jag undrar återigen varför. Är det någon idé att vänta på att den dyker upp igen, eller ska jag ge mina pengar till någon annan?

Tack för snabbt svar för övrigt.

Som en parentes vill jag här inflika hur tråkigt jag tycker att det är att behöva spela ”jag har pengar”-kortet, men vad ska man göra? Återigen, det här är ingen bash av CDON utan mer eller mindre universalt. Alltför ofta försöker kundtjänster vifta bort sina kunders funderingar med standardiserade svar, som vore vi flugor som stör en idyllisk sommardag. Det är först när man påpekar att man är killen med pengar och att man vill göra affärer som man får ett ordentligt bemötande. Ursäkta men… vad trodde ni att er verksamhet gick ut på?

CDON svarar:

Hej

Vi skickar en förfrågan till musikavdelningen och återkommer så fort vi vet mer.

Dagen efter kom nästa uppföljning.

Hej

Orsaken till att den inte ingår i vårt sortiment beror på att Dream Theaters leverantör inte är kopplade till Grammotex. För att skivan ska kunna säljas på vår hemsida måste de finnas på grammotex.

Jag tackade för svaret och lät saken bero. Det hela föll i glömska tills nu, och bara för att dubbelkolla så sökte jag efter nämnda skiva på CDON igen, och guess what? Nu finns den igen!

Så vad ska man tro? Hoppar Dream Theaters leverantör in och ut ur Grammotex? Någonstans känns det rätt uppenbart att det är för många mellanhänder inblandade. Och vilka drabbar det? Tja, dels musikerna som i värsta fall inte får sälja sina alster för att kunderna inte kan få tag i dem, och dels kunderna som inte kan få tag i det de vill ha alternativt betala överpriser för att göda mellanhänder som inte behövs.


Andra bloggar om: , , , , , intressant?

Published inKulturPirat

12 Comments

  1. Andreas Andreas

    100.000 titlar? År 2009? Det fanns fler än 2 miljoner enskilda MP3-låtar på MP3.com för nio år sedan. Och så tror folk inte på mig när jag säger att det icke-kommersiella utbudet på nätet är enormt mycket större än vad utbudet i din närmsta skivbutik (vilket nu alltså inkluderar CDON) är…

  2. Axel Axel

    Förstår inte varför skivor ens ska behöva släppas i varje land enskilt. Internet har ingen gräns – släpp den på internet, punkt slut! Men det är klart att det ligger vissa andra skäl bakom… T.ex. ett skivbolag som tror att de fortfarande har den makt som kunder och till viss del producenterna själva borde ha, bara för att de en gång (någorlunda felaktigt) haft den.

    Jag kan förstå att det är viktigt att musiker, filmskapare osv får betalt för det som de satsar mycket tid och pengar på att skapa, men när gratis inte bara är just gratis utan även så ofantligt mycket enklare, smidigare och bättre förstår jag inte vad debatten handlar om. Det går visst att konkurrera med gratis, men inte genom att vara sämre än gratis.

    Exempel som inte har med bloggposten att göra:
    Jag följer TV-serien Top Gear som sänds Söndagar på BBC1 i England. Ca. 2 timmar efter programmets slut finns serien uppe i diverse olika upplösningar på de flesta stora torrentsiter, och dagen efter kan man vanligtvis räkna med subbade versioner i allsköns språk. Gott så, dessutom tar det en halvtimme i anspråk att ladda hem ett avsnitt i xvid-format om man sitter på en ur svenskt perspektiv sett rätt medioker uppkoppling, och allt du behöver göra är att starta nedladdningen så sköter det sig självt. Krångel och ansträngning är minimal, och jag får se programmet snabbt och enkelt.

    Om jag istället ska, som svensk, få se programmet, måste jag först vänta på att en svensk TV-kanal förhandlar till sig tillstånd att sända programmet. Dvs, jag måste ha TV-kanalen programmet går på för att kunna se det, även om det är det enda programmet i hela världen jag vill se.

    Ett alternativ är att vänta tills DVD-boxen släpps. Först och främst är mitt enda alternativ att köpa hela säsongen, och de är inte billiga alls. För det andra, när jag kollade i somras fanns alla säsonger upp till 11 på de flesta stora svenska webshops för dylika varor. Då var säsong 13 sen länge färdig på engelsk TV, och på Söndag sänds sista avsnittet av säsong 14.

    Behöver jag säga mer? Det jag kan få gratis, snabbt och enkelt 2 timmar efter sändningstid i ursprungslandet, måste jag istället vänta 2 år på att få beställa för dyra pengar från ex. CDON, och dessutom måste jag vänta på DVDn. Alternativt finns det diverse krångliga tjänster för att köpa serier, men de kräver ofta specialprogram som jag inte har eller vill ha, samt ett evigt krånglande genom reklam och jobbiga filformat.

    Varför kan inte industrin förstå att för att ens ha en chans att konkurrera så måste de tillhandahålla en produkt som är likvärdig eller bättre? Det har de alla möjligheter att göra om Internetcommunityn kan göra det gratis till den strålande kvalitet som vi är vana vid.

  3. JET JET

    Jag tror jag har sagt det i snart tio års tid; i ett digitalt samhälle kan man konkurrera med framför allt två saker: bekvämlighet och goodwill.

    Gör man det lätt för folk att få det de vill ha till en rimlig kvalitet, så kommer de att vara intresserade. Ta Top Gear-exemplet ovan. Jag tror nog att Axel skulle kunna tänka sig att betala en rimlig summa (säg mellan en femma och en tia per avsnitt – betydligt mer per tittare än vad TG-skaparna får när det sänds på Kanal 5 två år senare) för att slippa jaga avsnitt och istället få dem ”pushade” direkt till hårddisken inom ett par dagar efter originalutsändningen. Sådan bekvämlighet är konkurrenskraftig gentemot ”gratis”, därför att det trots allt inte är trivialt att leta fram bra nedladningsvägar (även om det blir allt lättare). En vuxen, yrkesarbetande människas tid är dyrbar och det är faktiskt värt pengar att slippa hålla på och rådda med detaljarbete när man bara vill få sig till livs en kulturprodukt.

    Sen är det goodwill; man ska inte underskatta hur viktigt det är. Som Johnny här noterar så genomför ha en personlig branschbojkott (av storskivbolagen, förmodar jag) som antagligen är sprungen ur hur illa och hycklande de har betett sig det senaste decenniet. Men han är säkert, precis som många andra kulturkonsumenter, absolut villig att betala pengar till skaparna bakom verket. Kanske även till administratörer och mellanhänder där såna behövs, bara de inte historiskt sett har betett sig som svin.

    Det är faktiskt ingen särskilt knepig ekvation för den som hängt med lite grann, men förmodligen måste det ske (minst) ett generationsskifte i företagsstyrelserna innan det händer positiva saker på den fronten. Och trots att jag är positiv till P2P-revolutionen som helhet så är det ändå ett problem att folk vant sig vid gratis och att det kommer att ta lite tid att bygga upp betalningsviljan hos ett ganska stort segment av potentiella konsumenter – framför allt bland yngre människor som aldrig betalt en spänn för någon form av kultur. Men jag tror att det går – förutsatt att man vill och vågar. Framför allt vågar.

  4. Axel: Jag tycker att det där är ett mycket relevant exempel, och jag håller med dig om att det är ett vansinnigt oskick att inte släppa saker world wide på en gång. Regionsindelningen är ungefär lika modern och vettig som när kolonisatörerna en gång i tiden drog ett par linjer på en karta och delade upp världen mellan sig.

    JET: Nog är jag villig att betala till artister allt, du gör helt rätt antagande. Och på samma sätt som folk gärna handlar ekologiskt är jag villig att köpa från snälla producenter. Problemet är att det inte finns någon dylik märkning på musik. Än. Jag håller också med dig om att det kan vara svårt att bygga upp betalningsviljan igen, i synnerhet bland yngre, men jag tror att branschens försök att bekämpa P2P gör mer för att döda betalningsviljan än vad P2P i sig har gjort.

    Sammanfattningsvis kan man lugnt konstatera att underhållningsindustrin har betydligt större problem än fildelning.

  5. JET JET

    Visst är striden mot P2P en stor faktor i att döda betalningsviljan, men framför allt tror jag att det är bristen på alternativ som skapat situationen.

    Själv är jag faktiskt mest glad över att skivbolagen tagit sån tid på sig att få ändan ur vagnen, för det har bara påskyndat deras välförtjänta död och snabbare och mer tydligt lagt över makten i händerna på artisterna själva.

  6. @Josh: Bra inlägg (igen) Josh!

    @Axel: Håller helt med! Det här…

    ”Varför kan inte industrin förstå att för att ens ha en chans att konkurrera så måste de tillhandahålla en produkt som är likvärdig eller bättre? Det har de alla möjligheter att göra om Internetcommunityn kan göra det gratis till den strålande kvalitet som vi är vana vid.”

    …tror jag helt enkelt hänger ihop med ”industrin”, dvs Den Gamla Tidens Industri (DGTI), tillåts ha juridisk gräddfil istället för att få subventionerad begravning. Detta gör att Den Nya Tidens Industri (DNTI) får jobba i motvind, uppförsbacke och snålblåst då den i mångt och mycket tvingas vara beroende av DGTI.

    @JET: Håller med även dig med undantag för det här med betoning på det fetade: ”Jag tror nog att Axel skulle kunna tänka sig att betala en rimlig summa (säg mellan en femma och en tia per avsnitt – betydligt mer per tittare än vad TG-skaparna får när det sänds på Kanal 5 två år senare) för att slippa jaga avsnitt och istället få dem “pushade” direkt till hårddisken inom ett par dagar efter originalutsändningen.”

    Ett par dagar är en evighet i dessa tider. Skulle däremot avsnitt med 720p-kvalitet och välöversatta undertexter på allehanda språk finnas tillgängliga – senast – direkt vid visning eller helst innan så finns ett hyfsat incitament för folk att hala upp plånboken…eller mikrobetalningslösningen.

  7. @Josh: ”Regionsindelningen är ungefär lika modern och vettig som när kolonisatörerna en gång i tiden drog ett par linjer på en karta och delade upp världen mellan sig.”

    Precis. Det som gör den än mer anmärkningsvärd är att det i mångt och mycket är storföretag och stora ekonomiska aktörer som varit främst drivande i den s.k. globaliseringsprocessen. När globaliseringsprocessen dock hotar dess egna intressen och dess egen kontrollförmåga så visar de med tydlighet att det i sedvanlig ordning bara är sina egna intressen de bryr sig om. Allt snack om att lyfta u-länder ur sin misär blir bara som en global version av Ronald MacDonalds barnsjukhus eller densammes barnkalas.

  8. Ursäkta ordbajsandet men känner att det är värt att betona den viktiga insikten om DGTI och DNTI. När man från politikerhåll pratat om ”branschen” så gör man inte bara den irrationella kullerbyttan att branschen = skivbolag. Man missar också att ”branschen” inte är statisk och dynamisk och föränderlig. De politiska utspelen har gjort främst för att gynna DGTI vilket visar på en total okunskap om marknadsekonomi…och de demokratiska insikterna är som bekant ännu sämre.

    Lite förhoppningsvis tankeväckande jämförelser mellan DGTI (och dess produkter) och DNTI (och dess produkter):

    Isleverantörer vs Kylskåpsleverantörer
    Skivbolag vs …Informationseran
    Bensinbil vs Elbil

    Av ovanstående följer att en konkurrensbetonad marknad grundmässigt tillgodoses genom ett helhetsgrepp då det vägval man gör ofta utesluter lösningar som egentligen (och ibland på sikt) är både bättre, samhällsvänligare och allmänt vettigare. Givetvis ingen lätt sak men åtminstone något att ha i huvudet och aldrig någonsin negligera.

  9. Axel Axel

    Det finns helt enkelt ingen anledning att ett stort företag med enorm budget (BBC) inte kan tillhandahålla Top Gear-avsnitt en timme efter sändning, i 3 olika codecs och kvaliteter, om andra kan göra det frivilligt utan betalning. Det är allt jag egentligen begär.

  10. Jenny Jenny

    Har du redan köpt den nu eller ligger det en order nu? :) Jag har haft otroligt strul med CDON denna höst, totalt har jag lagt fyra order varav TVÅ levererats komplett. De första från september och oktober har inte levererats :P ”Slut hus leverantör” ”väntar på import” är svaren jag fått från deras kundservice när jag undrat varför skivorna fortfarande står som” leverans 5-7 dagar på hemsidan då jag väntat 1 ½ månad… ;) Normalt sett är jag dock väldigt nöjd med CDON som helhet.

  11. Jenny: Nej, jag har inte lagt någon beställning än. Jag funderar på att slå till på en specialutgåva med tre skivor, men då får jag nog vända mig till Ginza.

Comments are closed.

%d bloggare gillar detta: