Skip to content

Sanningsministeriet trollar bort sig själva

Thomas Gür avslöjar via Facebook hur Public Service, aka Sanningsministeriet, tillrättalägger verkligheten genom att justera sina artiklar. Nedan följer Gürs text i sin helhet för den som inte har möjlighet att läsa den i original.

I morse publicerades en artikel på SVTs hemsida där Daniel af Klinberg, ansvarig för Sommarprogrammet fick en fråga som löd så här:

”Om det hade varit en person som hade uttryckt högersympatier på samma tydliga sätt som Athena Farrokhzad uttrycker vänstersympatier, hade ni sänt programmet då?”
Han svarar:
”– Det är en jättesvår fråga. Vi kan inte bryta mot vårt sändningstillstånd, säger Daniel af Klintberg.”

Nu några timmar senare har frågan ändrats till detta:

”Sveriges Radio har också fått kritik för att man skulle låta personer med vänstersympatier komma till tals oftare än personer som exempelvis är invandringskritiska. Daniel af Klintberg kan inte svara på om man skulle ha sänt ett program som är lika klart partiskt mot exempelvis invandring.
– Det är en jättesvår fråga. Vi kan inte bryta mot vårt sändningstillstånd, säger Daniel af Klintberg.”

Om man vill förstå vad det är för fel på SR/SVT utgör denna redaktionella intervention ett utmärkt exempel.
a) Först anses högersympatier strida mot sändningstillståndet (höger för af Klintberg verkar vara samma sak som nazism, rasism och antisemitism)
b) Sedan byts högersympatier mot ”invandringskritiska” och kontrasteras mot vänstersympatier.
När boten blir värre än soten.
(Om någon kan bistå mig med att få upp den gamla versionen av sidan i frågan, url, nedan, vore jag tacksam).
http://www.svt.se/kultur/16-anmalningar-mot-sommar-i-p1

Undertecknad har försökt hitta en cachad version av den gamla artikeln utan framgång. Jag vet inte vad för slags svart magi Sanningsministeriet kastat på nätet, men jag hittar inte. Kanske åberopar man rätten att bli bortglömd, vad vet jag. Vad jag vet är däremot att det inte är första gången Public Service (eller andra medier) agerar på det här sättet, och sannolikt inte den sista heller. Ett utmärkt exempel är hur man ändrade informationen om en partiledardebatt strax före EU-valet efter att det orimliga i att ett parti med mandat i EU-parlamentet inte bjöds in påpekats. När check engine-lampan tänds så tejpar man över den istället för att lämna in bilen på verkstad.

Det här är ett otyg. Det vore hedervärt om media i allmänhet begagnade sig av wiki-style och behöll versionshistorik så att den som ville kunde se vad som har ändrats och jämföra. När det gäller Public Service som vi alla är med och betalar för så borde det vara ett absolut krav. Nu kan jag bara se att artikeln har ändrats, men inte vad som har ändrats. Det kan komma tillbaka och bita Sanningsministeriet i stjärten. Tänk om Thomas Gür bara hittar på? Hur ska de kunna bevisa det?

Uppdatering: Thomas Gür har utvecklat det hela i SvD.


Andra bloggar om: , , , ,

Published inMediaPirat

10 Comments

  1. Webster Webster

    Jag misstänker att inför den där debatten tänkte man ”Klart vi inte kan släppa fram piratpartiet, vi kan inte bryta mot vårt sändningstillstånd.” och sade det som behövdes för att stänga ute de som inte är bekväma.
    Och det funkade, pp åkte ut.
    Det är himla bekvämt att spela spelet när man själv kan luta planen som man vill.

  2. Thomas Gür Thomas Gür

    Mycket läsvärd bloggpost – och tack för försöket att finna den ursprungliga versionen.
    Jag har också (i likhet med några andra) kommunicerat med redaktionen i fråga och fått bekräftat att texten ändrats och att den ursprungliga versionen jag citerade är korrekt.
    Thomas Gür

  3. Martin Martin

    Skrev ett mail till reportern om denna förvandling av texten och fick detta tillbaka.

    Hej Martin,

    tack för ditt mejl.

    Som du ser har vi inte ändrat i frågan utan bryggat över med en förklarande text. Detta eftersom frågan kunde missförstås och på uppmaning av min redaktör Anna Hjalmarsson. Jag rekommenderar dig att mejla anna.hjalmarsson@svt.se

    ​Vänliga hälsningar,

    Hedvig Weibull
    reporter Kulturnyheterna

    Blåjuger (det är en jävla skillnad på högersympatier och invandrarfientlig) och skickar frågan uppåt. Ljugarna är i full gång.

  4. Brukar oftast hålla med dig (och instämmer i din kritik mot förfarandet med pp under EP-valet) –
    MEN: jag är inte säker att jag håller med i tolkningen av frågan med Athena. Kan du verkligen vara säker på att a) och b) är i rätt följd? Kan det inte vara så att frågan ursprungligen var formulerat på Avpixlat-manér, ändrades av redaktionella skäl till ”högersympatier” och ändrades en gång till när någon insåg att ”höger” kanske är mycket bredare än ”nazism”?

  5. Thomas: Tack själv!

    Martin: Hmm… Det är lite det här jag menar med att mer wikistuk faktiskt skulle hjälpa dem själva också. Nu spelar det liksom inte så stor roll vad de säger, för vi kan ju inte jämföra med vad det stod från början. :/

    Fredrik: Den fungerar fortfarande för mig. Kan vara så att du inte känner någon som känner Thomas Gür – inlägget är delat med ”vänners vänner” som det heter.

    Selig: Nej jag är inte säker på någonting här, och eftersom det inte går att kontrollera versionshistorik så går det inte riktigt att få klarhet i heller. Vilket är varför jag tänker att det kanske borde vara ett krav när det gäller public service.

  6. Peters Peters

    Svensk gammelmedia är numera helt ogenerade när det gäller att lägga verkligheten till rätta av politiska skäl. Minns du historien om de könsstympade skolflickorna i Norrköping? Både Aftonbladet och Expressen hade suttit på den länge innan de smög upp den långt ned på förstasidorna på eftermiddagen en fredag, som dessutom råkade vara midsommarafton när vanligt folk är t.o.m mer upptagna än en vanlig fredag, sedan tog de bort länkarna från förstasidan till dessa artiklar redan tidigt samma kväll. Den storyn tog sig iofs upp i ljuset på andra vägar veckan efter, men timingen att båda kvällsblaskorna gjorde det exakt samtidigt och på samma sätt var inte vacker.

  7. Inte riktigt säker på vad du vill ha sagt med det exemplet, Peters. Menar du att det skulle vara nåt slags mörkläggning? För i så fall verkar det ju vettigare att inte publicera det alls… Troligare är väl i så fall att det ganska snabbt kom uppgifter som pekade på att storyn inte riktigt höll, åtminstone inte som det sensationsstoff det ursprungligen förpackades som, och därför petades ner i hierarkin?

  8. Att statens radio- och TV är högborgen för Sanningsministeriet är faktum sedan 1926, då det instiftades.

    Att ”höger” är samma sak som nazism, rasism och antisemitism, är ju korrekt.

Comments are closed.

%d bloggare gillar detta: