Hoppa till innehåll

OlofB förklarar trafikdata

OlofB[eta] leverar idag en mycket pedagogisk och bra förklaring till begreppet trafikdata. Vad det är, vad man kan använda det till och varför det också kan vara farligt att samla in. Eftersom Olof är generös och det är viktigt att informationen når ut återpostas inlägget i sin helhet här, men kosta gärna på er att besöka Olof och var frikostiga med länkkärlek.


Vaddå trafikdata?

Opassande skrev inlägget ”Kom upp ur källaren och kämpa”, så på hennes uppmaning drar jag ännu ett strå till stacken.. Gör det du med och kopiera idéer/bilder från denna blogg! Allt är CreativeCommons, du behöver inte ens länka tillbaka till mig!

Jag har ritat några bilder för att förklara vad trafikdata är.

Tänk dig att du ska skicka ett brev till Island från Sverige. Du klistrar fast ett frimärke och posten stämplar brevet med datum. Du skriver AVS: (avsändare) på kuvertet för att mottagaren på Island ska veta vem brevet kommer ifrån, och självklart också mottagarens adress för att brevet ska komma fram.

Se-Is

Skicka brev till Island

Vi ska titta närmare på själva kuvertet. På kuvertets utsida finner vi information av olika slag; avsändare (AVS), mottagaradress (ADR) och poststämpel (TID). Som på denna bild:

Trafikdata

Kuvertets utsida = trafikdata

All denna information kallas med ett gemensamt namn trafikdata. Själva brevet som du skrivit kallas innehåll.

Tänk dig nu att postkontoret har en maskin som kan läsa av trafikdata från kuvertet:

Register

Om nu detta handlat om epost/chatt/annan  digital kommunikation hade detta register skickats vidare till FRA, utan att passera vare sig domstol eller annan ”spärr”:

RegisterTillFRA

Trafikdata skickas oavkortat till FRA

Du kanske frågar dig: ”Så vaddå? Vad gör det om FRA får denna trafikdata då?”. Jo svaret är sociogram. Med hjälp av all kommunikation över Sveriges gräns* kan FRA mycket lätt bygga upp sådana här:

Exempel på sociogram

Du kan läsa mer om den databas som har till uppgift att lagra trafikdata på wikipediaartikeln ”Trafikdatabasen Titan”. Tack Mark Klamberg för ditt jobb med att skriva denna artikel!

Men OK – FRA kan skapa sociogram över stora delar av svenska folket – de är ju bara till för att skydda oss, eller hur? Det gör väl inget?

Problemet är FRA får skicka informationen till andra länder, en företeelse som inte över huvud taget är reglerad i lag. Till exempel kan FRA, utan någon insyn, skicka trafikdata (och innehållsdata!) till USAs underrättelsetjänst NSA (National Security Agency).

FRATillNSA

FRA kan obehindrat skicka sociogram till NSA i USA

FRA kan också samarbeta med andra underrättelsetjänster över världen – och vem vet vart den sålda informationen om svenskar hamnar i slutändan..? Ett exempel vore att Kurdiska invandrare i Sverige kommunicerar med sina släktingar i t.ex. Iran eller Turkiet. Denna trafikdata är lukrativ för USA – eftersom Turkiet/Iran förtrycker Kurder vill de gärna komma åt vem som är släkt/kompis med vem (och annan information t.ex. om ”regimkritisk propaganda” skickas i chattar), och då kan USA använda informationen för att få reda på saker de är intresserade av ifrån Turkiet. Traditionell byteshandel! Och vad händer när svensk-kurden åker på semester till sina släktingar i mellanöstern? Enligt Min Humla skriver om vad FRA kan användas till, låter oss höja blicken lite så att säga. Det var där jag fick kurdexemplet ifrån.

Rick skriver att det är ett år till valet. Du vet väl vilket parti som absolut utan någon tvekan eller några krusiduller kommer att riva upp FRA-lagen..? Inget velande, som HAX anmärker om (s) senaste utspel att de trots allt inte är så säkra på att de ska riva upp IPRED när det kommer till kritan. Farmorgun undrar om riksdagsledamöterna verkligen kan sova gott med det lapptäcke som FRA-lagarna har blivit. Är det inte dags att stanna upp och tänka till lite?

* många IT-experter ifrågasätter huruvida det alls är möjligt att avskilja svensk internettrafik från internationell internettrafik. Det som är säkert är att de som använder webbaserade epost- eller chattprogram (gmail, hotmail etc.) absolut inte kan särskiljas, eller om man kommunicerar hem när man är på semestern.


Andra bloggar om: , , , , , ,

Publicerat iPiratPolitikSamhälle

9 kommentarer

  1. Det här kan även appliceras på Datalagrings direktivet..

    FRA får ju också LÄSA brevet.. det gör inte datalagringsdirektivet..

  2. Billy G: Visst, men huvudpoängen här var väl ändå att förklara vad trafikdata ÄR?

  3. […] På allmän uppmaning av Josh på Enligt min humla gör jag som fler andra borde göra: jag återpostar OlofB[eta]s mycket pedagogiska  förklaring till: “begreppet trafikdata. Vad det är, vad man kan använda det till och varför det också kan vara farligt att samla in. Eftersom Olof är generös och det är viktigt att informationen når ut återpostas inlägget i sin helhet här, men kosta gärna på er att besöka Olof och var frikostiga med länkkärlek.” citat Josh […]

  4. Johnny, vad tror du underrättelsetjänster i hela världen har sysslat med sedan någon började fundera på på underrättelser över huvudtaget för några tusen år sedan? ;-)
    Det är fö inte bara NSA, glöm inte heller CIA, arméns, flottans och flygets underrättelsetjäns (även INSCOM), NSC bara för att ta några fåetc etc.
    Och sen finns det ju fler i världen. Men jag tror inte man skall stirra sig blind på organisationerna i sig. De är uppdragsdrivna och den för stunden rådande politiken styr deras verksamhet. För du kan ju gissa till vem de skall leverera sina underrättelser, eller hur?

  5. Jenny Jenny

    Tack för att du delade med dig av hans inlägg. Förklarar så tydligt för dem som ännu inte insett faktum.

  6. En sak som jag funderar på…

    Med FRA och trafikdata, och med tanke på att fler och fler på kunskapsintensiva företag jobbar dels utanför kontoret, dels i molnet. Tycker inte företagen att det är en åt h-e risk att någon kan kartlägga deras anställdas professionella beteenden (naturligtvis kanske även privata, men det kan vara för abstrakt för företagare) i sociogram, information som kan säljas dyrt till konkurrenter, white collar crime mafia, osv?

    Ärligt talat, oskyldiga individer är ändå “bara” oskyldiga, samma som medborgare “bara” är medborgare. Men om vi snackar om risk att förlora mycket pengar, då brukar det skrikas lite högre: “Hey, herr dir’ktör’n? Vet du om att någon på FRA kan koppa information om dina anställdas göranden och sälja till baltiska maffian?”

    Det var en spontantanke som kom upp, jag vet inte om man skyddar sig med VPN-tunnlar, fast hur skulle man i så fall göra med externa kontakter? Eller om det någon aspekt jag missat som gör att ingen på FRA skulle plötsligt få en knäpp.. eller en mille.. för besväret?

  7. Sin T;

    Din tankegång är intressant. Information som handelsvara. Visst vore det intressant för företag att få information om hur företag X’s kunder beter sig, eller hur? Och med mycket pengar på brädet – och dålig insyn i verksamheten – hur undvika sådana situationer? De anställda på FRA är bara människor..

    Observera att jag inte är emot FRA som myndighet – jag är emot FRA-lagarna 1.0, 1.1 och 2.0 som de kallas i bloggosfären.

    OlofB’s last blog post..Vaddå trafikdata?

  8. Linda Linda

    Snyggt!

Kommentarer är stängda.

%d bloggare gillar detta: