Skip to content

Reflektioner kring Spotifygrälet

Veckans ämne måste ha varit Magnus Ugglas utspel mot Sony och Spotify. Många har påpekat det uppenbara; att någon måste vilja lyssna på Ugglas musik för att han ska tjäna pengar. Jag kan ge honom att han får ihop fyndiga texter många gånger, men när nyhetens behag lagt sig är hans musik slätstruken och står knappast emot tidens tand särskilt bra. När människor får tillgång till galet mycket musik via Spotify väljer de kanske bort honom. Vad vet jag.

Men nu är det ju också så att Ugglas ilska främst riktas mot Sony, och om jag fattar det rätt har man reat ut Uggla för att köpa in sig i Spotify billigt. Den ilskan är fullt begriplig.

Hur som helst så hörde jag fragment av en radiodebatt häromdagen. Tyvärr kunde jag inte lyssna ordentligt eftersom maskinerna gick på jobbet, men jag uppfattade att deltagarna i samtalet var en repressentant för Sony, en vd för ett litet skivbolag vars namn jag inte uppfattade, en repressentant för STIM, en artist samt Roger Wallis. Jag vet inte ens vilken kanal som var på, och det är synd för jag skulle gärna vilja höra hela debatten. Främst för att den för första gången på länge lät ganska ärlig. Det första jag hörde var att man pratade om skivbutiker som slår igen på grund av konkurrens. Inte på grund av illegal fildelning. Konkurrens.

Den klart mest intressanta aspekten var emellertid när mannen från det lilla skivbolaget berättade att de får in någonstans i storleksordningen 0,001 öre varje gång någon lyssnar på en av deras artister. Efter tusen lyssningar får man alltså in ett öre som ska fördelas bland artisterna. Man kan tänka sig att den administrativa kostnaden för fördelandet överstiger inkomsten. Men så släppte han en liten bomb och hävdade att de fyra stora skivbolagen var delägare i Spotify, och att de varit det redan från början! I nästa andetag sa han att han fick en bekräftande nick från Sony-mannen. Han anklagade dem vidare för att ta den större delen av kakan. (Jag reserverar mig för att jag kan ha uppfattat det fel, jag var på jobbet som sagt)

Stämmer detta? Och om det stämmer, då bekräftar det den gnagande misstanken jag har haft i bakhuvudet sedan Spotify lanserades: Om de fyra stora skivbolagen säger att något är bra så är det bra. För de fyra stora skivbolagen.

Spotify är inte lösningen. Spotify är en bra tjänst (även om jag tycker att den har uppenbara brister) men det är inte frälsaren Messias. Det kommer inte att finnas en framtida väg, det kommer att finnas massor. Det är också det De Fyra fruktar. Tänk om någon går runt dem och tjänar pengar utan att något tillfaller dem? Men Spotify har ihärdigt utmålats som svaret på Livet, Universum och Allting, och nu börjar jag förstå varför. Spotify är en bra marknadsföringskanal för artister men det är inte guldådern. Och för mindre kända artister hävdar jag fortfarande att klassisk fildelning är en bättre marknadsföringskanal.

Stackars Uggla. Bilden från Vesslan.


Andra bloggar om: , , , , , intressant?

Published inMusikPirat

19 Comments

  1. Tigger Tigger

    Ja där fick man ju svaret på en hel del när det gäller Spotify… T.ex. varför det i det närmsta har blivit omöjligt att få tag på den musik som jag vill lyssna på, vilket inte alltid är ”mainstream”, snarare tvärtom. Det förklarar även varför min spel lista på Spotify bara krymper och krymper mer och mer, till den milda grad att jag numera har återgått till Online radio streaming och gratis musik, således övergett Spotify totalt.

    Nu förstår jag att det är stora skivbolagen som har antingen varit med och fingrat på filtren eller helt enkelt puttat undan mindre bolag genom att roffa åt sig hela ”kakan”…

    Aja, bra försök från deras sida, men det brast visst, som allt annat dom rör vid…

  2. Visst är detta vad du söker

    ”Musik på nätet
    De nya musiktjänsterna på nätet skulle bli ett nytt sätt för skivbolag och artister att dra in pengar. Men nu drar flera stora artister tillbaka sin musik från musiktjänsten Spotify eftersom de tycker att de tjänar för lite. Vilka är egentligen vinnarna? Skivbolagen, artisterna eller konsumenterna?Lyssna på Studio Ett om nya förutsättningar när den illegala nedladdningen allt mer ersätts av betaltjänster. Gillis Bengtsson, Swingkids, Susanne Bodin, STIM, Gunnar Lund, affärsinnehavare, Roger Wallis, KTH och Sam Sundberg, journalist medverkar.”

    Texten kommer från
    Studio Ett:s sida, programmet sändes i P1 fredag 14/8.

    Lyssna här

    /k

  3. Tack Karibien! Nu ska jag bara försöka lista ut varför jag inte har något ljud (misstänker att ljudkortet gick åt helvete häromdagen) och sen ska jag lyssna. :)

  4. […] upphovsrätten och anger vem som är upphovman till den bild han väljer att återpublicera i sitt inlägg. Något som Upphovsman Uggla själv alltså inte gör. Han kanske tror att upphovsrätten är hans […]

  5. Qer Qer

    Personligen gillar jag Spotify väldigt mycket, det passar mitt sätt att lyssna ganska utmärkt (jag lyssnar i princip bara på musik när jag är vid datorn, vilket jag är typiskt mer än 10 timmar/dagen) så jag hoppade snabbt på att bli premiumkund för ett år. Jag hoppade på det dels för att Spotify är smidigare än fildelning men även för att hjälpa till att visa skivbolagen var pengarna numera finns.

    På sistone har jag dock blivit allt mer tveksam. Nej, det är inte av ideologiska skäl som tex att det är synd om Uggla etc utan helt enkelt för att även mina spellistor ständigt krymper och många favoritartister börjar försvinna (Eller, ännu mer irriterande, inte får spelas i Sverige! Hur j-a svårt är det att inse att nätet är internationellt?!?) samt att det känns som att påfyllningen numera blir allt mer lättsmält dynga (typiskt Megapohldret), vilket känns ganska deprimerande.

    Vi får väl se vad jag tycker i november om Spotify är värt premiumkostnaden. Blir det inte bättre igen är oddsen rätt stora att jag inte tycker det längre. Då blir det nog en VPN-tunnel som får pengarna i stället, resten får läsarna räkna ut själva… ;)

  6. Qer: Spotify passar mitt sätt att lyssna ganska dåligt istället, för även om jag sitter mycket vid datorn och kan lyssna då, så lyssnar jag som mest aktivt på musik i bilen eller när jag är ute och går. Men det illustrera ju bara det många av oss försöker säga; framtiden innebär fler lösningar, inte färre.

    Jag skulle kunna tänka mig att satsa på en VPN-tunnel själv.

  7. Har hatat Spotify sedan jag fick höra om det. Jag var utomlands vid tillfället så jag kunde inte pröva tjänsten, men så snart jag kom hem skaffade jag mig ett konto och kunde bekräfta mina misstankar: Det. Är. Dåligt.

    En tjänst som erbjuder ”nästan all musik” ”nästan gratis” kommer alltid att vara ”nästan bra”. Med internet (som Qer så fint säger är internationellt) får man tillgång till allt som *kan* digitaliseras. Inget hålls tillbaka. Men Spotify erbjuder inte allt. Bara mycket. Och det är den här vägen den nya piratbukten kommer ta. Inte för att jag använde den gamla, men den nya är lika dödsdömd som Spotify.

  8. Du har antagligen rätt, Roger.

  9. […] på de ekonomiska banorna som alltid. Folk i allmänhet är inkörda i fördelning, värde och utbud/efterfrågan. Bah! Det är ju helt jävla irrelevant ifall man kan få betalt för det man gör, om det man gör […]

  10. JET JET

    Fast att kalla Magnus Uggla för fyndig är väl som att kalla Dan Brown bra på formuleringar. Uggla är bra på en sak; att sparka in öppna dörrar och få det att verka lite farligt för gemene man. Han har dessutom en gång spytt ur sig en av de värsta lögnerna om musik någonsin; att det skulle vara svårt att skriva en melodi som folk kommer ihåg.

    Vad det gäller Spotify är det halvbra. Jag använder det mest för att enkelt och snabbt kolla upp artister jag inte har hört (om de nu finns där – det är ungefär 50/50). Men som alternativ till att ha en gedigen samling musikfiler som jag själv har valt ut så är tjänsten ganska kass. Sökningssystemet funkar bara om man är ute efter nåt specifikt och är oerhört dåligt just på den där mer nischade genreindelningen vi debatterat i ditt kommentarsfält förut. Vill man undersöka en viss genre får man bara 20-30 namn i den och sedan t.ex. ”and 2433 more”, utan nåt sätt att ta reda på vilka det är.

    Nej, det är inte framtiden för en riktig musikkonnässör, men det funkar nog för en hel del människor.

  11. drakvakt drakvakt

    Jag tror det var Computer Sweden som upptäckte skivbolagens investering i Spotify.
    Jag tycker nog Spotify var en bra ide, det visade att det går att tjäna pengar på en musiktjänst. Att det finns möjligheter. Men av allt att döma är Spotify inte vidare angelägna om att kompensera artister, troligtvis eftersom skivbolagen måste få betalt.

  12. Mrhama Mrhama

    det artister som Uggla och brittiska morrisey blir förbannade på ät hur mycket skivbolagen roffar åt sig utan att ge den cred och belöningen till den som skapat verket. det är knappast rimligt att artiister ska få en mindre andel av kakan när musiken börjar säljas online och skivb olagens betydelse minskar.

  13. Qer Qer

    Jo, jag håller definitivt med om att sökfunktionen är ganska simpel (på ett negativt sätt) och det är rätt irriterande att söka på gruppnamn som innehåller vanliga fraser eller om det finns andra grupper som har samma namn som delnamn. Som den unixnerd jag är så saknar jag definitivt regexpar! Ge mig. ;)

    Spotifys rekommendationssystem är också under all kritik. Nu hittar jag inga riktigt bra exempel på klavertramp som systemet kan hitta på, men för ett par dagar sen rekommenderade den så totalt åt helvete att jag tappade hakan. Tyvärr minns jag inte vilka grupper det är men ett ganska taffligt exempel (i brist på bättre) är att ”Nils Landgren & Joe Sample” har ”Alabama 3” som ”Similar artists”. Inte riktigt nånting jag tror jag håller med om…

    Nå, trots det är Spotify det bästa jag vet om just nu och jag tycker det är oerhört bekvämt att nån annan administrerar all musik (min mp3-samling är fortfarande i en salig röra trots många försök att få nån ordning på den). Jag gillade Pandora också (rekommendationssystemet var tex överlägset bättre), men där fick man inte välja låt själv och dessutom fick man bara byta låtar max 6 gånger i timmen. Fast det är rätt irrelevant numera, bor man inte i USA får man inte leka med Pandora längre tack vare upphovsrättsindustrin. Fina pojkar, di dära.

    ”Nästan bra” när det gäller Spotify kan jag nog skriva under på. Jag hoppas innerligen att de antingen skärper sig eller får konkurrens av nånting bättre. Fast oddsen för det är väl tveksamt om nu skivbolagen satsat pengar i dem.

  14. Nina Nina

    Jag var också en av dem som blev överlycklig & lyrisk för ett halvår sedan då jag fick en sån där MAGISK ;) invite och trodde att man nu nått frälsningen — men ack, ack, ack..

    detta hopp släcktes dock rätt snabbt då jag inte hittade den musik jag lyssnade.. grejen är ju att jag (och jag tror många fler med mig) redan kommit förbi det där med skivbolagsartister, utan hittar musik på, t.ex, myspace med massa osignade artister, dvs man vill själv hitta & välja & upptäcka den musik man tycker är bra, inte från ett ”utbud” som vissa (de fyra stora) bestämmer att jag ska tänkas välja ifrån (först efter deras ”urval”).. det är ju det tänket som är fel, så grundproblemet kvarstår ju

    så länge inte de små artisterna kan lägga upp sina låtar på spotify och kunna sökas i deras sökmotor bredvid madonna & beatles, på lika villkor, så är redan spotify ointressant för mig……. då hittar jag hellre musik på myspace och lyssnar+laddar ned direkt från resp. artists hemsida som det länkas till.. på mp3 eller ep:s… gillar främst artister som pressar upp på ny vinyl eftersom jag diggar vinylformatet… i min idealvärld skulle alla nya upcoming artister (som jag gillar) börja kränga sin musik på nypressad vinyl för 20-50 spänn per platta (och med det köpet skulle sedan också albumets spår medfölja på mp3-format, kanske via nedladdningskod till artistens hemsida eller nåt, så man kan lyssna i mp3:n eller bränna till cd-skiva till ex bil… medans vinylen vill man ha att spela i vardagsrummet när man ligger och mediterar eller att dra igång på partyt ;))… och i en modell där pengarna här skulle gå direkt till artisterna (minus det som plattan kostade att trycka upp… men då bara den kostnaden… materialkostnaden hos vinyl-plattillverkaren… rättigheterna till sin musik ska de naturligtvis ha kvar själv, inte nå jävla kontrakt där de skriver över rättigheterna till sin musik till nått bolag… det är ju den biten som blir onödig med denna modell… vilket bara är trevligt.. :))

    men det är alltså ”min modell”… som redan påpekats av folk så är framtidens melodi flera _olika modeller_ (för olika målgrupper) och inte bara ett tänk när det gäller musikdistribution… men om JAG ska verkligt_använda_ spotify så får de se till att börja inkludera ALLA artister som vill lägga upp sin musik och sina låtar (´t.o.m den mest obskyra artist ska kunna sökas bland storartisterna; och om de spelas mer/mycket, få mer cash)… men jag förstår inte vad bolagen har där att göra.. artisterna ska äga sin musik själv… visst, promotion kanske många kraxar om.. man kanske media & musikrecensenter ska ta över den biten, och den gamla hederliga ”djungeltelegrafen”.. att fenomen blir stora för att folk gillar det och uppmärksammar det och sen tipsar sina vänner, etc etc… (?)

  15. Nina Nina

    haha, nu glömde jag ju att beatles väl inte ens finns på spotify, väl? haha. ja det är ju sugigt redan där.. vet inte vad beatlarna själva tycker om det, fast oavsett så kvittar det väl då det väl är michael jacksons dödsbo (eller hur det nu var) eller nåt skivbolag som nu äger rättigheterna till denna kulturskatt.. om 60 år kanske de kan släppas på spotify (om nu inte spotify pungar ut med cashen till jacksons anhöriga… men då går de väl bakrutt, för jag kan tänka mig att de ska ha en nätt liten summa för _det_ avtalet).. personligen tror jag john lennon snurrar några varv i sin grav över sånt här, men vad vet jag? (han kanske var värsta kapitalisten innerst inne?)

    jaja.. men redan här har vi ju som sagt snårskogen som först behöver lösas..!

  16. Shadow Shadow

    En rätt så rolig tanke dök upp i min bil under färd häromdagen när vi satt och lyssnade på en bra låt som fick alla i gungning där vi var klart överens om att upphovspersonerna naturligtvis skulle ha betalt för vad de gjort i samband med denna musik för annars är där ju liksom ingen poäng längre med att framställa denna musik som yrke och intresse om ingen har tänkt att betala för den musiken de skaffar.Musiken dör med andra ord ut liksom filmen till sist.Naturligtvis långsökt men förmodligen riktigt om alla slutar bry sig till sist.Det intressanta dök upp när då en vän frågade om hon fick låna min bil på Måndagen för ett viktigt ärende som gick fortare med denna bil när vi tittade på varandra och undrade vad biltillverkaren skulle tycka om detta när jag betalt för bilen men inte min vän.Hadde hon då rätt att köra omkring i denna bil hur hon nu ville och vad skulle biltillverkaren säga om detta när de isåfall kanske gick miste om att sälja en ny bil !?.En måhända galen tanke men ändå …. !?.

    Ha en bra dag.

  17. Manne Manne

    mye bra skrivet Joshen!

  18. Qer Qer

    Nina: Det går numera även för små artister att lägga upp sig på Spotify, men man måste först få någon sånt där ”virtuellt” skivbolag att acceptera ens musik. Vi har funderat på att försöka få till det, men fan vet om vi orkar bry oss. Det verkar helt enkelt som för mycket besvär.

    Shadow: Varför måste man ha det som yrke? Många gör musik för att det är kul och jag och en polare genererade en del lite udda synthbaserad musik under ett par år innan vi gled isär till nya projekt. Under den tiden var det många som sa åt oss att vi borde skaffa oss ett PayPal-konto så de kunde slänga in ett bidrag, men vi fick liksom aldrig röven ur för det var inte det som var grejen. Det som var kul var ju att tuta ihop våra alster (det blev inte direkt homogent för vi var aldrig intresserade av att ens försöka hålla oss inom en genre), inte att tjäna pengar.

  19. […] på de ekonomiska banorna som alltid. Folk i allmänhet är inkörda i fördelning, värde och utbud/efterfrågan. Bah, kapitalister! Det är ju helt jävla irrelevant ifall man kan få betalt för det man gör, […]

Comments are closed.

%d bloggare gillar detta: