Skip to content

Kontraproduktiva kampanjer

'Boob Bolts on a Beam' photo (c) 2008, Paul Everett - license: http://creativecommons.org/licenses/by/2.0/Det pågår just nu en slags kampanj på Facebook där de kvinnliga medlemmarna uppmanas ange skonummer och tid det tar att göra iordning håret som centimeter och minuter och posta som statusuppdatering. Så får männen något att fundera på. Haha, skitkul. Det hela är en klon av en kampanj från förra året, och poängen är att någonstans down the line öka uppmärksamhet för bröstcancer. Nu är det dock så att jag är en grinig och småaktig människa. En kampanj som bara irriterar mig och förolämpar mitt intellekt är därför kontraproduktiv.

Få saker stör mitt konsument-jag mer än när jag blir illa behandlad av den som vill sälja på mig något. Till detta räknas att trakassera mig på stan för att försöka sälja mobiltelefoni, att tränga sig på mig i mitt hem för att sälja religion och att ringa och tjata om precis samma sämre-men-dyrare-lösning för bredband än den jag varje gång talar om att jag har. Hit hör också i allra högsta grad dåliga kampanjer som utgår från att jag är en idiot. Därför väljer jag med viss omsorg vilka jag gör affärer med.

Även om mina privata bojkotter inte gör någon skillnad i det stora hela och även om de kan tyckas slumpmässiga och i vissa fall baseras på futtigheter så är den röda tråden… jag. Jag vill inte befatta mig med de som ägnar sig åt ovanstående. Därför vägrar jag ha telefonabonnemang hos någon leverantör som har för vana att hoppa på mig på stan eller blockera ingången till en butik och hälsa med käcka tillmälen som ”tjena glidarn!”. Jag vägrade handla på pizzerian intill när jag bodde i Grusåsen i Södertälje därför att deras kundvård var obefintlig, utom när det gällde att fylla på glasen åt Berra och Skruven som satt på uteserveringen hela somrarna och förpestade tillvaron för oss andra.

Jag vägrade under ett par år att handla på ICA, som då var min närmaste butik, och gick istället dubbla sträckan för att handla hos andra. Anledningen? ICA hade en reklamföljetong där deras produkter hoppade hage, åkte rutchkana och spökade ut sig till Haloween. Kalla mig småsint, men ett företag som använder stora summor pengar på så usel reklam visar dåligt omdöme, så varför ska jag förvänta mig att deras produkter är något att ha? Dessutom – det är du och jag som betalar för reklamen. Den är inbakad i marginalerna på varje tacoskal, chipspåse och läskflaska du bär hem till fredagsmyset. Och apropå det så vägrar jag köpa OLW också.

Senast i raden av företag att hamna på min svarta lista är Siba. Deras kampanjserie där VD:n Fabian Bengtsson sitter och är äppelkäck medan en pytteliten farbror vankar av och an på skrivbordet och beklagar sig måste vara ett lågvattenmärke i svensk reklamtevehistoria. ”Nu har vi massor av blabla-datorn med den nya tjoflöjtprocessorn som alla vill ha, och därför är den gööörbillig!” Nej, Fabbe. Den är inte görbillig för att alla vill ha den. Googla ”tillgång och efterfrågan”. Gå sedan och sätt dig i lådan igen och begrunna om det verkligen var genom att trotsa marknadsekonomins grundlagar som dina förfäder lämnade dig en elektronikkedja i arv.

Även om jag hävde den kulturbojkott jag inledde när Ipred klubbades igenom så har mina inköp av kultur inte återhämtat sig till den nivå den låg på innan. Framför allt gäller det musik, vilket också var den kulturyttring jag spenderade mest pengar på. Visst har det blivit en och annan skiva, men jag använder RIAA-radar för att försäkra mig om att RIAA inte får del av pengarna, och det ska till ett riktigt bra band för att min vilja att stödja dem ska överstiga min ovilja att göda RIAA.

Och den senaste dumheten på den fronten är Copyswede som nu kräver en privatkopieringsavgift för att täcka upp för den förlust som inte uppstår när du eventuellt kopierar ett musikstycke från en skiva du ärligt betalat för till ett USB-minne eller en extern hårddisk. Att lagringsmedia används till att spara semesterbilder, filmer på barnbarnen eller hemmagjord porr har ingen betydelse. Det går att använda till att lagra fullt lagliga kopior av musik, film och böcker och därmed uppstår en hittepåförlust som måste täckas upp. Copyswede sitter väl redan nu och planerar för nästa offensiv där de vill lägga en avgift på glasögon och hörapparater.

Dylikt gör mig bara ännu mindre benägen att köpa kultur. Tyvärr. Det lägger ännu mer vikt i badwill-skålen som kulturskapare måste uppväga genom att vara alldeles förbannat bra, och/eller kompensera med goodwill. Ja, förutom att det också gör att jag får mindre pengar kvar i plånboken att spendera på kultur eftersom Copyswede tvingar till sig pengar på mina andra inköp.

Jag förstår att kulturskapare känner sig klämda mellan en sten och något hårt, och jag vill verkligen inte hålla någon gisslan, men faktum är att organisationer som Copyswede säger sig arbeta för er. Jag hävdar att de motarbetar er. Lite som Facebookkampanjerna och bröstcancer.


Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , intressant?

Published inKåseriKulturPirat

17 Comments

  1. Webster Webster

    Du är lika vrång som jag, jag blir alldeles rörd.

    Om vi kunde få fler företagare där ute att begripa det du skriver skulle vardagen bli en aning drägligare. Här räknar jag givetvis inte in Copyswede, som helt enkelt är tjuvar och inte har något intresse av att vara civiliserade och ”behålla kunder”.

  2. CT CT

    Snart måste marknadsföringsfolket fatta att det finns något sådant som anti-reklam. De kan inte agera utifrån ”all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet” utan måste fatta att viss reklam har potential att minska försäljningen. Jag undviker aktivt att ge mina pengar till folk som stör mig när jag går ute på stan, så det blir alltså en förlust orsakad av dålig marknadsföring.
    Å andra sidan kanske de samlar in tillräckligt med slöa kunder för att det ska väga upp. Så konsumenter i allmänhet måste vakna upp och inse att de kan utöva påtryckning mot företag som ägnar sig åt dålig marknadsföring.

  3. Skönt att du lyfter det enorma hat mitt undermedvetna har byggt upp under de senaste veckornas SIBA-reklamterrorism. Få reklamkampanjer har trängt så under djupet och odlat så mycket förakt som den. Att människor får betalt för att skapa sådan smörja gör ju misantropin fullt legitim.

    Note to self: Köp inte Sony och ingenting på SIBA (Simply Ignorantly Bad Advertising).

  4. Yamaeda Yamaeda

    Jag säger bara Miljonlotteriet … mer påträngande och tjatande reklam för att sälja en dyr prenumerationstjänst har sällan förekommit!

    Dessutom går det ypperligt att trotsa marknadsekonomins lagar eftersom det är en kvasivetenskap i samma nivå som astrologi, i mitt tycke. D.v.s. ett antal insinuerade kopplingar på några få mätpunkter. (Ung. som ”sanningen” att inget lager = mer vinst, men vad kostar badwill och ickeförsäljning när de inte har produkter inne?)

  5. Fast det där med ”kampanjer” för behå-färg etc., jag tycker att de är kul. Eller annat som ger något att småskratta åt.
    Och det tar inte bort det att man kan ägna sig åt andra saker. Som att bli förbannad över att copyswede hela tiden får som de vill. Och får de inte som de vill så gör de det ändå.

    Själv löpte jag amok, sånär bokstavligen så det ena tar definitivt inte ut det andra. För egen del tar liknande saker inte bort resten av omvärlden, eller låter den försjunka i något sorts bakgrundssus. För egen del är livet lite komplicerat, om jag bara fokuserar på allt som är jävligt, må det vara copyswede, ”mördade” strandnära träd eller puckade läkare. Man orkar bara så mycket liksom.

  6. löpte amok över FRA menade jag.

  7. Webster: Folk i allmänhet behöver bli grinigare och mer långsinta, ja. Både när de röstar med plånboken och när de röstar med lappar i urna.

    CT: Jag tror inte att så många reklamare egentligen tror att all publicitet är bra publicitet. Däremot kanske deras uppdragsgivare tror det. Men det här med antireklam är definitivt något som bör funderas över. När marknadsföringen blir så påträngande att folk värjer sig har man failat.

    TT: Jag har retat mig på SIBA-reklamen sen den dök upp, var tvungen att få ur mig det. :)

    Yamaeda: Fast är du inte inne på extrauppgifterna redan? Grundtesen att låg tillgång och/eller hög efterfrågan ger högt pris är logiskt. Och logik är väl inte en kvasivetenskap? ;) Apropå att lagerhållning är en kostnad så har tydligen den sanningen gått så långt att en kund inte kunde köpa en E-bok för att den var slut… Jag måste ta reda på vem det var som skrev om det.

    Jessica: Klart man får slappna och hänga med i dylika prylar om man vill, det säger jag inget om. Jag säger bara att för mig blir det rent kontraproduktivt eftersom jag blir irriterad och tycker att det hela är dumt. Själv tittar jag på sport när jag inte orkar engagera mig mer.

  8. Själv öser jag ur vårt veritabla bibliotek av tv-serier på dvd när jag lessnar på tv. Men i termer av irritation så flödar det sällan över till fb. För egen del kan postkodslotteriet få mig att se rött och tugga fradga.

  9. Kulturskaparen Kulturskaparen

    Som kulturskapare vill jag påpeka att Copyswede inte ”säger sig arbeta för oss”, de arbetar på uppdrag av oss, med licensiering av tv och radio. Privatkopieringsersättningen har Copyswede fått i uppdrag att administrera just eftersom de redan företräder en rad kulturskaparorganisationer. Men det är viktigt att komma ihåg att de gör det efter lagen och efter EU-direktiv. Den här ersättningen på USB/HDD finns redan i flera EU-länder och privatkopieringsersättningen som sådan är obligatorisk inom EU. Det är inget Copyswede hittat på.

    Tyck gärna vad du vill om ersättningen, om Copyswede och om oss kulturskapare, men adressera dig rätt. Jag tycker inte att privatkopieringsersättningen som den ser ut i Sverige är perfekt – tvärtom är det tydligt att den inte är det. Jag vill ju som kulturskapare inte bidra till den badwill du säger att du upplever. Men jag står för att jag tycker att det är viktigt att kompensation utgår.

    Finns det då bättre sätt? Jag har svårt att se hur det skulle se ut. Men påverka gärna våra nationella och våra EU-politiker om du har idéer om hur kompensation kan inkasseras och förmedlas oss kulturskapare på ett sätt som inte upplevs så orättvist av dig och andra.

  10. Jag funderar på om det går att förbjuda reklam helt och hållet. Visst, det går att kringgå ett sånt förbud på många sätt, men långtifrån alla. Förutom att bli av med skräpet så skulle djungeltelegrafen bli effektivare och dåliga produkter skulle få svårt att kompensera sig med massiv marknadsföring, typ Comhem.

    Kanske en dålig idé att förbudsivra på en liberal blogg, men jag menar att reklamen tilltvingar sig vår uppmärksamhet och på så sätt skapar en sorts ofrihet.

  11. Kulturskaparen: Tack för ditt påpekande och förtydligande.

    Jag är nyfiken på att veta varför det är viktigt att kompensation utgår. Kompensation för vad?

    Det finns ett bättre sätt. OM det nu är så att kulturskapare lider skada av privatkopiering som behöver kompenseras så borde rimligen den kompensationen läggas på priset på originalet. Inte på lagringsmedia som även används till massor av andra saker, för då är det också människor som inte åsamkar den skada som privatkopiering anses utgöra som får stå för kompensationen. Om kompensationen följer med originalet är väl problemet löst, eller?

  12. Paradigm: Du får förbudsivra bäst du vill på liberala bloggar, ty om de är sant liberala torde de också välkomna även de åsikter de inte håller med om. ;)

    Jag förstår hur du menar med att reklam tränger sig på och därför blir ett slags tvång. Jag tycker mig också ha sett rena kapprustningar mellan konkurrerande produkter där jag undrat om de försöker driva den andra i konkurs med reklamkostnader. Men jag tror inte att förbud är lösningen. Däremot behöver vi bli mer medvetna konsumenter. Jag tror att om vi lär oss mer om hur marknadsföring fungerar så kan vi undvika de värsta fällorna, och marknadsföring som upplevs påtvingande kommer att ta kål på sig själv.

  13. Jenny Jenny

    nickar instämmande. Jag gillar att bojkotta företag som för dålig reklam eller försöker tvinga mig att bidra, eller tycka om dem.

  14. Jenny Jenny

    (Eller tvinga att betala mer för något jag annars gärna hade betalt för)

  15. Kloker Kloker

    Jag hörde dig och Anna Troberg i Unni Drougges program om nätkommentarer på Radio 1. Unni nämner att du startat en tankesmedja (”Demos”?) och jag har letat efter den men hittar ingen hemsida. Kan du bjussa på en länk?

    Jag har även passat på att läsa 3 av dina inlägg här. Unni har rätt; Du skriver bra.

  16. Visst ska du få en länk: http://www.tankesmedjandemos.se/
    Det har förekommit lite teknikstrul så här i uppstartsfasen och därför (tror jag) inte att siten är sökbar ännu. Man vill ju inte att folk ska hitta grejer som inte funkar, liksom. :)

    Och tack!

  17. Kloker Kloker

    Jag förstår. Tack för länken! Det ska bli spännande att följa.

Comments are closed.

%d bloggare gillar detta: