Enligt Min Humla
Inget är för stort eller för litet för Joshens slägga

2008-08-21

Jag är skeptisk

Kategori: Politik,Samhälle — Joshua_Tree @ 11:45

Det har varit tyst om FRA ett tag nu och jag är inte ensam om att ha haft en känsla av att något är på gång. Idag brakar det loss igen. I SvD och DN kan vi läsa att Centern tagit ett steg tillbaka, lyssnat på kritikerna inom de egna leden och arbetat fram ett nytt förslag. Gott så. Den nya riktlinjen är att man inte ska få avlyssna svenskar. Det låter ju fint, men är det inte märkligt att det är något man ska behöva kompromissa fram? Det borde vara en självklarhet att en nation inte slentrianmässigt ska avlyssna sina egna medborgare. Sådana medel ska bara få tas till när brottsmisstanke föreligger och då efter domstolsbeslut.

Problemet med den nya linjen är fortfarande att integritetsintrånget sker redan när man sållar ut vad som är svensk kommunikation och vad som är utländsk. Självaste Ingvar Åkesson har givit oss rätt på den punkten. Som Pär Ström skriver: Hur avgör man om en hotmailadress används av en svensk? Nej, jag är skeptisk. Liksom Christian Engström.

Jag är inte så väldigt insatt i hur internet fungerar rent tekniskt, men det är å andra sidan inte Staffan Danielsson heller. Följande citat skvallrar om det.

Tyvärr kan det behövas en möjlighet till spaning även i en och annan svensk dator, om till exempel terrorhot planeras.

Nej, Staffan! FRA ska inte, under några som helst omständigheter, in i våra datorer och rota! Det är illa nog att man vill avlyssna vår kommunikation, men i datorerna har de fan inte att göra.

Det må så vara att det inte alls är så Staffan menar. Jag är ganska övertygad om att det inte är så han menar. Men problemet är att vi har beslutsfattare som inte är insatta i det tekniska, och som dessutom har mage att tala om för oss andra att vi inte har förstått. Jag vill också påstå att förtroendet både för våra politiker och för FRA är så skadat att ingen lösning som lämnar det minsta uns av godtycklighet eller tolkningsutrymme är acceptabelt. Att Federley dessutom försöker återta sin position som FRA-kritiker är smått komisk. Vi har inte glömt, Federley. Vi kommer aldrig att glömma, och vi kommer aldrig mer att tro på dig. Byt jobb.

Men, för att avrunda i en mer positiv anda; det är naturligtvis positivt att diskussioner förs och att de som drivit igenom lagen är beredda att backa. Tyvärr tror jag dock att det finns för mycket prestige inblandat, vilket gör att alternativet att helt enkelt riva upp skiten med rötterna och börja om från början är otänkbart. Vilket är synd, för jag tror faktiskt att politiker som vågar säga att man har lyssnat, tagit till sig kritiken, insett att man begått ett misstag och därför avser rätta till det, vinner på det. Det är inte att tappa ansiktet, det är modigt. Och rent krasst är förtroendet för regimen vid det här laget så stukat att de lika gärna kan chansa på att jag har rätt.

An error doesn’t become a mistake until you refuse to correct it.

- O.A Battista


Andra bloggar om: , , , , , , , , intressant?

21 kommentarer »

  1. enkla Z — 2008-08-21 @ 11:53 [ Quote ]

    Tyvärr tror jag dock att det finns för mycket prestige inblandat, vilket gör att alternativet att helt enkelt riva upp skiten med rötterna och börja om från början är otänkbart

    Son någon skrev till Dagen: det handlar snarare om att regeringen sålt skinnet innan björnen var skjuten. De har så klart hållit på och slutit en del avtal under våren (och sommaren) med USA, Ryssland eller vilka det nu är, om att utbyta information om varandras medborgare.

    I alla fall enligt tidningsnotiser som man sett under sommaren.

    Regeringen har själva sett till att de inte har kontrollen över denna lag längre, och naturligtvis skulle relationenr mellan Sverige och supermakterna frosta till om FRA-lagen revs upp. “Vi har ju lovat”

    Det blir nog ett blankt nej idag, till interpellationen, pga att Tolgfors ändå inte längre har något att säga till om.

    enkla Z’s last blog post..Den där sköna biten…

  2. Joshua_Tree — 2008-08-21 @ 11:56 [ Quote ]

    Det är förmodligen med USA man har slutit avtal ja. Det är nämligen den ryska björnens skinn man har sålt, och den svenska tigerns kom med på köpet.

  3. enkla Z — 2008-08-21 @ 12:03 [ Quote ]

    Åhå

    enkla Z’s last blog post..Den där sköna biten…

  4. pingback från Dimridåer från centern om FRA « Christian Engström (pp) — 2008-08-21 @ 12:29 [ Quote ]

    [...] av Enligt Min Humla » Jag är skeptisk — 21 augusti 2008 @ [...]

  5. pingback från En centerskål! « Dexion — 2008-08-21 @ 13:01 [ Quote ]

    [...] Joshen [...]

  6. Tor — 2008-08-21 @ 13:10 [ Quote ]

    “Problemet med den nya linjen är fortfarande att integritetsintrånget sker redan när man sållar ut vad som är svensk kommunikation och vad som är utländsk.”
    Inte om man filtrerar efter IP-adress. Det är inte ett dugg integritetskränkande.

    “Självaste Ingvar Åkesson har givit oss rätt på den punkten.”
    Enligt motståndarna som varit med och tryckt på för centerns nya förslag skulle det inte vara FRA som står för den här filtreringen. Från förespråkarna och Staffan Danielsson har vi dock inte fått något tydligt besked om den saken.

  7. Joshua_Tree — 2008-08-21 @ 14:43 [ Quote ]

    Tor on 2008-08-21 at 13:10 said:

    “Problemet med den nya linjen är fortfarande att integritetsintrånget sker redan när man sållar ut vad som är svensk kommunikation och vad som är utländsk.”
    Inte om man filtrerar efter IP-adress. Det är inte ett dugg integritetskränkande.

    “Självaste Ingvar Åkesson har givit oss rätt på den punkten.”
    Enligt motståndarna som varit med och tryckt på för centerns nya förslag skulle det inte vara FRA som står för den här filtreringen. Från förespråkarna och Staffan Danielsson har vi dock inte fått något tydligt besked om den saken.

    Nej, så skulle man kunna göra. Men: Om man sorterar efter IP-adresser, behöver man då verkligen koppla in kablar för att spegla all trafik? Det är det allt kokar ner till. När kablarna är på plats förlorar vi kontrollen över vad som avlyssnas egentligen.

    Men visst. En första sortering som görs av någon annan än FRA är helt klart ett steg i rätt riktning.

  8. Joshua_Tree — 2008-08-21 @ 14:44 [ Quote ]

    enkla Z on 2008-08-21 at 12:03 said:

    Åhå

    enkla Z’s last blog post..Den där sköna biten…

    Ja, jag antar att det är den ryska björnen iaf. Bland annat. Och de där araberna förstås.

  9. pingback från Rick Falkvinge (pp) » Blog Archive » Centern sviker - igen — 2008-08-21 @ 14:59 [ Quote ]

    [...] som bloggat om FRA nyligen (skrapat från bloggar.se): Stockholm enligt Ankersjö, Enligt Min Humla, Christian Engström (pp), Opassande, Björn Wadström – ettan, Steve Lando, Trottens Betraktelser, [...]

  10. Oksana — 2008-08-21 @ 15:25 [ Quote ]

    Ja, att de plockar fram Federley ur garderoben tyder på idioti eller desperation.

    Antingen så tror den geriatriska partiledningen att Federley är “kung på kidsen” eller så har de lyssnat på hans böner när han har bett om en sista chans att rädda sin karriär.

    Nej Federley ska bort bort bort !

  11. Fritänk — 2008-08-21 @ 15:52 [ Quote ]

    Nej, så skulle man kunna göra. Men: Om man sorterar efter IP-adresser, behöver man då verkligen koppla in kablar för att spegla all trafik? Det är det allt kokar ner till. När kablarna är på plats förlorar vi kontrollen över vad som avlyssnas egentligen.

    Vad jag förstår från centerpartister så ska avskilningen av transittrafik göras av operatörerna på IP-nummernivå och inte av FRA. Detta minskar betydligt risken för missbruk. För att ytterligare stärka detta borde det vara uttryckligen förbjudet för operatörerna att förse FRA med ursprung eller destination i Sverige för att inte staten ska kunna sätta press på operatörerna med undantag.

    Fritänk’s last blog post..Centern föreslår ändrad FRA-lag

  12. Joshua_Tree — 2008-08-21 @ 15:58 [ Quote ]

    Som jag just har skrivit hos Erik Hultin: Om de får fram en lösning som innebär signalspaning utan massövervakning så är jag glad och tacksam. Tills vidare är jag dock skeptisk. Det har hängts på ganska många sidenband och doftgranar på skiten vid det här laget, så Hultin och andra förstår säkert vår skepsis. :)

  13. Tor — 2008-08-21 @ 16:20 [ Quote ]

    Det skulle ju förstås fortfarande vara massövervakning – bara inte av svenska medborgare…

  14. Joshua_Tree — 2008-08-21 @ 16:28 [ Quote ]

    Nej, och här finns det en annan otäck tanke: Det pratas om avtal med USA och om en gigantisk avlyssningsapparat i EU. Det pratas också om utbyte av information mellan stater. Så… Regimen skulle kunna låta bli att avlyssna svenskar och istället avlyssna, inte fan vet jag, belgare, och därefter byta till sig information om svenskar som fastnat i Belgiens nät. Och så kan vi avlyssna tjecker och byta till oss information av Tjeckien. Och så vidare. Kort sagt; om dylika system införs i alla EU-länder så behöver inte Sverige avlyssna svenskar – Sverige kan få den informationen ändå. Vilket är precis lika illa.

  15. drf — 2008-08-21 @ 20:50 [ Quote ]

    Jag fattar inte riktigt vad skillnaden är mellan det här och allt som sagts tidigare? Kanske är det jag som läser för slött, men jag tycker bara det här är ännu en av de där doftgranarna som tyvärr enbart verkar vara till för att distrahera oss.

    Bluäeeh.

    drf’s last blog post..Tips: Hoodboard.com

  16. Joshua_Tree — 2008-08-21 @ 21:01 [ Quote ]

    Mja, skillnad är det nog ändå, om operatörerna gör en första sortering för att ta bort sån trafik som FRA inte ska ha tillgång till. Det är ett steg i rätt riktning, om det är tekniskt möjligt. Det råder viss oklarhet kring det tycker jag. Sen instämmer jag i Oscar Swartz reservation – FRA ska inte rota i civil trafik alls.

  17. pingback från Erik Laakso | På Uppstuds » Så många FRAgetecken kvar — 2008-08-22 @ 5:14 [ Quote ]

    [...] som bloggat om FRA nyligen (skrapat från bloggar.se): Stockholm enligt Ankersjö, Enligt Min Humla, Christian Engström (pp), Opassande, Björn Wadström – ettan, Steve Lando, Trottens Betraktelser, [...]

  18. pingback från Lowdin.com i Bromma » Bloggarkiv » FRA och Internet — 2008-08-22 @ 14:42 [ Quote ]

    [...] andra som bloggat om FRA nyligen, listan är lånad från Erik Laakso: Stockholm enligt Ankersjö, Enligt Min Humla, Christian Engström (pp), Opassande, Björn Wadström – ettan, Steve Lando, Trottens Betraktelser, [...]

  19. pingback från Kommande FRA-händelser « Christian Engström (pp) — 2008-08-24 @ 22:18 [ Quote ]

    [...] (pp), Opassande #5, Opassande #6, Drottningsylt, Enligt Min Humla, Rick Falkvinge (pp) #4, Enligt Min Humla igen, Christian Engström (pp) igen, Rick Falkvinge (pp) #5, Opassande #7, ProjektPåRiktigt, [...]

  20. pingback från Rick Falkvinge (pp) » Blog Archive » Medborgardemonstrationer 16 september — 2008-08-26 @ 12:20 [ Quote ]

    [...] #7, Jinges web och fotoblogg igen, Drottningsylt, Enligt Min Humla igen, Rick Falkvinge (pp) #5, Enligt Min Humla #3, Christian Engström (pp) #4, Rick Falkvinge (pp) #6, Opassande #8, Opassande #9, Christian [...]

  21. pingback från Anna Troberg » Likheterna mellan FRA och Särimner är slående — 2009-02-11 @ 12:49 [ Quote ]

    [...] Rick och Josh är inte heller imponerade av centerns utspel. Emma sammanfattar det hela mycket bra: “Det [...]

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Ordet är fritt

CommentLuv badge

Powered by WordPress
Creeper MediaCreeper