IPREDDR

På den gamla goda tiden, när en stor mur delade Berlin och mer symboliskt hela Europa, där solen sken på den ena sidan och det alltid regnade på den andra (beroende på vem man frågade) och atomvintern bara var en knapptryckning bort. På den tiden fanns det ett land som hette Deutsche Demokratische Republik, DDR. Östtyskland. Att de hade bakat in demokrati i nationens namn var antingen uttryck för en portion självsarkastisk humor eller troligare simpel propaganda, ty särskilt demokratiskt kan inte Östtyskland ens med bästa välvilja anses ha varit. Dock satte de tydligen en standard, emedan det numera är praxis att kalla sig saker utan att leva upp till det. Som liberal.

Nåväl. I det gamla Östtyskland ägnade man sig åt sträng censur. Man ville inte att landets ungdomar skulle utsättas för det kulturella förfall som pågick i väst med dess negroida rytmer och dylikt. All kultur skulle dessutom framföras på det överlägsna språket tyska, vilket förmodligen lät de styrande sova bättre om nätterna, försäkrade om att ingen sjöng nesliga sånger om dem på språk de inte förstod. Utöver detta var det förstås inte tal om kultur som på något sätt ifrågasatte Staten eller Regimen. Man gjorde sitt yttersta för att kontrollera det kulturella utbudet, helt enkelt.

Emellertid visade det sig inte vara så enkelt, ty radiovågor bryr sig inte om röda streck på kartor. Således flödade musik in från väst, rakt in i öronen på ungdomar i öst (utom i Dresden, som på grund av sitt otacksamma läge i radioskuggan kom att kallas Tal der Ahnungslosen) som tacksamt tog emot dem. Olagligt, förstås…

Efter upptäckten av brasilianska metalbandet Angra började jag nyfiket undersöka vad mer som kunde tänkas gömma sig i den forna portugisiska kolonin. Det stod inte på förrän ytterligare ett gäng bråttombrassar smattrat sig rakt in i bröstet på mig; Aquaria. Deras Luxaeterna är ett stycke vacker symfonisk metal, snudd på metalopera. Givetvis har jag hittat detta band via illegal fildelning.

Nå, nu är det ju så att jag inte har något emot att betala för min kultur så jag ville ju gärna köpa Luxaeterna, men det är inte så lätt. Det är nämligen så att skivan aldrig har släppts i Europa. Musikindustrin har ju som bekant delat upp världen i regioner, ungefär som kolonialmakterna en gång gjorde. Mycket modernt. Således, för att köpa ett lagligt exemplar skulle jag vara tvungen att importera från Asien eller Mexiko. Tittar jag på Amazon finns albumet att köpa för den nätta summan $34,99, och då är albumet utgivet av Seoul Records, så en inte alltför djärv gissning placerar utgivningen i Sydkorea. Utöver $34,99 tillkommer förstås frakt, och därpå också någon form av tullavgift. Dessutom borde jag väl betala svensk moms på hela kalaset också. Har jag riktig tur får jag betala tull två gånger – först för import till USA och sen till Europa. På CD Universe kan jag komma undan med $27,99, men fortfarande med samma påslag. Jag vill gärna betala för min kultur, men jag tycker om att äta också.

Efter idogt sökande hittade jag till slut en person som sålde albumet på Tradera för typ en hundring, så då slog jag till direkt. Till min förvåning visade det sig vara en obruten förpackning och inte något begagnat repigt skit, så en gissning är att det rör sig om någon som köpt på sig en massa musik i utlandet. Huruvida han betalat tullavgifter låter jag vara osagt, men nu har jag åtminstone min skiva. Kruxet är bara att varken Aquaria eller deras skivbolag tjänade något på transaktionen. Jag köpte en skiva, men de fick inte ett dyft mer än de fick när jag ”stal” en digital kopia på nätet. På vilket sätt tjänade upphovsmännen på den rådande ordningen?

Vad har det här med DDR och dess kulturcensur att göra då? Jo, jag tror nämligen att IPREDförslaget och liknande dumheter inte i första hand är en krigsförklaring mot fildelare per se. Jag tror att det är en krigsförklaring mot mindre skivbolag och mindre artister. Vi har länge haft en situation där ett fåtal bolag styr marknaden, där det finns en enorm tröskel, ungefär som Berlinmuren, att ta sig över för att komma in i finrummet, där väldigt få håvar in nästan alla pengar som omsätts. Flera har påpekat att försäljningen faktiskt ökat under fildelningseran, och det är här det börjar bli intressant. Jag tror nämligen att det förhåller sig så att det är massor av små artister och små bolag som står för ökningen, medan de stora bjässarnas kurvor står stilla eller rent av dalar en aning. De har råd med det, så jag har svårt att lida med dem.

Fildelningen är för oss idag vad radion var för folket i DDR; en ögonöppnare. En Vidgade Vyer Vortex, där man se vilken liten slätstruken fjant med ful frisyr man egentligen är i det enorma kulturflödet. Vi upptäcker kultur som vi inte kan hitta via de vanliga kanalerna, som undanhållits oss om man så vill. Vi upptäcker saker vi inte hade en aning om att det fanns. Vi är ute på grönbete, och De Fyra och deras bolagslakejer försöker desperat fösa in oss i fållan igen.

Jag kan förstå kultureliten som en gång fått kämpa sig över Berlinmuren med alla till buds stående medel för att ta sig in i det eviga rampljuset, bara för att se muren raseras bakom dem och horder av konkurrenter strömma in på marknaden. Jag förstår att den gamla modellen passar dem bättre. Lustigt nog hotar försvararna av den gamla ordningen med att om upphovsmännen inte får betalt kommer vi att drabbas av en kulturskymning som får DDR att framstå som ett kulturellt paradis. Ett ytterst märkligt påstående, då pengar aldrig varit det främsta incitamentet för framställande av kultur. Visst finns det förvisso de som framställer kultur främst för att tjäna pengar. Vi kan höra deras verk på Radio Rix varje dag. De skulle sannolikt lägga ner om pengaincitamentet försvann. Vilken tragisk förlust för kulturvärlden det vore!

Nu när vi har sett att gräset faktiskt är grönare på andra sidan får nog upphovsrättsmaffian ta i ännu hårdare om de ska få in oss i fållan igen. Föreslå obligatorisk lobotomi av bångstyriga kulturälskare vet jag. Jag vill ha Metallicas hjärnkirurg, han verkar grundlig.

Could have had give
Could have had take
We could’ve made anything we wanted to make
So we made ‘Wheel Of Fortune’
And all the popular songs
We made a land where crap is king
And the good don’t last too long

Spock’s Beard – The Good don’t Last


Andra bloggar om: , , , , , intressant?

33 reaktioner på ”IPREDDR

  1. Väl skrivet

    Det finns dock en lucka i resonemanget, och det är filmer och tv-spel, två kulturella uttrycksätt som i en helt annan grad än musik är beroende av en budget för att finnas. Många missar dem när det skall pratas siffror i argumentation för fri fildelning. Jag tror faktiskt att det finns risker att om dagens situation håller i sig så kommer vi få ett svagare kulturutbud, åtminstone på vissa områden. Inte för att jag har så mycket bättre idéer (IPRED kan inte med den bästa vilja i världen kallas för en bra idé), men jag tror att hela grejjen med att hitta ”alternativa lösningar” som man föreslår film- och skivbranchen etc. att göra är mycket, mycket lättare sagt än gjort, kanske till och med omöjligt.

    Jag har läst Oscar Wilde hela dan (gratis, på internet, lagligt) och är lite snurrig i skallen. Bättre meningsbyggnad en annan dag.

    Mvh
    Mattias

  2. [Comment ID #51940 Will Be Quoted Here]

    Du har en poäng där. Kanske borde vi inte prata om kultur som en enhet, utan mer se till de olika kulturyttringarnas enskilda förutsättningar. Men det handlar ju också om respektive branschs förmåga att anpassa sig också. Märkligt nog tycks spelbranschen göra det. Det är i alla fall inte den som gråter, trots att (eller på grund av) att den utsatts för piratkopiering sedan dag ett.

  3. Jag tror att det finns minst en till förklaring till varför skivindustrin anser sig förlora pengar på fildelningen, nämligen att de pengar som kommer in kommer från ”fel” skivor.

    Om man tittar på utgivningen är det varje år sisådär 20-30 skivor och artister som bolagen verkligen pimpar för, och förväntar sig att folk köper. Det brukar vara en blandning av kompetent musik, lättpoppare som är söta i TV, gamla stjärnor som gör comeback och antas sälja på sitt namn, ett eller annat etniskt alibi, årets hjärndöda sommarplåga och några stereotyper till (ibland är flera stereotyper applicerbara på samma skivsläpp). Mönstret upprepar sig för varje år. Eftersom bolagen lägger reklampengar här är det här de förväntar sig inkomster.

    Kunderna av idag är inte så lättlurade. Naturligtvis säljer högprofilskivorna, men när kunderna samtidigt över fildelningsnäten har tillgång till artisternas hela tidigare historik är det lätt att hitta gamla favoriter, och nyupptäcka annat (ur kvartalsekonomins synvinkel) förhistoriskt. Folk köper skivor, men inte i spiken direkt efter släppet (där pengarna borde komma enligt skivbolagen), utan någonstans i den långa svansen efter tidigare skivsläpp…

    Barkman’s last blog post..Fredagsbläckfisk

  4. [Comment ID #51944 Will Be Quoted Here]

    Det är lite det jag vill säga, ja. Tack för att du fyller i och förtydligar. :)

  5. Har länge drivit tesen att eftersom äldre musik konkurrerar ut nyproducerad är det ett viktigt skäl till att de vill döda fildelningen. Och att det är därför de vill ha Forever minus en dag i längd.

    Jag har själv försökt köpa dvd:er direkt från webshoppar i Brasilien, brasilianska filmer som inte går att köpa här, men det är hopplöst. De vägrar leverera till Europa.

    Där har vi monopolskadorna som den nuvarande upphovsrätten innebär.

    Till saken hör att om man köper fimer på dvd över disk i Brasilien, är de mycket generösare med textremsor, trots att filmerna är för den inhemska marknaden. Åtminstone finns alltid textning på engelska och spanska. Ofta på fler språk. Jämför det med om man köper en dvd med en svensk film i Sverige – på sin höjd kan du få textning på danska och finska…

  6. Tanken på vilket formidabelt smorgasbord hela det existerande kultutbudet hade kunnat utgöra, om inte ett dussin girigbukar hade köpt upp alla politiker som ”betyder något”, är ju svindlande.

    När du berättar om dina brasse-äventyr, så kan jag inte låta bli att tänka på hur länge jag ägnade åt mitt Kroatien-äventyr.

    Jag hade hört en fullständigt förtrollande melodislinga på en CNN-reklam för Kroatien. Bosoki- eller mandolinklink av högsta klass. Jag mailade CNN. Jag mailade Kroatiens turistinformation. Jag mailade flera journalister vars namn jag hittade i Kroatienrelaterade artiklar på nätet. Jag till och med fick visst hopp när jag fick kontakt med en viss Irena från Kroatien på PP:s forum, men inte ens det gav någonting.

    Jag vet fortfarande inte vad det var för underbar låt de spelade. Jag ÄR beredd att betala för mig, men ingen verkar vara villig att ta emot min betalning.

    Så vad göra?

    // En Som Aldrig Frågat Förut

    Björn Felten’s last blog post..Till påseende från Amazon.com

  7. RikMatts: Du har definitivt en intressant poäng där! Jag har inte tänkt på det så, men det är klart en intressant teori. Beträffande Brasilien så hade jag ett guldläge. Jag hade en bekant som var och reste runt i Brasilien. Tyvärr upptäckte jag den brasilianska metalscenen först när hon var till att åka hem. Jag frågade om skivorna var billigare där och om hon ville handla ett par åt mig, men som jag fattade det skilde inte priserna så ofantligt. Först efter att hon åkt hem insåg jag att en del av det där jag ville ha inte ens går att köpa här! *pannklapp!*

    Björn: Åh, vad sånt där är frustrerande! Jag förstår dig. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig. Skriv en passionerad bloggpost om det – bloggosfären har oanad förmåga och vilja att hitta det man behöver. :)

  8. Jag tycker din fråga är valid. Om en bok (CD, DVD etc) inte längre säljs i nytryck förlorar inte upphovsmannen mer på en nedladdning än om boken skulle köpts på ett antikvariat.

    Således borde det vara fullt tillåtet att ladda ned boken (eller dylikt) inte finns för nyförsäljning eller om den endast finns för försäljning till ett väsentligt högre pris än vad den ursprungligen kostade.

  9. [Comment ID #51958 Will Be Quoted Here]

    Jag håller med dig, men även den ståndpunkten har sina problem. Var går gränsen för hur mycket dyrare exemplaret får vara för att vara ok? Får man räkna in merkostnader som frakt och tull i det priset? Ska man kompensera för inflation? :) Men ja, saker som ingen längre är intresserad av att sälja borde absolut vara fritt. Det är inte rimligt att ett verk försvinner – vilket är en förlust både för publiken och upphovsmannen – bara för att bolaget som äger de ekonomiska rättigheterna inte finner det intressant att tillhandahålla exemplar i handeln.

  10. jamen det är ju som trolltyg i tomteskogen som ingen får se för att ingen vet vem som äger rättigheterna. Jag _vill_ betala för trolltyg, men hur?

    Drottningen’s last blog post..Och din då?

  11. Ja jävlar, nu fick du in ytterliggare en aspekt på denna fråga, väl skrivet!
    Mvh/ en tämligen osynlig medlem i piratpartiet/ som inte är finnig o tonåring/ nidbilden stämmer inte, tvärtom.

    (”41 år gammal, singelmor med hyfsad inkomst, som även fick sin mor att rösa på PP.” förvisso en parantes.)

  12. [Comment ID #51964 Will Be Quoted Here]

    Jag brukar vara bra på att, medelst skohorn, trycka in liknelser. Heja mor din förresten. Ska se om jag kan övertyga min egen. :)

  13. Det kanske är dags att börja prata om vilka SKYLDIGHETER upphovsrätten skall ge och inte bara rättigheterna. Det kanske borde vara ”70 år efter upphovsmannens död eller så länge innehavaren av rätten fortsätter göra verket tillgängligt för oinskränkt försäljning”

    Accidental Pirate’s last blog post..200 spänn för gammal Springsteen-platta

  14. Jämförelsen du gör känns fasansfullt relevant, och det handlar inte bara om IPRED, FRA och så vidare.

    Jag kan ha fel, men det känns som om hela apparaten nästintill blivit för stor för att hantera sig själv och börjar vrida sig åt fel håll i sina försök att utvecklas. Man lyssnar inte längre till folket vid större politiska beslut utan tillgodoser en liten grupp människors intressen och skapar särlagstiftningar över hela EU.

    Samtidigt som detta sker försöker man ombilda samma union till en stat (mer eller mindre) med centralt styre, som redan nu visat sig ej fungera i samband med olika omröstningar och annat (Telekompaket o.s.v.).

    Känns som om att vi sakta men säkert återgår till forna tiders Tyskland, Sovjet och andra fascist-stater i någon form av evolutionär regression. Har ”vi” verkligen glömt alla lektioner som historien lärt oss? Varför känns det som om våra svenska politiker inte förstår detta?

    Daniel Nyström’s last blog post..Handling large scale worm infections

  15. mattias,

    Problemen som fildelning innebär för andra branscher än musikindustrin har nämnts ett antal gånger i IPRED-debatten, men vad jag ser så har lösningar för detta tagits upp allt för sällan. Nu tänker jag visserligen fränst på spelbolagen, och hur de enkelt kan tjäna pengar på fri distribution av spel.

    Kortfattat är tanken att spelen antingen finansieras av reklam eller av s.k. ”microtransactions”, dvs handel av varor i spelet, köp av uppgraderingar o.s.v. Denna affärsmodell har uppstått främst i Sydkorea där utgivare har länge tampats med piratkopiering, men förgäves. Så de bytte helt enkelt affärsmodell, och går rätt bra med vinst på detta.

    Den nystartade PC Gaming Alliance, som leds bland annat av de stora hårdvarutillverkarna har gått ut med ett antal upplyftande uttalanden i debatten kring piratkopiering av PC-spel. De har förespråkat andra affärsmodeller och sätt att tjäna pengar på de som inte betalat för spelet, det är denna typ av entreprenörsanda som behövs för att anpassa sig till den nya förändrade marknaden.

    Såvitt jag vet har däremot filmbranschen problem, men även här finns det sätt att tjäna pengar. Nämligen, gör en bra film så kommer publiken att betala för det. Även om de måste fildela för att hitta den i första taget. Ett ypperligt exempel på hur fildelning kan ge stor ekonomisk och kulturell vinst för upphovsrättsmännen är filmen ”The Man From Earth” som fildelades, uppskattades, och slutligen köptes.

    Det jag vill få fram är nog att med tillräckligt stor vilja och kreativitet går det att anpassa sin affärsmodell till vad som tycks vara omöjliga omständigheter.

  16. [Comment ID #51976 Will Be Quoted Here]

    Någon har sagt ungefär: ”Av historien kan vi lära oss att vi inget lär oss av historien.” Det passar ganska bra just nu.

  17. [Comment ID #51979 Will Be Quoted Here]

    Tack för informationen. Även om jag har läst om nya intäktsmöjligheter i spelbranschen känner jag att jag har för lite kött på benen för att ha en utläggning om det, så därför är det välkommet att andra fyller på. Det är det som är det fina med bloggosfären – det kommer fram så mycket kunnig information i kommentarer. I allmänhet har jag dock alltid haft en känsla av att spelbranschen är mer flexibel än övriga kulturformer. Kanske för att det är en yngre bransch, en bransch som dragits med den digitala kopieringens möjligheter och förbannelser från dag ett, eftersom digitaliseringen i sig varit en förutsättning för branschens existens?

  18. ”Det finns dock en lucka i resonemanget, och det är filmer och tv-spel, två kulturella uttrycksätt som i en helt annan grad än musik är beroende av en budget för att finnas.”

    Håller helt med att de behöver budget, men inte att TV-spel skulle ha några problem med att anpassa sig till det nu rådande distributionskanalerna.

    Just TV-spel är väl ett lysande exempel på att internet kan användas för att skapa helt nya, enorma, betalningsströmmar?

    Det är väl inget spel och ingen spelkonsol som idag INTE är uppkopplat, på ett eller annat sätt. Och det vi kallar TV-spel idag är en enorm bransch med otroliga vinster.

  19. Du lurade mig lite med ”snudd på metalopera” – då förväntade jag mig storslagen sång, men det här låter mer så som jag uppfattade även Angra (Matos, antar jag). Skrikigt. Musiken faller mig dock definitivt på läppen. Tänk om de hade haft en sångare med djup och kraft!

    *hittad en gammal icke-ristad runa*

    Mia*’s last blog post..Tips: Dagens Geek Meet sänds live

  20. [Comment ID #51995 Will Be Quoted Here]

    Inte nog med att det är en yngre bransch, det är framför allt en bransch där teknologin som stofilkreatörerna ligger vaken om nätterna och kallsvettas över är själva grundstenen. Folk som håller på med spelutveckling kan tekniken, något annat vore otänkbart. Därför är de inte rädda för den och tvekar inte att utnyttja den på nya sätt.

    Inte för att spelindustrin är någon som går i bräschen för utforskandet av nya affärsidéer direkt, de säljer produkter på plastbitar de också, men samtidigt så tror jag inte att de är lika maniskt fästa vid sina plastbitar som skivindustrin. De skulle nog kunna lägga av med det utan problem, grejen är väl att många spelare fortfarande vill köpa spel på skiva, i ask. Till skillnad från musik-cd så är det ju praktiskt. Jag skulle inte vilja ha alla spel jag äger liggandes på hårddisken, t ex. Eller vara tvungen att ladda ner dem igen när jag får lust att spela något jag inte har installerat.

    West’s last blog post..Lite sötningsmedel i botten så går medicinen ner

  21. Ifall upphovsrättstalibanerna fortsätter på detta vis så kommer vi unga att överge all redan producerad kultur skyddad av de rabiata upphovsrättslagarna.

    Vem vill sitta i fängelse fyra år för att ha laddat ned Magnus Uggla eller Abba? Låt gamlingarna “njuta” av sin egen kultur och vi unga av vår egen, som vi nu håller på och skapar.

    Det vore förskräckligt för samhället i stort, och mest förskräckligt för alla befintliga kulturskapare, och intressenterna bland upphovsrättstalibanerna.

    När årtiondena har gått, är Per Gessle, Eva Dahlgren med flera glömmda och begravda.

    Med dagens teknik så är det mycket lättare än någonsin att producera kultur, och många gör redan det. Jag är fascinerad av allt som enskilda individer producerar, kvaliten är varierande, från mycket bra till mycket dåligt. Ju fler så producerar, desto större sannolikhet för att nya talanger kommer fram. De flesta som producerar har olika varianter av (cc)-licens (Creative Commons), som tillåter exemplvis fildelning.

    De flesta som producerar på detta sätt har också en “donate”-knapp på sin webb, eller annat ställe, där filerna finns tillgängliga, så vi fans kan stödja verksamheten, så de kan fortsätta med det vi uppskattar. En hel del klarar att försörja sig på de intäkterna.

    Ett bra webb att börja utforskningen på är Blip.tv, http://www.blip.tv

  22. Drf: Tack. Det värmer extra när orden kommer från en av de bästa på analogier.

    Dennis: Jag sitter just nu och funderar över vilken slags härdsmälta man har drabbats av om man är villig att totalt kvadda sitt eget varumärke och alienera sina kunder, för att ett bolag ska kunna dra in pengar på utpressning och stämningar. Nåja, det är deras problem. Ju fortare dumjävlarnas försäljning dippar, desto bättre. Det kommer en bloggpost i ämnet snart.

  23. Väl fint skrivet..

    Bugar ..

    Och Pervodoktorn lol bara namnet på påminner mig om vår lokaläkare penti som tafsade på sina patienter.

    Riktigt snusk , när en pollenallergiker kom in med svullna ögon elelr liknande brukade han smeka deras pungkulor.

    Ehhhh Oke sen undrar dom varför folk oroar sig över läkararnas sexuella läggning.

    ringer du och frågar sjukhuset kommer dom säga att det är sekretess och inte har med saken och göra..

    har jävligt mycket med saken och göra om en pedo elelr liknande blir läkare tycker jag ,,, lol lite off topick med det var ordet pervodoktrons fel lol hahahah

    Ha det gött broder

    Ehhhhh ; /

  24. Tack för berömmet, Mike. Sen kan jag iofs tycka att du gott kan hålla dig till ämnet och posta dina synpunkter i anslutning till respektive artikel. Det blir lättare för andra besökare att hålla reda på vad du pratar om då.

Kommentarer inaktiverade.