Enligt Min Humla
Inget är för stort eller för litet för Joshens slägga

2007-11-26

Debattens Rom

Kategori: Samhälle — Joshua_Tree @ 22:42

Försöken att diskutera prostitutionens vara eller icke vara börjar mer och mer kännas som ett godståg på väg mot en given destination. Med viss variation i vägen fram slutar det alltid i det tröttsamma din dotter-argumentet. Skulle du vilja att din dotter säljer sex? Eller suger gubbkuk, om debattören vill visa upp en något mindre förlåtande och mer rabiat sida. “Din dotter”-argumentet är debattens Rom - alla vägar bär dit.

Förutom att det är ett argument som alltför väl visar hur prostitutionsmotståndarna bygger sina åsikter på emotionella grunder snarare än rationella så är det tröttsamt såtillvida att den som ställer frågan sällan är kvar och tar till sig svaret. För svar levereras faktiskt nu och då.

Själv känner jag ofta för att besvara frågan med “jag har ingen dotter” eftersom jag tycker att frågan är ointressant och förtjänar ett ointressant svar. Men istället för att ta den fega utvägen ska jag utveckla svaret lite. Skulle jag vilja att min dotter sålde sex/sög gubbkuk?

Nej. Först och främst på grund av det rådande klimatet i samhället som gör att hon skulle få bedriva sin verksamhet i ljusskygga miljöer som utsätter henne för risker. För att hon inte skulle ha möjlighet att ansluta till ett fackförbund som tillgodoser hennes och hennes kollegors intressen. För att hon i praktiken inte skulle kunna deklarera sin inkomst och därför istället riskerar sköntaxering om hon öppet berättar om sitt yrke. För att hon inte skulle få några pensionspoäng. Med mera. Det är den rationella sidan av saken.

Den emotionella sidan av mig säger också nej. Känslor går inte att argumentera för, men det handlar inte om själva pengarna. Jag önskar inte att min dotter knullar runt alls. Min syn på sex är sån och det kan jag inte ändra på - jag har aldrig förstått mig på runtknullandet. Det betyder inte att jag fördömer det, bara att det inte överensstämmer med min ryggradskänsla. Kanske för att jag har sett för många exempel på runtknullande som kompensation för låg självkänsla och brist på självrespekt. Dock; om min dotter vill ha stock, om det är vad hon verkligen vill och inte bara ett substitut för självkänsla, då hoppas jag att hon får ihop till en hel jävla skog! Huvudsaken är nämligen att hon är lycklig.

Andra yrken jag inte skulle jag vilja att min imaginära dotter ägnade sig åt innefattar till exempel telefonförsäljare eller handläggare på Trafikförsäkringsföreningen. Dock är det så att om hon ändå väljer att arbeta med något av ovanstående, oavsett anledning, så vill jag att hon ska slippa utstå spott och spe för sitt yrkesval. Och ärligt talat skulle jag föredra att hon fick betalt för att ge någon en orgasm framför att hon ringde hem till folk och drev dem till vansinne eller hånade skuldsatta bilägare med ockerräntor.

I slutänden är det emellertid helt egalt vad jag vill och inte. Min framtida dotter är nämligen en individ, och som individ är det upp till henne att göra sina val. Jag vill att hon ska ägna sig åt sådant hon tycker om och trivs med, inte sådant som jag tycker om och trivs med.

Jag finner det dock ytterst intressant att det alltid handlar om “din dotter”. Aldrig “din son”. I synnerhet som argumentet nästan alltid kommer från feministiskt håll där det ska vara könsneutralt och fint. Är inte det spännande?

För mig spelar det ingen roll. Jag resonerar enligt ovanstående beträffande min hypotetiske son också. Vill han slicka kärringfitta (för att bibehålla den rätta stämningen i debatten) så ska det stå honom fritt att göra det, och vill han ha stock så hoppas jag att det finns en skog till honom också, med eller utan pengar. För det är just de där pengarna det alltid handlar om, eller hur? Eller är det ok att din dotter suger gubbkuk gratis? För ett par drinkar? Gifter sig rikt? Hm?

“Din dotter”-argumentet, kompletterat med förskönande omskrivningar som “suga gubbkuk”, fyller ingen annan funktion än att försöka stigmatisera och väcka anstöt. Meningen är att du ska tänka på din oskuldsfulla dotter som barn, tillsammans med en skallig lönnfet svettig farbror med engelska tänder. Det är psykologi - det är fullt naturligt att föräldrar alltid tänker på sina avkommor som barn även när de är vuxna och har egna barn. Och det är lika naturligt att föräldrar vill beskydda sina avkommor och se dem som oantastliga. Det är därmed att betrakta som ett ohederligt argument som inte hör hemma i en saklig debatt. Att plocka fram den retoriken är som att bita av sin motståndare örat i en boxningsmatch.

Men som Galenskaparna & Aftershave myntade i en sketch: Man får göra så om man inte kan vinna på annat sätt.



Andra bloggar om: Andra bloggar om: , , , , intressant?

47 kommentarer »

  1. pingback från deep|edition » Att argumentera för att döda en diskussion — 2007-11-26 @ 23:34 [ citera ]

    […] precis som Josh så briljant påpekar så slutar i princip alltid diskussionen om prostitution och sexarbete på samma sätt - att någon […]

  2. Ulrika — 2007-11-27 @ 0:52 [ citera ]

    Jag måste fråga: är jag den enda som gör kopplingen kärlek - sex? Nej, ingen moralsynpunkt utan bara känsla.

    Jag har haft sex utan kärlek - suger, boring, aldrig mer.
    Jag har sex med mitt livs kärlek - det bästa som finns.

    Jag älskar min pojkvän över allt annat, i varenda cell i min kropp. jag vill inte att nån annan rör mig. Varje dag i fem år när jag vaknat (och han fortfarande sover) har jag viskat samma sak till honom: “Du är det bästa som någonsin hänt mig. Jag älskar dig mer än någonting annat och du är det vackraste jag vet”. Sex är heligt för mig (kan ju erkänna att jag inte hade särskilt… ehh.. frälst syn på sex i tonåren). Det är det finase jag vet.

    Jag vill att mina pojkar ska växa upp och också ha det så. Jag vill att de också ska få känna hur jag känner, för att det helt enkelt gör mig så lycklig.

    Kanske är jag gammeldags, men jag tycker fan sex är det vackraste som finns mellan två personer.

    Shit vad jag är blödig helt plötsligt, jag borde ju skriva för veckorevyn.

    Ulrika’s last blog post..Känslor är svåra

  3. Pelle — 2007-11-27 @ 1:55 [ citera ]

    Problemet är väl många gånger att de som inte låter andra leva sina liv som de vill utan dessa moralpinnar är de som tyvärr innehar den bristande självrespekten att inse att andra i sin tur inte delar dessa tidigares livsåsikter för att de jämt och ständigt måste påtala hur förkastligt detta är.Var en snubbe som en gång sa i historien att det aldrig någonsin gått att invadera ett land och påtvinga befolkningen nya åsikter utan att i slutänden inse sitt stora misstag i denna erövring.Likadant är det med prostitutionsdebatten.Har man fått för sig att det hjälper med ordet (förbjud) utan vidare insyn och delaktighet så har man påbörjat en dans i ett ämne där man förmodligen utpekat sig som en av dessa invaderande stater i en liten region som aldrig kommer att backa undan i en värld där många inte kan se två nakna kroppar i samlag när ämnet prostitution kommer upp som något som är var och ens egen fria uppfattning att delta i utan att påtvinga dessa aktörer lagar som de aldrig var med och fick bestämma över själv.Det kriget kommer dessa invaderande aldrig att vinna och har aldrig gjort.Men om och om igen står de där och stampar vid porten i ett frenetiskt försök att krossa dessa som inte delar ordet förbjud uppfattningen med sina numera enligt egen uppfattning moderna och rakbladsvassa lagar där Goliats gamla stenslunga fortfarande biter ifrån riktigt bra i denna moderna arme.Ganska patetiskt vid detta laget i historien.Men inte mindre komiskt att denna rakblads arme inte insett sina misstag och försökt korrigera dom.Kanske därför de irrar runt i debatterna ibland och väntar på ny attack order från i sin tur en ny snitsig lag som ska testas mor Davids gamla beprövade och fortfarande lika effektiva stenslunga mot dessa aktörer som inte gillade denna modera förbjud armes alla självgoda ideer.

    Ha det gott.

  4. Joshua_Tree — 2007-11-27 @ 7:54 [ citera ]

    Ulrika on 2007-11-27 at 0:52 said:

    Jag måste fråga: är jag den enda som gör kopplingen kärlek - sex? Nej, ingen moralsynpunkt utan bara känsla.

    Jag har haft sex utan kärlek - suger, boring, aldrig mer.
    Jag har sex med mitt livs kärlek - det bästa som finns.

    Jag älskar min pojkvän över allt annat, i varenda cell i min kropp. jag vill inte att nån annan rör mig. Varje dag i fem år när jag vaknat (och han fortfarande sover) har jag viskat samma sak till honom: “Du är det bästa som någonsin hänt mig. Jag älskar dig mer än någonting annat och du är det vackraste jag vet”. Sex är heligt för mig (kan ju erkänna att jag inte hade särskilt… ehh.. frälst syn på sex i tonåren). Det är det finase jag vet.

    Jag vill att mina pojkar ska växa upp och också ha det så. Jag vill att de också ska få känna hur jag känner, för att det helt enkelt gör mig så lycklig.

    Kanske är jag gammeldags, men jag tycker fan sex är det vackraste som finns mellan två personer.

    Shit vad jag är blödig helt plötsligt, jag borde ju skriva för veckorevyn.

    Ulrika’s last blog post..Känslor är svåra

    Nej, du är inte ensam om den kopplingen. Jag förutsätter dock att du inser att din syn på sex inte är den enda och att du accepterar det. Gratulerar till att du är så förälskad och har ett fantastiskt sexliv, men jag ser inte riktigt vad det har för relevans i sammanhanget.

    Själv har jag upplevt både högt och lågt vad gäller sex utan kärlek. Jag har både varit med om ett ligg som var så tråkigt att jag övervägde att fejka orgasm, men också ett som var jättehäftigt. Med känslor med i bilden får det dock en annan dimension och är inte riktigt jämförbart.

  5. Ulrika — 2007-11-27 @ 9:29 [ citera ]

    Nej, jag insåg att det är svårt att få folk att fatta vad jag menar. Vad jag menar är att man vill att ens barn ska få det bästa livet i världen och att de ska vara lyckligare än någon annan. Hänger du med? Vill man då att de ska tycka att sex är helt fantastiskt eller vill man att de ska se sex som en handelsvara?

    Ulrika’s last blog post..det bästa med julen

  6. Joshua_Tree — 2007-11-27 @ 9:46 [ citera ]

    Självklart vill man att ens barn ska få det bästa av livet. Jag ser ändå inte motsättningen i att sex skulle vara antingen fantastiskt eller handelsvara.

  7. Ulrika — 2007-11-27 @ 9:46 [ citera ]

    Och vad det har för relevans? Du frågar ju i inlägget varför man inte vill att ens barn blir hora. Jag svarar ju på det…

    Ulrika’s last blog post..det bästa med julen

  8. Joshua_Tree — 2007-11-27 @ 9:49 [ citera ]

    Du svarade inte på det i din första kommentar såvitt jag kunde se.

    Men för att göra en jämförelse angående att vilja det bästa för sitt barn: Det mest vedervärdiga jag någonsin jobbat med var att vara telefonförsäljare. Jag hade huvudvärk och magont varje dag och hatade mig själv. Men det var ett jobb. Jag vill inte att mina barn ska behöva jobba som telefonnasare. Men tänker jag förbjuda dem? Nej. Tänker jag förskjuta dem om de jobbar med det? Nej. Tänk om de rent av skulle tycka att det var roligt? Jag jobbade faktiskt med ett par kufar som, hör och häpna, tyckte att det var ett ganska roligt jobb.

  9. Ulrika — 2007-11-27 @ 9:49 [ citera ]

    Okej, än en gång, i min värld:

    Sex är inte en handelsvara. Sex är kärlek. Kärlek är sex. Det bästa som finns i livet är när man träffar ngn man älskar så mkt att man aldrig vill vara med nån annan igen.

    Jag vill att mina pöjks ska känna det också.

    Ulrika’s last blog post..det bästa med julen

  10. Joshua_Tree — 2007-11-27 @ 9:52 [ citera ]

    Jag har redan förstått att du tycker så Ulrika. Jag förstår att du vill att dina pojkar ska få uppleva samma sak. Gott så.

  11. Joshua_Tree — 2007-11-27 @ 9:53 [ citera ]

    Frågan är dock: Om nån av dina pojkar ändå av någon anledning tycker att det är en bra idé att kränga sexuella tjänster, ska du förskjuta honom då? Tycker du att han förtjänar spott och spe för det? Vill du att han ska utstå förakt från omvärlden?

  12. Ulrika — 2007-11-27 @ 9:54 [ citera ]

    Jag har aldrig sagt att jag skulle förskjuta dem va? Eller förbjuda dem? Nej. Jag har vuxit upp med en prostituerad och förstår inte varför jag skulle göra det?

    Hon har aldrig velat att jag ska bli prostituerad. Jag vill inte att mina pöjks ska bli det.

    Ulrika’s last blog post..det bästa med julen

  13. Ulrika — 2007-11-27 @ 9:55 [ citera ]

    Men varifrån har du fått att jag skulle förskjuta dem? Var skriver jag det? Jag är som sagt uppvuxen med en prostituerad (obs, ej min mamma). Varför MÅSTE jag vilja att de ska bli det?

    Ulrika’s last blog post..det bästa med julen

  14. Ulrika — 2007-11-27 @ 9:57 [ citera ]

    Dock kan jag säga att jag har väldigt svårt att se att nån i min familj börjar sälja sexuella tjänster. Förmodligen för att vi faktiskt levt med prostituerade och vet. Vi har inte lärt oss genom att läsa argt motstånd/förskönande romantik.

    Ulrika’s last blog post..det bästa med julen

  15. Joshua_Tree — 2007-11-27 @ 9:58 [ citera ]

    *suck* Vi pratar uppenbarligen förbi varandra. När du pratar om allt fint du vill att dina pojkar ska få uppleva så ser jag helt enkelt inte vad det har för relevans. Vem fan vill INTE det bästa för sina barn? Frågan, som jag ser det, handlar mer om hur man ska hantera det faktum att allt inte blir som man har tänkt sig.

    Och jag har aldrig skrivit att du har skrivit att du skulle förskjuta dem. Jag frågar bara.

  16. drf — 2007-11-27 @ 10:00 [ citera ]

    Snart är det dags att du skriver något som jag inte håller med om, jag börjar få ont i nacken av alla medhållande nickningar som uppstår vid läsandet.

    drf’s last blog post..Barbapappa beware

  17. Joshua_Tree — 2007-11-27 @ 11:39 [ citera ]

    Jag ska försöka. Jag kanske ska skriva en post om att man bör torktumla kattungar eller att Bodström är Messias. Så får vi se om inte vi råder bot på dina nackproblem. :)

  18. drf — 2007-11-27 @ 12:03 [ citera ]

    Det läskiga här är ju att jag skulle ta bra mycket mer illa upp om du skrev om Blodström på det sättet än om oskyldiga kattungar i torktumlare. :D

    Hu vad hemsk jag är.

    drf’s last blog post..Svackor och piratskägg

  19. Joshua_Tree — 2007-11-27 @ 12:06 [ citera ]

    Jag skulle inte våga skriva om Bodström på det viset. Risken finns att det skulle tas på allvar. Inte ens den största av idioter skulle väl kunna tro att jag menade allvar med att torktumla kattungar. Eller?

  20. drf — 2007-11-27 @ 12:18 [ citera ]

    Joshua_Tree on 2007-11-27 at 12:06 said:

    Jag skulle inte våga skriva om Bodström på det viset. Risken finns att det skulle tas på allvar. Inte ens den största av idioter skulle väl kunna tro att jag menade allvar med att torktumla kattungar. Eller?

    *host* Stina. *host*

    drf’s last blog post..Svackor och piratskägg

  21. Joshua_Tree — 2007-11-27 @ 12:19 [ citera ]

    *asg*

  22. Ulrika — 2007-11-27 @ 13:06 [ citera ]

    Förresten, du frågade var motsättningen fanns mellan att vara prostituerad och ha ett fantastiskt sexliv privat. Tja, jag har träffat många prostituerade i mitt liv och jag har fortfarande inte träffat en som har ett välfungerande sexliv bredvid eller efter sitt yrkesutövande.

    och självklart kan du ha helt andra erfarenheter, du kanske har prostituerade i din vänskapskrets som har grymt bra sexliv bredvid sina arbeten?

    Och nej, jag säger definitivt inte att det inte finns någon som har det. Det finns det säkert. Men precis som jag inte vill att mina pöjks börjar knarka för att jag sett hur det gått åt helvete för många, så vill jag inte att de säljer sex för att min erfarenhet är att det fuckar upp för mycket.

    men återigen, jag känner många happy partyknarkare som definitivt inte har ett liv i spillror, men vad jag sett har gjort att jag helst ser att de håller sig från det.

    De flesta prostituerade jag träffat har inte tyckt särskilt mycket om sexet, d.v.s. de har inte sett sig som våldtagna av fula gubbar. De har helt enkelt sett det som ett jobb. Du får sex - jag får pengar. Inget mer med det.

    Ulrika’s last blog post..det bästa med julen

  23. Ulrika — 2007-11-27 @ 13:10 [ citera ]

    nej, nu förenklade jag. de flesta jag träffat har känt sig våldtagna första gångerna, men allteftersom tiden gått har det slutat betyda något. Sex har blivit ett jobb, och ungefär samtidigt har sex inte funkat privat.

    Ulrika’s last blog post..det bästa med julen

  24. Joshua_Tree — 2007-11-27 @ 13:17 [ citera ]

    Nej, jag frågade var motsättningen mellan fantastiskt sex och sex som handelsvara låg.

    Jag både förstår och respekterar dina önskningar för dina barn. Det har jag gjort hela tiden.

    På det stora hela känns det här som en icke-diskussion eftersom jag tror att vi är rätt överens i våra personliga värderingar. Men vad jag hela tiden har försökt anfäkta är att personliga värderingar inte ska påtvingas andra.

    Jag får en känsla av att en av oss pratar om äpplen och en annan om apelsiner. Eftersom apelsin ska betyda “äpple från Kina” så måste det vara du som pratar om det senare. :)

  25. Ulrika — 2007-11-27 @ 13:20 [ citera ]

    ha ha, kan vara så. Äh, roligt att diskutera i vilket fall och det är alltid “skönt” att kunna sätta ord på saker man bara känt eller tänkt.

    Och ja, lär definitivt finnas tjejer som tänder på att sälja sig. Jag menar, folk har definitivt gjort läskigare saker privat när det gäller sex. Har du sett outsiders? jag har fortfarande inte fått ut en del av de där sekvenserna från huvet.

    Ulrika’s last blog post..det bästa med julen

  26. Joshua_Tree — 2007-11-27 @ 13:23 [ citera ]

    Åja! Folk gör fantastiskt märkliga saker. Outsiders… Det ringer nån klocka om blöjor och grejer, men det kan ha varit ett annat program.

    Och just for the record: Nu hemfaller du åt generaliseringen att det nödvändigtvis måste vara en kvinna som säljer sex.

  27. Ulrika — 2007-11-27 @ 13:29 [ citera ]

    Ah, sorry, kan bero på att det är mina tjejkompisars fel, de står för perversionerna. Typ dricka urin, binda varandra, slåss under sex (d.v.s. verkligen slåssslåss så de har blåtiror efter sex, inga snälla lavetter här inte) och ja, you name it. Att tjejer skulle kunna gilla sex är därför inte i mina ögon så märkligt.

    medan mina killkompisar är så himla rara och bara vill ha myssex. Märkligt det där.

    Ulrika’s last blog post..det bästa med julen

  28. Ulrika — 2007-11-27 @ 13:29 [ citera ]

    jag menar “att tjejer skulle kunna gilla att sälja sex”

    Ulrika’s last blog post..det bästa med julen

  29. Sophia B — 2007-11-27 @ 13:58 [ citera ]

    Tipsa mig den dag det blir aktuellt - dina framtida barn är verkligen att gratulera!

    Att förmå se värdet i knull och men att se skillnaden mellan det och älskog skulle många feminister må bra av. Samt att förmå att se värdet i sina egna preferenser utan att sätta dem före respekten för andra människors val och deras lycka.

    Good things - lyfter på hatten.

    Sophia B’s last blog post..Sex i skolan

  30. Joshua_Tree — 2007-11-27 @ 16:38 [ citera ]

    Ulrika on 2007-11-27 at 13:29 said:

    Ah, sorry, kan bero på att det är mina tjejkompisars fel, de står för perversionerna. Typ dricka urin, binda varandra, slåss under sex (d.v.s. verkligen slåssslåss så de har blåtiror efter sex, inga snälla lavetter här inte) och ja, you name it. Att tjejer skulle kunna gilla sex är därför inte i mina ögon så märkligt.

    medan mina killkompisar är så himla rara och bara vill ha myssex. Märkligt det där.

    Ulrika’s last blog post..det bästa med julen

    Yikes! Det där låter inte som sex så som jag känner till det. Undrar om jag har gjort rätt då…

    Sophia B on 2007-11-27 at 13:58 said:

    Tipsa mig den dag det blir aktuellt - dina framtida barn är verkligen att gratulera!

    Att förmå se värdet i knull och men att se skillnaden mellan det och älskog skulle många feminister må bra av. Samt att förmå att se värdet i sina egna preferenser utan att sätta dem före respekten för andra människors val och deras lycka.

    Good things - lyfter på hatten.

    Sophia B’s last blog post..Sex i skolan

    Tack, men bara därför får jag väl aldrig några barn. Stolpskotten däremot brukar yngla av sig som kaniner.

  31. Sophia B — 2007-11-27 @ 18:29 [ citera ]

    Klart du får barn! Vad försöker du antyda? Är inte Gud allvetande och god och den svenska rättvisan total?

    Sophia B’s last blog post..Sex i skolan

  32. Joshua_Tree — 2007-11-27 @ 19:47 [ citera ]

    Det är det jag försöker antyda ja. :)

  33. Nina — 2007-11-28 @ 2:22 [ citera ]

    Josh.Lysande.
    Blev ju även, kommentarmässigt, ett lysande exempel på hur omöjligt det är att inte bedöma utifrån sin personliga (hu vad hemskt, inte vill jag att…)ståndpunkt.

    Att det fortfarande ska vara så förtvivlat laddat att även intelligenta och förnuftiga människor står kvar på samma känslomässigt infekterade avsats och stampar?!

    Nina’s last blog post..Dagens skörd :D

  34. pingback från Teflonminne » Pansarkryssaren mot horbyn — 2007-11-28 @ 11:49 [ citera ]

    […] Bloggrelaterat: Att arbeta som eskort, Att arbeta som eskort 2, Att arbeta som eskort 3, Att arbeta som eskort 4, Louise P, Henrik Alexandersson, Pophöger, polymeriska tankar, Widar Nord, Frihet Fildelning och Feminism, Blogge Bloggelito, deep|edition, deep|edition 2, Enligt Min Humla […]

  35. Andreas — 2007-11-28 @ 19:53 [ citera ]

    Utan att ens snudda vid debattens ämne kan jag konstatera att det här var det bästa jag läst på länge.

    Andreas’s last blog post..The words I’ve been waiting for

  36. Joshua_Tree — 2007-11-28 @ 20:33 [ citera ]

    Tack och bock!

  37. Milo — 2007-11-29 @ 0:49 [ citera ]

    Det här var ta mig sjutton något av det bästa jag läst på länge! Är benägen att hålla med. Nja, det var en rad där uppe någonstans som inte stämde in på mitt eget liv… “runtknullande”… Trivs rätt bra med att ha det just så nu när jag är singel, prova mina vingar lite och utforska! =) Men, det passar ju då inte alla i smaken, och det respekteras.

    Kram så där bara! =) // Milo

  38. Joshua_Tree — 2007-11-29 @ 6:36 [ citera ]

    Ja som sagt; alla fungerar vi olika. Ta för dig om du trivs med det. :)

  39. pingback från oskuld eller hora - ett fritt val « the real mymlan — 2007-11-29 @ 10:50 [ citera ]

    […] bloggar och postningar i ämnet: Blogge Bloggelito, deep.edition, Enligt minHumla, Herr klokboks kollektion, Teflonminne, Att arbeta som […]

  40. pingback från Teflonminne » Söndags-roundup v48 — 2007-12-02 @ 21:30 [ citera ]

    […] Humla - som även inledde förra veckans roundup (vad fan är det med dig och måndagar, Josh?) - öppnade starkt i måndags med den bästa avhandlingen och sedermera avrättningen av relevansen i “Skulle du […]

  41. Solvieg — 2007-12-03 @ 11:25 [ citera ]

    1. Några få personer tycker säkert att det är ett värdigt liv att sälja sex och njuter/störs ej av detta.
    2. För de flesta människor är detta ej förstahandsvalet.

    Är det helt obekant för församligen här att många prostituerade har en bakgrund av incest, våldtäkt och missbruk. Hjälpen för dessa är knappast att man legaliserar prostitution. Varför ska det vara ok att utnyttja redan trasiga människor? Jag kallar inte detta ett fritt val, jag kallar det ett fortsatt utnyttjande. Oavsett könet på vederbörande. Och -nej, jag vill inte se min dotter/son/granne/syster/bror/medmänniska som prostituerad. Jämnförelsen med telefonförsäljare är ju rent patetisk.
    Jag häpnar.

  42. Joshua_Tree — 2007-12-03 @ 16:06 [ citera ]

    En stor del av det brasilianska fotbollslandslaget har växt upp i en misär som vi knappast kan förstå - ska vi förbjuda fotboll? Ditt resonemang är irrelevant och kronologiskt bakvänt. Och vet du? Prostitution är inte olagligt. Man häpnar.

    Dessutom är jämförelsen med telefonförsäljare inte alls så patetisk som du vill hävda (även om jag förstår att det där med logik och nyanser inte är helt lätt för dig) eftersom:

    1. Några få personer tycker säkert att det är ett värdigt liv att ägna sig åt telefonförsäljning och njuter/störs ej av detta.
    2. För de flesta människor är detta ej förstahandsvalet.

  43. pingback från Varför det inte går att diskutera prostitution | Kent Filppu — 2007-12-03 @ 19:29 [ citera ]

    […] Min Humla har skrivit ett mycket intressant inlägg med rubriken Debattens Rom som handlar om att varje gång någon försöker diskutera Sveriges imbecilla […]

  44. Thomas Tvivlaren — 2007-12-10 @ 17:16 [ citera ]

    Josh, I bow for thee!

  45. pingback från Enligt Min Humla » 2007 var jag arg på… — 2007-12-31 @ 17:27 [ citera ]

    […] där petandet i min mjölpåse igen. Sen ilsknade jag till på Anders Westgårdhs dubbelmoral och önskade stock åt mina ofödda barn, något jag trodde skulle ge rendera fler ilskna kommentarer än det gjorde. Det kanske helt enkelt […]

  46. pingback från Enligt Min Humla » Kvällens kräkmedel — 2008-02-09 @ 21:59 [ citera ]

    […] skulle kladda på Amy och där och då insåg jag att jag med lätthet hellre skulle se att min dotter var prostituerad än att hon var med i melodifestivalen. Hon lär ju ändå aldrig få någon kund äckligare än […]

  47. pingback från favorit i repris - oskuld eller hora « the real mymlan — 2009-02-21 @ 15:12 [ citera ]

    […] postningar i ämnet: opassande, Magister Christer, Blogge Bloggelito, deep.edition, Enligt minHumla, Herr klokboks kollektion, Teflonminne, Att arbeta som […]

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Ordet är fritt


Powered by WordPress
Creeper MediaCreeper