Allt är stöld

Femton miljoner kronor för att ha fildelat tjugofyra låtar. Det är, som många konstaterat, orimligt. Faktum är att det är alldeles för lite.

Med nuvarande lagstiftning gäller den ekonomiska skyddsrätten livstid plus 70 år. Därför vore det inte mer än rätt att den som fildelat illegalt också ska betala i livstid plus 70 år. Men med dylikt förfarande blir det förstås ett slags straffrabatt om man har fildelat många låtar, så därför bör påföljden för fildelning vara följande: Varje enskilt fildelat verk renderar böter à allt du äger och har och kommer att tjäna under din livstid, plus det din bröstarvinge äger och har och tjänar från den dagen du dör och 70 år framåt. Om bröstarvingen dör innan 70 år har gått ska dennes bröstarvinge i sin tur ärva skulden, och så vidare.

Jammie Thomas-Rasset, som alltså är anklagad för att ha fildelat tjugofyra låtar skulle således bli skyldig att betala till skivbolagen i 24 livstider plus 24 gånger 70 år. Om man för enkelhetens skull beräknar en livstid till 70 år (den genomsnittliga åldern för en människa är något längre, men bör förkortas något om allt man äger och har tas ifrån en) så blir matematiken alltså antal fildelade verk gånger 70 gånger 2. Plus rättegångskostnader. Och böter, så att samhället också har markerat. Och skampåleannonser som man betalar ur egen ficka. Arvingarna ska också hängas ut under kommande år. Minst en skampåleannons per livstid, fildelad upphovsman och ursprungsland för respektive upphovsman.

Nu hävdar förvisso Jammie Thomas-Rasset att hon är oskyldig, men dylika petitesser kan vi inte ta någon hänsyn till. Skivbolagen måste ju få betaaalt, eller hur? Med ovanstående modell torde deras framtid vara tryggad för en ganska lång tid framöver. Det är huvudsaken.

Och de där jävlarna som länkar till saker! Man kan ju inte länka till upphovsrättsskyddat material, det säger sig självt. Det ska självklart vara förbjudet, på samma sätt som det redan idag är förbjudet att peka ut vägen till biblioteket. Vi ska inte ha olika lagar för Internet och samhället i övrigt. Livstids avrättning på vatten och bröd är en lämplig påföljd.

Det får vara slut på dumheterna snart. Ska det vara så jävla svårt att betala för det man vill ha? Bibliotek är stöld. Att bläddra i tidningar i väntrum (trots att man inte ens vill läsa just de tidningarna men det är åtminstone bättre än att glo i väggen eller på den lungsjuka farbrorn mitt emot) är stöld. Passiv rökning är stöld. Att ge väganvisningar är stöld. Hur ska annars GPS-tillverkarna få betaaalt? Förresten är det stöld att använda GPS också. Jag misstänker att försäljningen av vägkartor har minskat drastiskt, till skillnad från försäljningen av biobiljetter som ökar men givetvis skulle ha ökat med flera hundra procent om det inte vore för fildelning, hemmabiosystem och HDTV. Kranvatten är stöld. Att laga sin egen bil är stöld. Städning är stöld. Allt är stöld.

Det enda som inte är stöld är att plagiera andras låtar och ställa upp i Melodifestivalen med dem.

Eller varför inte den här samlingen som tyvärr känns ofärdig och är dåligt synkad men innehåller en del intressant bevismaterial.

Och jag behöver väl inte ens nämna likheten mellan Star Pilots Higher och Boy meets Girls Waiting for a star to fall?

Att göra intrång i den ideella upphovsrätten genom att påstå att man egenhändigt skapat något man i själva verket lånat av någon annan, dessutom i syfte att tjäna pengar, det är ingenting jämfört med att dela med sig av upphovsrättsskyddat material utan vinstsyfte. Eller att länka till det, vilket ju är vad The Pirate Bay fälldes för i tingsrätten, och en man i Hälsingland står åtalad för.

Så för att förtydliga: Man får kopiera en gammal låt för att ställa upp i Melodifestivalen, men man får inte kopiera den kopian digitalt för då är man en tjuv. Det är väl inte så svårt att förstå? Har ni ingen moral, tjyvar?


Andra bloggar om: , , , , intressant

42 reaktioner på ”Allt är stöld

  1. Notera:
    Skivbolagen tjänar väl på plagiat?
    Om någon plagierar en låt (är inte alltid man känner igen plagiaten) så får väl skivbolag pengar när den säljer?

    Som sagt, skivbolagen bryr sig inte ett piss om människor/artister, bara om pengar som håvas in. Dvs.. fritt fram och plagiera allesammans! Nu kan vi ALLA bli artister! :D

  2. Dom hotar att släppa lös en Hommlaa. Den är inlåst sedan något tusen år före vår tideräkning. Det är en hemsk surrande utomjordisk konstighet som förgör alla utom de som har DNA från Mose stam. Konsten att låsa upp gömman och släppa ut fanskapet har endast Fariseérna och hemligheten är nedtecknad av de skriftlärde. Det är inte till allmänhetens kännedom. Men det förklarar varför politiker, rättsväsen, ledareskribenter och vissa journalister liksom står och tisslar och tasslar som prostituerade vid pissoarerna på ett nöjesfält. Dom känner till hommlaan! Pass så den inte kommer lös!

  3. Vad i hela friden gör du pojkvasker? _Länkar_ du till otillåtet kopierat material? Tjuv!

  4. Det är också så att 2×70 är mindre än ett hånskratt. Hoomlaan hoppar vidare i all evighet och överlever tom nästa bigbang. Tills skulden är betald! Nej Nej det blir den aldrig! Men det finns ett sätt! Det är ifall vi alla greppar varandras händer och blickar på hoomlaan. Då försvinner den in i det svarta hål den kom ifrån. Liksom en binnikemask.

  5. De där låtarna.. ja… de är roliga. Jag vägrade hålla med alla som jublade över Star Pilots låt i schlagereländet eftersom den är en ren kopia på den andra låten, bara lite mer uptempo och annan text. Skräp.
    För övrigt, mycket bra skrivet inlägg. :) Just nu stjäl jag dina tankar genom att vidarebefodra dem till min man. Varsegod o stäm, jag tjänar inte ens en femtedel av det du tjänar så vi kan säkert komma överens. ;)

  6. Refrängen på första låten är väl ursprungligen från ”Not ready to make nice” av Dixie Chicks, alternativt en mollvariant av Doobie Brothers’ ”Drift away”.

  7. Först var jag på väg att tillrättavisa dig och påpeka att GPS i första hand är stöld av amerikanska försvarets satelliter. Men ju mer jag tänker på det inser jag att du naturligtvis har helt rätt och att det nog är amerikanska försvaret som borde sättas dit för medhjälp i sann spectrial-anda!

  8. Jag vill inte säga att all bildelning är stöld, men olaglig bildelning borde minsann vara det, ren skam att politikerna inte tagit sitt ansvar än.
    Självklart skall man få ta frun (sin egen då förstås) och barnen med sig på en söndagstur eller matinköp om det behövs, det handlar inte om det. Det är gratisåkarna som måste bort, dom tar död på vår bilindustri, se bara på SAAB nu.

    All samåkning till och från jobbet, ta med andras ungar till idrottsmatcher, att grannen åker med på bowling, ta med en väninna på shopping, liftande … allt sånt skall beivras med alla till buds stående medel.

    Och visst går det att övervaka om man vill, t.ex. med privatpoliser som står i gathörnen med stålhättade skor, en överträdelse ger en skärmdump och sen är det bara att snällt betala vid nästa besiktning eller verkstadsbesök.

  9. Peter Andersson: Rätt nöjd med den själv faktiskt. :)

    Morgan: Mja, skivbolagen går nog med på att deras egna artister plagierar varandra. Skulle bolag A:s artist plagiera bolag B:s skulle det nog gnisslas en del.

    Lennart: Vad är en Hoomlaa/Hommlaa?

    Jonas B: Det gick av bara farten, men det gör inget. Jag planerar inom kort att börja stämma alla som länkar hit (det är ju till stor del pirater ändå så det är ju ingen konst att få dem fällda) och då går jag ändå plus med stor marginal.

    Jenny: Jag tittade inte på sclagereländet men hörde likheten med ”waiting for a star” första gången jag råkade höra den på radio.

    Linus: Möjligt. Poängen är hur som helst att den inte är ny.

    Jonas: Amerikanska ”försvaret” kan sättas dit för medhjälp till rätt mycket. Var inte de inblandade i den inledande uppbyggnaden av vad som senare blev Internet? Snacka om att vara roten till allt ont liksom!

  10. Just The Arks plagiat av ”Love grows (where my Rosemary goes)” tyckte jag var så gräsligt uppenbart första gången jag hörde ”The Worrying Kind”. Men så har jag ju fortfarande Edison Lighthouses singel kvar i samlingen här hemma.

    Fast jag föredrar fortfarande originalet…

  11. Folk kanske inte plagierar med mening,
    man kanske kommer på samma melodi utan att ens ha hört låten,

  12. Jesper: Ja, kanske. I många fall är det dock så likt att jag finner det osannolikt. Det är inte bara melodier, utan arr och ackordgångar. Det spelar hur som helst ingen roll i lagens mening.

  13. Faktum är att allt som finns i universum är stöld, vi människor har stulit alla ädelmetaller från stjärnor som exploderat efter stor möda att stjäla väte från den stora rymden. Vi och allt vi nuddar vid härstammar ju från ett åå samma ställe. Vi är alla tjuvar på ett eller annat sätt. Det fina med hela grejen är att universum ger och tar… När universum fått nog så löser det upp sig själv i oändlighet, kommer antagligen inte stoppa hollywood från att anmäla universum för mordhot på hela jordens liv…

    ”We demand 80% from the entire known universe as compensation for our sleepless nights, today and in the millions of years to come”

  14. Du kommer att bli fattig om jag fortsätter dela din åsikt. Ta betalt människa!

  15. För plagiat av andras låtar borde det vara dödsstaff eftersom man faktiskt TJÄNAR PENGAR på det här! Det är mycket värre än att bara privatkopiera! Dödsstaff säger jag bara! Glöm inte alla covers också! DÖd åt de alla! Alla ska dö! Även de som blir inspererade av andras musik :)

  16. ”you trade your passion for glory” i sista filmen (tid0:25) där, är inte den frasen och melodin just där från låten eye of the tiger?

  17. Smen: Håll utkik så kanske det dyker upp en donate-funktion.

    Marcus: Jo, det har gjorts liknelser med den låten också.

  18. Hoomlaan är en dekandent del av vår människonatur. Ett annat mer vanligt namn är girighet. Om den släpps till full frihet förgör den först och främst kreatörerna. Musiker t ex blir tvingade att skriva entoniga konsumentanpassade hyllningssånger till mediadiktaturen likt det alster som pep från Nordkoreas satellit. Få förunnat. Alla andra i oändligt antal får dra stora stenar till fariseérnas monument alltmedan dessa från sina bärstolar övervakar den mänskliga verksamheten. En del förstår och tror sig hoppfullt slippa undan t ex jäviga domare och maktfullkomliga politiker. Dom bugar och bockar sig. Ack till ingen nytta. Den enda chans att förgöra hoomlaan är att elektroniskt greppa vårt samvetande nätmedvetande och ge hoomlaan en samlad jättestöt tillbaks till sitt svarta illaluktande hål. För att sedan sätta väktare utanför så att den inte lockas ut igen av en ny piratbåt av finaste lakris.

  19. Äntligen någon som tar bladet från munnen! Jag har länge irriterat mig på de snyltare om ställer sig i ring runt mig så fort jag tänder en cigarett!

  20. Amen Josh! Fan vad du är helskön. Och kommentarssvärmen här … Jag har flabbat rått flera gånger. Men nu funderar jag på att anmäla dig för stöld. Du är en tidstjuv, för när jag varje dag går in här förlorar jag arbetstid. Och tid är pengar, det vet ju alla.

    Puss på rumporna!

  21. Anaïs: Det var för att passiv rökning är stöld som det förbjöds på krogen. Hälsoaspekten var bara ett svepskäl, vilket är rätt uppenbart om man betänkar att det fortfarande är ok att supa sönder kroppen på krogen.

    Unni: Tack. Jag har ett rätt skönt följe, ja. :)

  22. Fyy f-n för dem som länkar ja!
    Och vems fel är det? Jo, det är GOOGLE’s!
    De tycker nämligen att länkar = trust och trust = jajjemen-du-slipper-betala-för-att-va-med-i-vår-klubb…
    Så vad gör alla sånna som jag hela dagarna? Jagar länkar, skriver material för att jaga länkar, länkar till andra (ja precis, är med o gör ”väven” helt ogenomtränglig)
    Usch o fy, men jag hävdar att jag är oskyldig ;-)

    Dangerous Dolly Deadlights’s last blog post..Gladwell reviews Free by Anderson

  23. Egentligen är det ju inte så konstigt att en del låtar låter lika. Den västerländska skalan har ju bara 12 toner och bara en liten del av dessa låter bra när de spelas efter varandra. Lägg därtill det stora antalet låtar som görs. Åtminstone det första exemplet kan nog vara ren tillfällighet. Det är inte ens säkert att de har hört låten innan de gjorde den.

    Alla blueslåtar låter för övrigt likadana. Det är alltid samma tre ackord, har ofta liknande melodier och handlar ofta om svårmod. Jag har alltid tyckt att det är ganska konstigt att man kan bygga en hel genre på bara tre ackord.

    Har du sett den här förresten?

    http://www.youtube.com/watch?v=qHBVnMf2t7w

  24. Jo, jag har sett den också. Jag undrar om inte Bachs Air har lite liknande ackordföljd.

    Intressant är att om man tar samma ackordslinga som i Let it be / Journey – Don’t stop beliving osv men börjar på mollackordet istället för durackordet får man en ny ackordföljd som också förekommer i massa låtar. Typ i Linkin Parks Numb, nästan alla Evanescencelåtar, Offsprings Self Esteem osv. Detta är i princip samma slinga, bara att man börjar på ett annat ackord.

    Det blir bara så ibland.

  25. Mattias: Det är väl så att vissa ackordföljder och tongångar låter bättre i våra öron än andra. Mycket av det har med vana att göra också. Och visst är det oundvikligt att ibland återupprepa visa tonföljder, men så tydligt som det är i vissa fall när melodi och komp och hela arret stämmer? Nej, det är inte en slump. Jag tror inte på det.

    Bachs ”Air” är väl för övrigt grunden till Procol Harums ”A whiter shade of pale”?

  26. Ja, jag är också lite inne på det. Det har nog dels med kulturella orsaker att göra men också biologiska orsaker. Enkla matematiska samband låter bättre i våra öron än helt slumpmässiga.

    Vet inte. Aldrig lyssnat speciellt mycket på den låten. Däremot är det ju grunden för någon hiphoplåt. De hade till och med lagt över den gamla inspelningen.

    Visst förekommer det plagiering. Men jag tror att i många fall rör sig om sammanblandningar och tillfälligheter. Som det första exemplet ovan. Jag är inte ens säker på att de har hört låten innan de skrev den nya. Visst låter de lika, men egentligen är det bara lite enkelt pratsjung i versen, som är ganska vanligt i countryverser och det är inte så konstigt om det förr eller senare blir till samma ackord. Dessutom är det väldigt sällan som både versen och refrängen är plagierad.

    Det här är en av anledningarna till att jag tycker att upphovsrätten ska skrotas. Även den ideella och kommersiellla. Varför kan man inte bara inse att alla inspireras av varandra? Det verkar konstigt att man kan säga att man ”äger” en ackordföljd eller var där med den först. Och även om det inte var det som var meningen med upphovsrätten så öppnar den upp för sådana möjligheter. Var ska man dra gränsen?

    Att däremot, som med blues och tidig rock’n’roll, ta 36 000 låtar som låter exakt likadant och kallar de för en ”genre” är i mina ögon lite roligt.

  27. Jag måste fundera ytterligare kring det där med upphovsrätt. Jag brukar hävda att jag tycker att den ska reformeras, men det kommer fram bra argument för en renodlad skrotning ibland som jag behöver fundera på. Oavsett så är det uppenbart att det inte fungerar som det är idag.

    Och ja, att göra 36 000 låtar och kalla det för en genre är humor. Eurodisco är en annan sådan. :)

  28. Eurodisco har väl oftast i alla fall olika ackordföljder även om ljudinställningen på synthen alltid är detsamma?

    Tycker också att det blir vissa ganska konstiga gränsdragningar mellan kommersiell och privat upphovsrätt. Om jag sjunger en låt på en skolkonsert, är det då ett kommersiellt bruk? Vad om de tar betalt för inträdet för att ha råd med högtalarna? Om de säljer kaffebröd?

    Det är den främsta anledningen till att jag tycker att upphovsrätten ska tas bort. Inte att man ska ha rätt att få ladda ner musik och svindyra dataprogram gratis. (Även om det förstås också är ganska najs). Mitt problem är att upphovsrätten hindrar SKAPANDE av kultur. Tar man bort den privata upphovsrätten så släpper man konsumerandet fritt. Jag vill släppa SKAPANDET fritt. Det tror jag skulle vara väldigt bra för samhället.

  29. Mattias: Mja, den Eurodisco jag har hört har ganska ofta samma ackordgång, och inställning på synthen, och sminkade brud med glittriga kläder. ;)

    Jag håller med om problemen. Samtidigt får man inte stirra sig blind på bara musik. Musik, film, litteratur, etcetera har olika förutsättningar och problem. Problemet kanske egentligen är att vi har en och samma upphovsrätt för flera olika kulturyttringar?

  30. Mjo, jag har hört flera säga att fem års skyddstid för fotografier skulle vara förödande och göra att ingen skulle kunna försörja sig som fotograf. Jag har inte så bra koll på den delen av kulturutövning så jag vet inte om det stämmer, men det kan det nog mycket väl göra. De som kommer ha svårast att försörja sig om upphovsrätten tas bort är nog författare och mjukvarutillverkare. Musiker kan alltid göra konserter och filmmakarna kan sluta ge ut DVDs och bara visa filmerna på bio. Jag har svårt att se att författare ska åka runt och hålla konferenser.

  31. Musiken får lite grann stå som symbol för upphovsrättskonflikten eftersom de har varit först med att stämma Napster osv. Det har faktiskt varit ganska kul att se andra branscher sova under tiden och inte tro att det kan drabba dem. Filmbolagen verkade inte förstå att ökat bredband skulle leda till att folk delade filmer istället för musik, och författarförbundet verkar ha vaknat först senaste året. Akta dig vad mycket litteratur det kommer fildelas nu när vi börjar få bra lässkärmar och bra text-to-speech program. Det kommer att bli skitlätt att dela med sig av en bok. Bara att skicka ett mail.

    Ibland undrar jag vad som kommer bli nästa bransch som är ovetande och kommer slås ut av den tekniska utvecklingen. Kan tänka mig att det kan bli internetleverantörerna. Att utvecklingen går mot ett mer decentraliserat nätverk med sammanhängande Wi-fi. I så fall kommer det att bli mycket kul att se deras reaktion eftersom de idag har tagit ställning mot skivbolagen och sagt att om de inte kan anpassa sig så ska de dö ut. Ska bli mycket kul att se deras försvar mot en sådan händelse.

  32. [Comment ID #66968 Will Be Quoted Here]

    Tror det beror lite på vad för sorts fotografering man håller på med. Är ens enda inkomst bilder sålda på en bildbbank så kan det nog bli kärvare. Men nyhetsfotografering är aktuell så kort tid och är då man tjänar pengar. 5 år senare är det knappast någon vidare rush efter de bilderna. Om man nu inte tagit en ”once in a lifetime” bild. Men men, hur många gör det? och ska man kunna leva på en liten prestation resten av livet? Sen de som jobbar som bröllops/porträtt fotografer drabbas knappast heller. Man får profit vid fotograferingstillfället sen hör man inte av kunden något mer angående det. För det är ju inte prenumerationer man säljer.

    Vad jag tror så kommer inte fotografer drabbas så mycket hårdare än andra om det ändras till 5år. Finns ett större problem redan idag för fotografer och det är att ALLA är fotografer idag, och tidningar bryr sig inte längre så mycket om högkvalitativ fotojournalistik utan väljer istället en gratis mobilkamera bild från en läsare.

Kommentarer inaktiverade.